Munasarjakystasta tietävät hoi! Juksattiinko minua julkisella gynekologilla kun...
...Olin huolissani että minulla olisi kysta koska oikeanpuoleiseen munasarjaan vihloo vähän väliä. Gynekologi käski pitkälleen ja tunnusteli siitä kohtaa käsillä ja totesi "Ei siellä mitään kystaa ole". Voiko sen tosiaan todeta noin vain ettei siellä nyt tosiaan ole mitään?
Kommentit (13)
Kyllä isot oireita aiheuttavat kystat yleensä tuntee tunnustelemalla jos ei ole paljon vatsarasvaa. Yleensä kystat ei vihko. Mutta pitäisihän tuossa tapauksessa, että on oireita, tutkia vähän tarkemmin. Voihan olla jotain muuta, joka vihlontaa aiheuttaa.
Tunnustelemalla saattaa selvitä isokokoinen kysta.
Ultralla ne pitäisi tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isot oireita aiheuttavat kystat yleensä tuntee tunnustelemalla jos ei ole paljon vatsarasvaa. Yleensä kystat ei vihko. Mutta pitäisihän tuossa tapauksessa, että on oireita, tutkia vähän tarkemmin. Voihan olla jotain muuta, joka vihlontaa aiheuttaa.
Mikähän siinä oikealla puolella ihan alavatsassa voisi vihloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä oikealla puolella ihan alavatsassa voisi vihloa.
Paksusuoli, umpisuoli?
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi julkisella? Missä?
Oli siis varmaan ihan vaan yleislääkäri terveyskeskuksella, joka kuitenkin teki sen gynekologisen tutkimuksen.
Ultralla ne katsotaan. Ei sitä vain kiinnostamut tai ei osannut ultrata. Tämäkin on mahdollista. Kävin erään yliopistosairaalan naistentautien erikoislääkärin vastaanotolla. Ikänsä puolesta harjoittanut ammattiaan varmasti yli 20 vuotta ja tämä ilmoitti että ei voi tehdä ultraa koska ei osaa. Että sellaista.
Varaa uusi aika toiselle lääkärille ja sano, että tilanne ei ole parantunut ja edellinen ei kunnolla tutkinut. Tai sitten yksityinen gyne.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi julkisella? Missä?
Kyllä niitä on esim. sairaaloissa pilvin pimein :) Oon itsekin ollut julkisella puolella gynekologilla, jonne sain lähetteen yleislääkäriltä päivystyksestä. Ei sinne mihinkään vuositarkastuksiin terveet ihmiset pääse, mutta jos on oikeaa tarvetta nimenomaan erikoislääkärin osaamiselle, niin lähetteellä kyllä pääsee samoin kuin muillekin erikoislääkäreille.
Se on ärsyyntynyt paksusuoli luultavasti, jos ei löydy mitään tutkimuksisa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ärsyyntynyt paksusuoli luultavasti, jos ei löydy mitään tutkimuksisa.
Mistä se suoli ärsyyntyy?
Minune gynekologini on sanonut, että hyvin hoikalla naisella, joka kykenee pitämään vatsalihakset hyvin rentoina, voi palpoiden löytää 5 cm kystan.
Siksi hän ultraa aina kaikki potilaansa.
Vihlonta voi toki olla mitä hyvänsä, esim. vatsalihas vähän venähtänyt. Itselläni "juilii" siitä syystä välillä. Isoin kysta on ollut jotain 7 cm enkä tiennyt siitä mitään, ultrassa löytyä ja Primolutilla hoidettiin pois.
Tietääkö kukaan?