Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?

Vierailija
29.08.2021 |

Siis toisen koneen iskeytyminen.

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä valemuistot on jänniä, kun ihminen ei siinä tarkoituksella valehtele, vaan uskoo olleensa paikalla ja kokeneensa. Tässäkin oli niin iso mediamyllytys tuona päivänä, että se väkisin vaikuttaa. Silloinhan puhuttiin, miten tuo näkyi suorana jenkeissä, joten siitä ja lähes reaaliaikaisesta seurannasta johtuen myös Suomessa alettiin uskoa että se olisi näkynyt suorana täälläkin. Sitä videopätkää näytettiin varmaan kaksi viikkoa joka ikinen ilta uutisissa, joten kuka tietää oliko se silloin varsinaisena päivänä suora vai puoli tuntia vanha. Jne.

Hassu esimerkki valemuistosta: oma isoisäni oli sotaveteraani, joka oli lukenut Tuntemattoman sotilaan monta kertaa. Hänen muistoissaan alkoi esiintyä selviä yhtymäkohtia tuohon romaaniin, mutta totena hän niitä kertoi. Luulisin tämän olevan samaa sarjaa, eli samantyyppinen tapahtuma, mutta mediassa ollut kuva muokkasi muistoja.

Vierailija
42/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä soitti mulle ja yhdessä kauhisteltiin mitä siellä oikein tapahtuu. Olin 22v nuori ensimmäisiä päiviä äitiyslomalla. Käynnistin telkkarin, en ole varma kanavasta mutta livenä näkyi englannin kielellä. Arvaisin siis, että CNN, mutta en voi sanoa varmasti. Toisen koneen syökseminen näkyi livenä puhelun aikana. Samoin kun ihmiset tiputtautuivat tornista. Olin todella surullinen niiden ihmisten puolesta ja mietin mihin maailmaan olen lastani tuomassa. Myöhemmin samassa lähetyksessä näytettiin iskua Pentagoniin ja puhuttiin ilmaan ammutusta koneesta ennenkuin se ehti iskeä minnekään. Viidennestä koneesta puhuttiin myös (olen 100% varma!), mutta siitä ei ole enää yhtään mainintaa missään. Siitä ei löydy tietoa, ihan kuin sitä ei olisi ollutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyi. Katsoin sitä telkkarista (aivan sattumalta) ja näin livenä, kun lentokone törmäsi torniin. En reagoinut mitenkään. Totesin vain, että kyllähän tuo isku oli erittäin helposti arvattavissa. 

Vuonna 1993 tapahtui yksi terrori-isku, jonka tarkoitus oli romahduttaa New York World Trade Centerin tornit. Suunnitelma meni pieleen. Uusi yritys vuonna 2001 onnistui ja tornit kaatuivat. Oliko tuo "yllätys" jollekin? Ei minulle ainakaan.

Seurasin tapahtumia noin tunnin verran. Sitten kyllästyin, keräsin treenikamat ja lähdin salille. 

Kyllä, minun voimakkain muistoni tuosta päivästä on se, että istuin Helsingin metrossa ja olin menossa salille Ruoholahteen. En edes muista, katsoinko televisiota myöhemmin (treenien jälkeen). Luultavasti en katsonut, koska mitään mielikuvaa ei ole. 

Vierailija
44/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi luuli että väkivaltafilmi tulee keskellä päivää.

Vierailija
45/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti näkynyt. Tässä on nyt muistikuvat sotkeutuneet uutislähetyksiin, jotka olivat toki melkein ajan tasalla, mutta ei se suorana Suomessa tullut. Jenkeissä toinen kone osui suorassa lähetyksessä, mutta Suomessa ei oltu silloin online, vaan kooste tuli melko nopeasti. Koko ilta oli yhtä uutislähetystä, niin siinä varmaan muistikuvat sotkeutuu.

Kyllä silloin Suomessa oltiin "online"...

Ja kyllä, se näkyi Suomessakin ihan reaaliajassa ainakin internetin kautta seuraten. Itsekin sen näin nimen omaan SUOMESSA. Olisiko ollut juurikin CNN:n verkkosivuilta.

Vierailija
46/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kirjoitti:

Tv1:llä tuli aamupäivällä livelähetys savuavista torneista. Jälkimmäinen osuma näkyi.

Se oli iltapäivää Suomen aikaa, kun koneet törmäsivät.

Juuri tuossa huomaa miten helposti muistikuvat alkavat muuttua kun aikaa kuluu. Moni, mukaanlukien itse, vaistomaisesti yhdistelee uutisia ja omia kokemuksia. Itsekin muistelin, että olisin katsonut tätä toisen koneen osumaa suorana, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Se oli "lähes" suora, mutta tosiaan Suomessa vain CNN näytti sen suorana. Ei Yle eikä Maikkari, vaikka heillä oli muuten reaaliaikainen seuranta varsinkin kun terrori-isku tajuttiin. Mutta suoraa kuvaa Suomen kanavilla ei tullut toisen koneen osumasta.

näkyminen suorana SUOMESSA tv:stä on eri asia kuin näkyminen suorana SUOMALAISELLA kanavalla ovat eri asioita. Kyllä se näkyi SUOMESSA tv:ssä ja Internetissä ihan reaaliaikaisesti.

Vierailija
47/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt suomalaisilla kanavilla.

On yleinen valemuisto että olisi näkynyt suorana.

https://blogit.kaleva.fi/tiedesatuja/2019/09/21/miten-voin-muistaa-tapa…

ja tätähän ei edes kysytty.

Vierailija
48/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello oli jotain varttia vaille viisi iltapäivällä ja poikkesin sisälle ja telkkari oli auki ja ihmettelin että onko pienkone on osunut torniin ja samalla sitten toinen kone iskeytyi?

Vierailija
49/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla silloin ilmainen BBC, josta näkyi livenä. Ylellä pyöri muistaakseni eduskunnan täysistunto tms. paljon tärkeämpi tapahtuma..

Vierailija
50/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä soitti mulle ja yhdessä kauhisteltiin mitä siellä oikein tapahtuu. Olin 22v nuori ensimmäisiä päiviä äitiyslomalla. Käynnistin telkkarin, en ole varma kanavasta mutta livenä näkyi englannin kielellä. Arvaisin siis, että CNN, mutta en voi sanoa varmasti. Toisen koneen syökseminen näkyi livenä puhelun aikana. Samoin kun ihmiset tiputtautuivat tornista. Olin todella surullinen niiden ihmisten puolesta ja mietin mihin maailmaan olen lastani tuomassa. Myöhemmin samassa lähetyksessä näytettiin iskua Pentagoniin ja puhuttiin ilmaan ammutusta koneesta ennenkuin se ehti iskeä minnekään. Viidennestä koneesta puhuttiin myös (olen 100% varma!), mutta siitä ei ole enää yhtään mainintaa missään. Siitä ei löydy tietoa, ihan kuin sitä ei olisi ollutkaan.

Tästä pellolle tippuneesta koneesta, joka oli vissiin matkalla kohti ydinvoimalaa, on valloillaan sellainen käsitys, että matkustajat olisivat nousseet kapinaan ja kone olisi siksi tippunut ennen kuin se ehti sinne ydinvoimalaan. Toinen teoria, josta muistaakseni Erkki Tuomioja oli kirjannut päiväkirjaansa, oli että se olisi ammuttu alas hävittäjien toimesta ja tästä oli maininnut Tuomiojalle silloinen SUPOn tai vastaavan pomo ihan neutraalisti melko pian tapahtuneen jälkeen, vaikka se ei virallista koskaan ollutkaan. Jos joku on lukenut ja muistaa tarkemmin tuon sitaatin, niin korjatkoon.

Vierailija
51/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tuli montakin uutiskanavaa ilmasena suomen kaapeli tvstä. Deutche welle, france , joku bloomberg, cnn ,cbn on ollu, suoraa uutislähetystä tais tulla, en muista mut katsoin jotain.

Vierailija
52/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyi suorana. Ainakin meillä näkyi tuohon aikaan ilmaiseksi CNN ja muut uutiskanavat. Se on muuttunut maksulliseksi vasta viime vuosina. Välittömästi uutisen luettuani käänsin CNN:lle ja seurasin tapahtumia livenä. Näin toisen koneen törmäämisen ja tornien sortumiset livenä.

Luitko uutisen netistä? Vai teksti-tv:stä tai Suomen kanavien bannereista? CNN:n katsojat ovat tosiaan voineet nähdä tapahtuman livenäkin, mutta ainakin se minun CNN:ää katsonut kaveri laittoi viestin niin myöhään, ettei hänkään sitä livenä nähnyt. Sama väärä mielikuva meillä molemmilla.

Olin tullut juuri koulusta ja satuin selaamaan kanavia. Tv-chatissa alkoi tulla viestejä, että kone olisi törmännyt pilvenpiirtäjään. Käänsin heti CNN:lle, jossa oli käynnissä lähetys ensimmäisen koneen törmäämisestä. Näin, kun toinen kone törmäsi.

Vierailija
53/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tuli montakin uutiskanavaa ilmasena suomen kaapeli tvstä. Deutche welle, france , joku bloomberg, cnn ,cbn on ollu, suoraa uutislähetystä tais tulla, en muista mut katsoin jotain.

Niin tuli. Joskus Eurosport ja Ruotsinkin kanavat näkyivät ilmaiseksi.

Vierailija
54/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin sen mutten Suomessa.

Vierailija
55/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyi. Olin kotona kun näin toisen koneen ajavan pilvenpiirtäjän seinään. En tiedä, miten tuollainen nopeus kuvauksessa saatiin. Ilmeisesti CNN alkoi välittää kansainvälistä kuvaa kaikille halukkaille tv-yhtiöille ensimmäisen iskun jälkeen.

Mulla on muistikuva, että Yle näytti CNN:n kuvaa suorana ja siis Ylen kanavalta näin sen toisen koneen törmäämisen.

Vierailija
56/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se suorana olisi näkynyt?

Vierailija
57/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyi CNN-kanavalla. Olin tatuoijalla ja katselimme, kun toinen kone iskeytyi torniin. Täysin epätodellinen hetki.

Vierailija
58/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyi, olin kotona katsomassa ylen uutisia, joissa kerrottiin ensimmäisestä iskusta ja näytetiin suoraa tapahtumapaikalta. Samaan aikaan iskeytyi toinen kone. 

Usko nyt hyvä ihminen että ei näkynyt. Katsoin itse samat uutiset ja sitä kuvaa osumisesta ei todellakaan tullut livenä muuta kuin jenkkikanavilla. Suomessa oltiin toki ajan tasalla, mutta toinen kone ei osunut yhdelläkään suomalaisella kanavalla suorana. Kooste saatiin tietysti lähes välittömästi, mutta suorana se ei tullut. 

Luotan omiin silmiini ja muistikuviini enemmän kuin sun jankutukseen, joten lopettaisitko sen jankkaamisen.

Vierailija
59/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin suorana bbcnewsista Turussa. Se oli tuolloin ilmaiskanava

Vierailija
60/324 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä valemuistot on jänniä, kun ihminen ei siinä tarkoituksella valehtele, vaan uskoo olleensa paikalla ja kokeneensa. Tässäkin oli niin iso mediamyllytys tuona päivänä, että se väkisin vaikuttaa. Silloinhan puhuttiin, miten tuo näkyi suorana jenkeissä, joten siitä ja lähes reaaliaikaisesta seurannasta johtuen myös Suomessa alettiin uskoa että se olisi näkynyt suorana täälläkin. Sitä videopätkää näytettiin varmaan kaksi viikkoa joka ikinen ilta uutisissa, joten kuka tietää oliko se silloin varsinaisena päivänä suora vai puoli tuntia vanha. Jne.

Hassu esimerkki valemuistosta: oma isoisäni oli sotaveteraani, joka oli lukenut Tuntemattoman sotilaan monta kertaa. Hänen muistoissaan alkoi esiintyä selviä yhtymäkohtia tuohon romaaniin, mutta totena hän niitä kertoi. Luulisin tämän olevan samaa sarjaa, eli samantyyppinen tapahtuma, mutta mediassa ollut kuva muokkasi muistoja.

No voi Jeesus sentään, se että sinulla on valemuisto ei tarkoita sitä, että kaikilla olisi. Katsoin livenä toisen koneen törmäämisen CNN:ältä. Oli iltapäivä Suomen aikaa. Kun avasin lähetyksen, toinen kone oli jo törmännyt ja olettamus siinä kohtaa oli, että se oli vahinko, onnettomuus. En tiennyt oliko se pienkone vai matkustajakone. Lähetys jatkui ja yhtäkkiä toinen kone törmäsi. Muistan sen hetken kirkkaasti, se epäusko ja tyrmistys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi