Latvialaisella kihlatullani ei ole minkäänlaisia tapoja
Olin opiskelemassa yliopistossa Latviassa ja tutustuin siellä kuvankauniiseen naiseen, rakastuimme ja nyt tämä nainen on minun luonani ollut kylässä Suomessa. Kaikki menee muuten hyvin mutta hänellä on hakusessa kaikki hygienia-asiat: pesee tiskirätillä lattiaa, jättää ruuat yön yli uuniin eikä laita kylmään, on todella tyly asiakaspalvelijoille (ei vastaa kun tervehditään, vaatekaupassa jättää sovittamansa vaatteet koppiin..). Ymmärrän että siellä on kulttuuri vähän erilainen, mutta oppi ei mene perille vaikka kuin olen yrittänyt takoa kalloon. Enkä ole koko ajan vahtimassa mitä hän tekee, niin en haluaisi enää syödä hänen tekemiään ruokiakaan.
Saakohan tuollaista käyttäytymistä kitkettyä ikinä? Vai pitäisikö katsella joku joka on kasvanut samanlaisessa kulttuurissa?
Kommentit (15)
Toivottomalta tuo tuntuu ainakin noissa hygienia-asioissa. Hän lisäksi valittaa koko ajan Suomesta ja suomalaisista- tuo voi mennä kyllä pelkästään koti-ikävän piikkiinkin.
3, miten kauneus vaikuttaa sopeutumiskykyyn ja uuden omaksumiseen?
ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:34"]
Toivottomalta tuo tuntuu ainakin noissa hygienia-asioissa. Hän lisäksi valittaa koko ajan Suomesta ja suomalaisista- tuo voi mennä kyllä pelkästään koti-ikävän piikkiinkin.
3, miten kauneus vaikuttaa sopeutumiskykyyn ja uuden omaksumiseen?
ap
[/quote]
Mietipä sitä.
Heh! Kuvankaunis. Mutta siis vanhempana ja pitkään parisuhteessa olleena kerron sinulle: hyvät ja huonot puolet jalostuvat vuosien mittaan ja jos jokin tökkii noinkin paljon, kannattaa miettiä vielä sitä suhteen jatkoa. Ruotsin tunnilta muistan sellaisen sananlaskun kuin "lika barn leka bäst" tai jotakin sinne päin ja se on taivahan tosi...Mutta jos olet sitkeä opettaja, niin siitä vaan.
Yleensä toisessa ärsyttävät asiat vain korostuvat ajan mittaan. Alkuhuumassa vielä katsellaan toista ruusunpunaisten lasien läpi.
Semmosia noi slaavilaiset naiset on, kauniita kun mikä, mutta huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:22"]Vanha koira oppii hitaasti uusille tavoille. Olen itse asunut briteissä melkein 20v ja silti joskus suomalaiset tavat tulevat pintaan. Jos nainen on sen arvoinen ja sulla riittää kärsivällisyys, kyl se tapojaan muuttaa. Mutta siinä saattaa kestää.
[/quote]
Mitkä tavat sinulla nousee pinnalle?
Hommaa siivooja ja kokki, niin ei tarvitse kuin tuijottaa tuota kuvankaunista ääliötä. Taas jollain pinnallisella ressulla kulli kompassina.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]
Semmosia noi slaavilaiset naiset on, kauniita kun mikä, mutta huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä.
[/quote]
Latvialaiset eivät ole slaaveja.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:16"]
Olin opiskelemassa yliopistossa Latviassa ja tutustuin siellä kuvankauniiseen naiseen, rakastuimme ja nyt tämä nainen on minun luonani ollut kylässä Suomessa. Kaikki menee muuten hyvin mutta hänellä on hakusessa kaikki hygienia-asiat: pesee tiskirätillä lattiaa, jättää ruuat yön yli uuniin eikä laita kylmään, on todella tyly asiakaspalvelijoille (ei vastaa kun tervehditään, vaatekaupassa jättää sovittamansa vaatteet koppiin..). Ymmärrän että siellä on kulttuuri vähän erilainen, mutta oppi ei mene perille vaikka kuin olen yrittänyt takoa kalloon. Enkä ole koko ajan vahtimassa mitä hän tekee, niin en haluaisi enää syödä hänen tekemiään ruokiakaan.
Saakohan tuollaista käyttäytymistä kitkettyä ikinä? Vai pitäisikö katsella joku joka on kasvanut samanlaisessa kulttuurissa?
[/quote]
Kuten jo manittu, useasti tavat istuvt tiukassa. Sinänsä en kuitenkaan pitäisi kuvailemiasi ongelmia erityisesti kulttuurierona. Jos päädyt toiseen suhteeseen, saatat vielä yllättyä millaisia tapoja joillakin suomalaisilla on... Esimerkiksi tuo asiakaspalvelijoille töykeily - todella yleistä. Myös hygienia-asioissa on paljonkin vaihtelua. Mutta tärkeintä on niin tässä kuin tulevissakin suhteissa punnita sitä, siedätkö tapoja vai ärsyttävätkö ne ylitsepääsemättömän paljon. Jos jälkimmäistä niin on varmasti parempi lopettaa suhde kuin luulla että saa toisen muutettua.
Kyllä ratkaisu on se, että hoidat itse siivoukset ja ruuanlaiton. Jos lähdet "opettamaan" häneltä pois jo lapsena opittuja tapoja, saat opettaa loputtomiin eikä silti opi. Hermostutte vaan toisiinne.
Vanha koira oppii hitaasti uusille tavoille. Olen itse asunut briteissä melkein 20v ja silti joskus suomalaiset tavat tulevat pintaan. Jos nainen on sen arvoinen ja sulla riittää kärsivällisyys, kyl se tapojaan muuttaa. Mutta siinä saattaa kestää.