Mun lapsuudessa käveltiin ja pyöräiltiin. Nykylapset ajelee jo ala-asteella sähköpotkulaudoilla
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Missä pikkulapset ajaa sähköpotkulaudoilla?!
Kouvolassa ainakin jo noin 10 vuotiaat ajelee niillä.
Itsekin oon pistäny merkille. Mitä liikkuu vanhemman päässä, joka ostaa ala-koululaiselle sähköpotkulaudan? Voisko joku tällainen vanhempi valaista kantaansa?
Joo, hirvitti kun käytiin kesällä Suomessa se meininki. Kun ei noilla lapsukaisilla ole vielä mitään näkemystä, mitä tuhoa voivat aiheuttaa. Esim. taaperon liikkumista ei voi ennakoida, ettei sen ohittamiseen puoli metriä täydessä vauhdissa riitä. Ja ihan aikuistenkin ajo oli välillä tosi vaarallisen näköistä. Onneksi asun maassa jossa ko. kulkuneuvot ovat laittomia.
Vierailija kirjoitti:
Just eilen näin kun joku pikku lapsi ajeli sellasella. Hädintuskin leuka ylettyi ohjaustangon yläpuolelle. Ikä varmaan 7-8 v.
Nopeus potkulaudoissa on 25km/h, renkaat on todella pienet eikä ajopelissä ole mitään jousitusta joten eiköhän kohta aleta uutisoimaan lasten onnettomuuksista.
Noita ala-asteikäisiä näkee myös 2-päällä. Yleensä ilman kypärää, joskus toisella on fillarikypärä.
Eihän noita ole tarkoitettu eses kyyditykseen.
Juu tässä olen viime viikkojen aikana nähnyt usemman juuri ja juuri potkulaudan korkuisen pojan ajelemassa kovalla vahdilla kaveri kyydissä aikuisten sähköpotkukaudalla ja kaveri on siis kuskin takana ja pitää vyötäröstä kiinni. Sitten näin vähän vanhempia lapsia joilla samalla tavalls roikkui pienempi poika vyötäröltä. Lisäksi näkyi hyvin ylipainoinen ala-aste ikäinen tyttö joka talutti koiraa niin että ajoi itse sähköpotkulaudalla ja piti hihnasta kiinni. Siinä meni se vähäinenkin liikunta nykylapsilta.
Minustakin sähköpotkulaudat tappavat monelta ihmiseltä sen viimeisenkin hyötyliikunnan kuten kävelymatkan lähikauppaan tai vaikka kahvilaan kavereita tapaamaan. Ennen se hyötyliikunnan määrä laski yleensä siinä vaiheessa kun joku nuori tyyppi sai sen ensimmäisen mopon tai auton eikä enää halunnut liikkua pyörällä.