Voiko 11kk vauvalle antaa ruokaa jossa
a. Kookosmaitoa?
b. soija-tai kaurakermaa
(Ruoka tyyliin linssi-vihannesmuhennos)
Nimim. Kaapit tyhjänä
Kommentit (16)
Mikä ettei, varsinki jos totutellu maitoon. Eikä tosta annosta kohti paljon tule.
Niin joo, mä lähin mietin just tota kookosmaidon "pähkinää", lasketaanko se samalla tavalla vältettäväksi ruoka-aineeksi kuin muut pähkinät. Eikä tää kyllä ole vielä varsinaisesti saanut mitään maitoa, paitsi jossain satunnaisissa valmisruoissa (Hipp-pasta jossa mozzarellaa). Mitenköhän mä nyt pinkin näin ulalla vaikka tää on jo neljäs tenava :-)
Miks pitää välttää pähkinöitä? Yksi annos tuskin tekee hallaa, jos ei pähkinäallergikko. Mä oon antanu cashew pähkinöitä 12kk, ei tykänny, mutta maisto. Eikö syö jo samas ruokaa, ku muut? Meillä syöny 9 kk asti ja hyvin voi! :)
No kyl meillä muuten, mut mä oon jotenki ajatellut et on kuitenki ne tietyt mahdollisesti allergisoivat, joita hyvä välttää (mansikka, pähkinät jne)
Ei tää nyt ihan samaa ruokaa muutenkaan aina voi syödä, kun syödään aika mausteista, mut periaatteessa tykkään kyllä mahdollisuuden mukaan antaa sitä samaa kuin me.
^ap täällä siis.
Jaa ei vai tarvi välttää? Onks suositukset muuttunut jotenkin viime vuosina vai? :O
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:09"]
Ei pähkinöitä tarvii välttää! (Paitsi jos on todettu allergioita)
[/quote]
Ja siis vielä täsmennys, että vältetään vain jos on allergiaa nimenomaan pähkinöille.
T: Pähkinöitä rakastavan maito- ja kananmuna-allergikon äiti
No entä suola sitten? Teillä joilla syödään "ihan sitä samaa ruokaa kuin muutkin"?
Meillä ainakin ruoanlaitossa mausteita ja suolaa, currytahnoja yms lisäillään alusta asti ruokaa laitettaessa. Syökö koko perhe mautonta ruokaa, vai saako vauva kuitenkin jonkin verran suolaa ruoassaan?
Käytän suolattomia mausteita, tai otan tytölle annoksen ennen suolan lisäämistä. :) nro2
Mää luulin että pähkinän riski on tukehtuminen ja se olisi siksi kielletty.
Okei!
Mun täytyy ehkä keksiä muita mausteita kuin currytahnat, soijakastikkeet sun muut vahvat mömmöt... No joo, siis kyllä meilläkin yrttejä yms käytetään :) Mut siis hassua, musta kun tuntuu, että kaikki mun tuntemat taaperovanhemmat on ylitarkkoja näiden juttujen kanssa ja et me ollaan sieltä hövelimmästä päästä. Ilmeisesti siis emme kuitenkaan! :)
-ap
Mä luulin et niissä on molemmat riskit, tukehtuminen ja allergisoiva.^^
-ap
Pikku palasia pähkinästä, ja osaa purra ruokansa, ei kai siinä muuta huolta.
Kyllä meilläki aika maustettua annetaan, ei jaksa ressata. Käytän myös ruususuolaa tai himalajan vuorisuolaa, tiiä onko terveellisempää, mutta silti. kompensoijaan sitten vedenjuonnilla, jos tuntuu liikoja tulevan. :)
Up please