Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lastenhoidon ammattilaiset! Miten pitää reagoida hoitajaa haukkuvaan lapseen :(

Vierailija
01.10.2014 |

oon työkokeilussa pk:ssa, enkä pärjää parin 4-vuotiaan kanssa :( mä en saa kunnolla neuvoja hoitajilta, että miten toimitaan AMMATTIMAISESTI, jos lapsi toistuvasti huutaa että "sä oot ruma! yäk, mee pois!", tai "tyhmä, mee pois!" jne. Pitääkö mun olla välittämättä, vai sanoa ettei hän saa sanoa niin, vai mitä ihmettä?

Pidän välivuotta lukion jälkeen ja työkokeilu tuli työkkärin kautta kun oon suunnitellut et opiskelisin lastenhoitoalalle. Mut kukaan ei neuvo, eikä huomioi mua työpaikalla mitenkään :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä mikäs nyt noin koville ottaa. Ehkä kertoo, ehkä ei. Laulaisin sinuna känkkäränkkää :)

Vierailija
2/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole ketään lastenhoidon ammattilaista. On vain pelkkiä av-mammoja, sekä perhepäivähoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, mutta juttelisin lapsen kanssa miksi ei saa kiusata ka kysyisin miksi hän tekee niin. Jos asiaan ei tule muutosta, niin vaatimalla vaatisin kokeneempia neuvomaan.

Vierailija
4/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen kokemus työkokeilusta päiväkodissa. Olin ihan ilmaa henkilökunnalle, kukaan ei halunnut neuvoa ja mut laitettiin vaan siivoamaan.

Vierailija
5/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:28"]

Kysy siltä mikäs nyt noin koville ottaa. Ehkä kertoo, ehkä ei. Laulaisin sinuna känkkäränkkää :)

[/quote]Miinuksista huolimatta olen hoitanut vuosikaudet lapsia ja tulen heidän kanssaan erittäin hyvin toimeen, minua ei ole kukaan tullut koskaan haukkumaan. Mutta, paha päivä saa olla jokaisella ja siksi voikin lapselta kysyä lapsentasoisesti onko tällä nyt jotain erityistä hampaankolossa vai mistä tulee. Jos kertoo, siitä saa oivan keskustelun, jos ei, ei mahda mitään, pakottamalla se avautuminen ei ainakaan onnistu. Jutun voi pistää myöskin "läskiksi" ja laulaa känkkäränkkää, jossa siinäkin kyllä annetaan lupa pahoihin päiviin. Kaikki lapset, joille olen tätä känkkäränkkää kokeillut, ovat ymmärtäneet mistä kyse ja kohta jo aurinkoisia omia itsejään.

Vierailija
6/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että ei niin saa sanoa kenestäkään, eikä ketään saa haukkua. Ja sanoisin tämän kuten muutkin asiat. Huomiotta en jättäisi asiaa, mutten myöskään nostaisi meteliä. En myöskään työntymällä työntyisi tällaisen lapsen lähelle, koska hän voi kokea minut jostain syystä tai ilman syytä epämiellyttävänä/ahdistavana (lapsille tähän riittää pikkujuttu. Mä en lapsena suostunut menemään kerhoon kun ohjaajan henki haisi pahalle. Voi myös muistuttaa jotakin ihmistä, joka syystä tai toisesta aiheuttaa lapsessa jotain negatiivisia tunteita). Mutta tietenkin hoitaisin työni ja lapsen, en siis syrjisi tai välttelisi.

Vierailija
7/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimisit, jos lapsi haukkuisi toista lasta? 

Minä keskustelisin lapsen kanssa siitä miltä tuntuu, kun haukutaan tyhmäksi ja käsketään pois. Myös aikuisilla on tunteet ja niitä voi loukata. 

Haukkuminen varmaan johtuu siitä, että lapsi koettelee sinua ja testaa toimitko samalla tavoin kuin muut aikuiset ja voiko sinua vedättää. Kysy siisteiltä ryhmän aikuisilta kuinka tuollaisessa tilanteessa toimitaan. On tärkeää, että jokainen ryhmänjäsen vetää yhtä köyttä ja jokaisen kasvatuksen ammattilaisen tulisi tämä ymmärtää. Tuntuu vaikealta uskoa, että teidän pk:ssa ei työntekijöitä (olkoon työntekijä työkokeilussa tai ei) perehdytettäisi toimintakäytäntöihin. Ehkä minä olen saanut työskennellä hyvissä työyhteisöissä, jossa puhalletaan yhteen hiilen.

Vierailija
8/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin menin päiväkodissa harjoittelijana ollessani vähän lukkoon, kun eräs poika kerran konttasi istuessani jalkojeni väliin ja sanoi kättä nenän edessä heilutellen 'sun kannattas käydä suihkussa' ja kerran nostaessani erään 5-vuotiaan tytön yllättäen syliini sainkin kommentiksi vain 'hyi sun henkes haisee'. Mitäpä noissa tilanteissa nyt sanoisi? Ja ei, en ole mikään epähygieninen ällötys. Lapset vain päästelevät suustaan mitä sattuu, joskus siitä olisi aihetta huomauttaa.

Vierailija
9/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunta toimii väärin jos eivät käsittele asiaa kanssasi. Kun olet työkokeilussa olet kaiketi vielä enemmän oikeutettu tukeen ja ohjaukseen kuin ns tavallinen työntekijä? Mutta valitettavasti monet suhtautuvat työkokeilijoihin ja tukityöllistettyihin kuin nämä olisivat ö-luokan kansalaisia. Tai hyödyke joita tulee te-toimistosta toinen toisensa perään.

Vierailija
10/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä työntekijöillä ole mitään taitoja ohjata sinua, hyvä, että selviävät hommistaan.

Sano sille lapselle päättäväisesti "noin ei saa sanoa kenellekään, se on kiusaamista". Jos homma jatkuu, niin ota asia puheeksi ryhmäsi aikuisten kanssa.

Vierailija
11/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mene ivaamiseksi, sarkastiseksi vitsiksi känkläränkän laulaminen.
eikö ihan terveellä järjellä voi tuota hoitaa " tuo on rumasti sanottu, pyydä anteeksi etc.

Vierailija
12/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:25"]

Päiväkodin henkilökunta toimii väärin jos eivät käsittele asiaa kanssasi. Kun olet työkokeilussa olet kaiketi vielä enemmän oikeutettu tukeen ja ohjaukseen kuin ns tavallinen työntekijä? Mutta valitettavasti monet suhtautuvat työkokeilijoihin ja tukityöllistettyihin kuin nämä olisivat ö-luokan kansalaisia. Tai hyödyke joita tulee te-toimistosta toinen toisensa perään.

[/quote]Täysin samaa mieltä.

Vierailija
13/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:31"]

Täällä ei ole ketään lastenhoidon ammattilaista. On vain pelkkiä av-mammoja, sekä perhepäivähoitajia.

[/quote]Mammoista en tiedä mutta Pph:t ovat koulutettuja alan ammattilaisia.

Vierailija
14/14 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä aloitus on tosi, niin eikö ne työntekijät ajattele sitä että kyseessä on todella nuori ihminen jolla ei juurikaan voi olla kokemusta työelämästä? Ja ilmeisesti ei lapsista. Eikö tule jo luonnollinen reaktio että haluaa auttaa?