Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon suvussanne on syöpää?

Vierailija
01.10.2014 |

Tuli tuosta jonkun aloittamasta syöpäkeskustelusta mieleen että kuinkahan suuri todennäköisyys on saada itse joskus syöpä, kun toisen vanhemman tosi suuresta lapsuudenperheestä 42% on sairastanut syövän ja suurin osa kuollut siihen. Toisen vanhemman sisaruksista onneksi vain yhdellä on ollut syöpä. Kuinka paljon teidän muiden suvuissa on syöpää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen vanhemman suvussa on 6/6 miehellä eturauhassyöpä! Onneksi olen nainen, mutta mahtoiko periytyä mun pojalle. Samassa suvussa myös yksi aivosyöpä.
Toisen puolen suvussa ei tietääkseni ainoatakaan syöpää.

Vierailija
2/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, pelottavan paljon yhtä tiettyä syöpälajia teidän suvussa 2. Mun sukulaisilla ei ole ollut mitään yhtä tiettyä syöpälajia, vaan seitsämää erilaista syöpää. En tiedä onko se hyvä vai huono asia...

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolella on paksusuolensyöpää. Äitini ja mummoni kuoli siihen ja luultavasti myös mummon äiti joten sitä odotellessa :(

Vierailija
4/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkälle kuin tiedän eli äidin puolelta iso-iso-isovanhenpiini asti ja sivusuunnassa äidin serkut niin ei kellään.
Isän puolelta tiedän vain iso-isovanhempiini asti ja siellä iso-iso-isä kuoli keuhkosyöpään. Veti kuulemma röökiä niin että seuraavan sytytti ennenkuin edellinen sammui.

Vierailija
5/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo kuoli haimasyöpään, täti (isän sisko) kohtusyöpään ja isällä on eturauhassyöpä. Äidin puolelta ei tietoa yhdestäkään tapauksesta. 

Vierailija
6/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli syöpään, myös äitin isä. Isällä ollu syöpä, isän kummatkin vanhemmat kuoli syöpään. Kummit ei sukua mutta kuolivat samana kesänä kummatkin syöpään, jopa lapsuuden koirakin kuoli syöpään.

Olen hyväksynyt sen jo valmiiksi, että jossain vaiheessa elämääni hyvinkin saatan sairastua, se ei tule puuntakaa.

Sen takia lapset tehnyt tosi nuorena, jottei heidän tarvitse äitiään menettää lapsena. Elämä on, saa mitä annetaan:)

Vierailija
7/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolen suvussa on paljon syöpää. Isälläni paksusuolensyöpä (diagnoosi -13), hänen äitinsä kuoli muutama vuosi sitten leukemiaan ja isäni isällä oli melanooma. Tosin ukki kuoli aikanaan ihan muuhun kun syöpään..ja myös ukin siskon tiedän kuolleen haimasyöpään. Että tämmöstä. Vähän kauhuissani ootan mitä tulevaisuus tuo.

Vierailija
8/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on.. Äidin puolelta aika monella.

Miksihän syöpää on niin paljon.. :(

Vierailija
9/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että kellään sukulaisella olisi ollut syöpää. Kaikki vanhemmat sukulaisete kuolleet sydän- ja verisuonsairauksiin.

Vierailija
10/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, meillä kuollaan sydänsairauksiin, paitsi isänisä ammuttiin sodassa.

Vierailija
11/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän suvussa ei ole kuin kaksi syöpätapausta, 85-vuotiaana melanoomaan kuollut tätini ja minä itse, joka sairastuin rintasyöpään kolmevitosena. Kaikki syöpä ei ole perinnöllistä silloinkaan, kun suvussa on paljon tapauksia, mutta geenivirheitä tunnetaan kuitenkin useita. EIkö teille paljon sairastavien sukujen jäsenille ole tarjottu perinnöllisyystutkimusta tai eikö niille teidän sukujen sairastuneille ole tehty sitä? Mulle tehtiin, kun sairastun sen verran nuorena, vaikka suvussa ei paljon syöpää olekaan esiintynyt aiemmin.

Vierailija
12/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:26"]

Tuli tuosta jonkun aloittamasta syöpäkeskustelusta mieleen että kuinkahan suuri todennäköisyys on saada itse joskus syöpä, kun toisen vanhemman tosi suuresta lapsuudenperheestä 42% on sairastanut syövän ja suurin osa kuollut siihen. Toisen vanhemman sisaruksista onneksi vain yhdellä on ollut syöpä. Kuinka paljon teidän muiden suvuissa on syöpää?

[/quote]

Isän puolella ei tietääkseni ole syöpätapauksia, äidin äiti ja sisko ovat kuolleet syöpiin, toinen johonkin suolistoon ja toinen rintasyöpään. Niin ja yhdellä serkulla äidin puolelta on syöpä.

Vierailija
13/13 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ole ollut ollenkaan syöpiä, mutta minulle tuli rintasyöpä. Hormonaalinen, eli selvästi e-pillereiden aiheuttama. Miehen suvussa on paljon syöpiä.

Syöpä tulee meistä joka neljännelle jossain vaiheessa. Eikä se ole sama kuin kuolemantuomio. Luin juuri espoolaisnaisesta joka on selvinnyt seitsemästä eri syövästä. Tunnen myös ihmisen joka on parantunut kolmesta eri syövästä. Ja monete elävät syövän kanssa 10-15 vuotta.