LAIHDUTTAAKO TÄMÄ RUOKAVALIO? OLEN EPÄTOIVONEN
aamupala: kaurapuuroa ja 1dl mustikkakeittoa
lounas: lautasmallin mukaan 1/4 proteiinia, 1/4hiilaria, 1/2 salaattia/vihanneksia
välipala: hedelmä (banaani, omena)
päivällinen: 1/4 proteiinia (liha/kala/kana) ja 3/4 salaattia/vihanneksia
iltapala: 250g maitorahkaa jonka reassa jotakin esim banaani, ananas, mansikka, mustikka, viinirypäle millon mitäkin.
paljonkohan tässä on kaloreita? syönkö liikaa kun laihdutettavaa on reilu 15kg.
missä ajassa on suurinpiirtein realististä laihtua tuo reilu 15kg? Pituus 159,5 cm ja painoa löytyy hävettävät 80kg..
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:16"]
aamupala: 1dl mustikkakeittoa
välipala: hedelmä (banaani, omena)
iltapala: jonka reassa jotakin esim banaani, ananas, mansikka, mustikka, viinirypäle millon mitäkin.[/quote]
Jättäisin nuo pois. Laihduttaminen on kemiaa.
Laihduttamiseen eivät sovellu hedelmät eikä marjat. Ne aiheuttavat epätoivotun käymisprosessin hiilareiden ja proteiinirasvojen kanssa nauttittuna. Ainoastaan jos syöt täysin tyhjään vatsaan pelkkiä hedelmiä, ja vältät minkään muun syömistä vähintään neljä tuntia niiden nauttimisen jälkeen, hedelmät ovat sallittuja.
Itse en lähtisi tuohon, sillä on huomattavasti helpompaa jättää hedelmät ja marjat tyystin pois kuin tinkiä varsinaisesta ruoasta.
Keskimäärin kilo per viikko aikataululla. Alkuun lähtee parikin kiloa viikossa, kun nesteet lähtevät kehosta, sitten tasaantuu, lopussa puolenkin kilon viikkopudotus alkaa tehdä tiukkaa. Jouluaattoon mennessä olet 12kg hoikempi, ehkäpä enemmänkin :)
Tsemppiä!
Syötä ensin tietosi tuonne ja siirry sen jälkeen katsomaan kalorit laskurista.
Hienoa että sinulla on selkeä ruokavalio ja tavoite mitä noudatat!
Minun mielestäni ruokavaliosi on hyvä ainakin nyt alkuun, ehkä jättäisin mustikkakeiton pois jos se on sellaista sokeripitoista 'herkkua' ja korvaisin esimerkiksi marjoilla yms.
Onnea urakkaasi (:
kiitos vastauksista.
jos teillä on muita parannusehdotuksia kuten tuo mustikkakeitto->mustikoita niin otan mielelläni vastaan!
ap
Ei tarvitse ruveta neuroottisesi ruuan terveellisyyden kanssa. Ortoreksia on syömishäiriö.
Laihdut kun saat ruokaa vähemmän kuin elimistösi tarvitsee pysyäkseen nykypainossa. Syö riittävästi hyvää, syö mustikkakeittokin. Syö jäätelö tai 2 palaa suklaata joskus. Pääasia, että pitkällä aikavälillä energiansaanti on miinuksella.
Tuohan näyttää jo tosi hyvälle! Itse lisäisin kaurapuuroon raejuustoa ja välipalaksi söisin jotain muutakin kuin hedelmän (esim. rahkaa/raejuustoa). Muista, että tarvitset myös hyvänlaatuista rasvaa, esim. Kylmäpuristettua oliiviöljyä tai kotimaista. Juomisia tuossa ei näy, joten muista että esim. mehuissa pn myös kaloreita eli ne jättäisin pois. Ja hiilarit ehdottomasti täysjyväpastaa tai -leipää.
Kalorien määrä täytyy suhteuttaa elintapoihin. Jos liikut enemmän, tarvitset enemmän kaloreita. Et kertonut elintavoistasi, etkä myöskään lautaskokoasi. Muista suhteuttaa. Hyvä että sinulla on varma tavoite ja pyrit siihen :)
Ihan hyvältä kuulostaa, tietty tärkeää on annoskoot ja liikuntasi myös. Pidä annoskoot järkevinä, nutta ei kuitenkaan liian pieninäkään ja koeta liikkua päivittäin edes kövelylenkin verran, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä.
banaania en valitsisi hedelmäksi kovin usein!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:27"]
Ei tarvitse ruveta neuroottisesi ruuan terveellisyyden kanssa. Ortoreksia on syömishäiriö.
Laihdut kun saat ruokaa vähemmän kuin elimistösi tarvitsee pysyäkseen nykypainossa. Syö riittävästi hyvää, syö mustikkakeittokin. Syö jäätelö tai 2 palaa suklaata joskus. Pääasia, että pitkällä aikavälillä energiansaanti on miinuksella.
[/quote]
Tuosta on kuule ortoreksia vielä kaukana. Hyvä neuvo tuo 'syö vähemmän kuin kulutat', mutta monelle vaikea hallita. Tiedän ihmisiä, jotka syö päivällä tosi vähän tyyliin töissä kaurapuuro eväänä ja illalla menee pari muffinssia. Kalorit pysyy alke kulutuksen, mutta laihtumista ei tapahdu, jos ongelmana on makeat, niin silloin totaalikieltäytyminen voi olla ensi alkuun parempi. Siis jos ei pysty syömään siitä viikoksi ostetusta suklaakevystä vain sitä paria palaa per päivä.
Moi, tuo on minusta erittäin hyvä ruokavalio.. pidät vain herkut vähäisellä ja maltat odottaa tuloksia. Lähde kävelylenkille, vaikkei ehkä kalorien kulutus lenkkeilyssä ole huima, niin ompahan aikaa pois tellun eestä ;)
Tsemppiä!!
Suosittelen sulle kiloklubia. On hankala käyttää, mutta auttaa myöskin paljon.
Sun täytyy ainakin saada selville, mikä sun energiankulutus on ja sitten saada hieman vähemmän kaloreita, jotta laihtuisit.
Syötkö laisinkaan rasvaa? Jos et, niin lisää hyvää rasvaa ruokavalioosi. :)
Riippuu lautasen koosta, toimii jos lautanen on sellainen pieni. Itse ole 159cm aamulla juon kahvin, lounaaksi pikkulautanen ruokaa tai vastaavasti salaattia puolilautasellista, 3 rkl riisiä kauha lihakastiketta, päivälliseksi sama pikkuannos ja iltapalaksi 1 leipä. Lihon jos syön enemmän :( herkuttelen kun haluan ja syön mitä haluan, mutta määrät ovat lapsellisen pieniä, mutta näillä mennään kun tahdon olla hoikka.
Kiitos palautteesta! kauankohan menee laihtua tällä ruokavaliolla? kuinka paljon on mahdollist esim kuukaudessa laihtua suurinpiirtein?
ap
Laihdut 1,5 kg kuukaudessa tällä dietillä ja painon putoaminen loppuu 58kg jos olet samanlainen kuin minä
Eikö kenenkään muun mielestä tuo vaikuta hirveän pieneltä määrältä?
Itse olen normaalipainoinen ja syön kyllä enemmän ruokaa kuin tuosta näyttäisi tulevan. Ymmärrän, että ruokavaliolla on tarkoitus laihtua, mutta näkisin tuossa repsahtamisen vaaran... Jotkut myös sanovat säästöliekin olevan myytti, mutta minulla ainakin ruuansulatus hidastuu jos syön liian vähän ja ainakin tuntuu, että laihtumista ei silloin tapahdu.
Oma ehdotus olisi, että syö myös toisella aterialla vähän hiilaria. Helposti jää nälkä muuten. Ja jos tykkäät kananmunasta, niin syö sitäkin aina välillä.
Onnistumista uuteen elämäntapaan! :)
Tärkeintä laihduttamisessa on riittävä uni 21.30 viimeistään silmät kiinni. Lisäksi annokset sellaisiksi ettet tule koskaan "täyteen".
Lounas ja päivälline: riippuu hurjan paljon lautasen koosta, jos jättilautanen niin tulee syötyä liikaa vaikka lautasmallin mukaisesti. Ja kannattaa hiilarina lounaalla tummaa riisiä, perunaa tms. Laihduin itse 8kg kun luovuin leivästä ja pastasta. Ja kaloreita mahdoton sanoa kun ei tiedä tarkkoja ruoka-aineita.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:46"]
Lounas ja päivälline: riippuu hurjan paljon lautasen koosta, jos jättilautanen niin tulee syötyä liikaa vaikka lautasmallin mukaisesti. Ja kannattaa hiilarina lounaalla tummaa riisiä, perunaa tms. Laihduin itse 8kg kun luovuin leivästä ja pastasta. Ja kaloreita mahdoton sanoa kun ei tiedä tarkkoja ruoka-aineita. Tsemppiä!
[/quote]
Lautasmalli on hyvä, mutta todellakin annoksen koko riippuu lautasen koosta. Lastaa aina lautaselle ensin vihannekset ja kasvikset. Tämä on mielestäni hyvä neuvo ihan kaikille. Periaatteessa 'heiniä' et pysty syömään liikaa, mutta protskua ja hiilaria helposti.
Jos haluaa laihtua nopeasti, niin silloin hiilarit minimiin, mutta jos liikut paljon, niin älä missään nimessä jätä niitä pois. Voi muuten käydä niin, ettet jaksa enää liikkua. Ja syö aterialla esim. joko täysjyväpastaa tai -leipää, älä molempia. Ja ehkä olisi paikallaan sotkea iltapalaan kuitua (vehnälese), niin ruuasulatuskin toimii. Rahka kun voi kovettaa mahaa ;)
Uni on myös tosi tärkeä, kuten jo mainittiin. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:22"]
Kiitos palautteesta! kauankohan menee laihtua tällä ruokavaliolla? kuinka paljon on mahdollist esim kuukaudessa laihtua suurinpiirtein?
ap
[/quote]
Asenteesi ei kuulosta lupaavalta. Saatat tuolla tapaa kunnostautua ja tiputtaa vaikka kymmenen kiloa aika nopeastikin, mutta sitten lopetat laihduttamisen ja lihot puolta nopeammin yli alkupainosi. Toimeliaisuuden taso on tärkeä laihduttaessa, mutta jos syöt liian tiukasti, energiatasosi laskee ja sotket vain hormonitoimintasi ja jatkossa saat taistella kilojen kanssa entistä ahdistuneemmin.
Mikä on painohistoriasi ja ikäsi, ja minkä verran tykkäät röhnöttää sohvatyynynä? Mitä teet työksesi tai sen sijasta? Minkä verran nukut, onko stressiä, ahdistusta, masennusta tms?
Voit laihtua tuolla, jos pystyisit sitä noudattamaan. Tuolla ruokailulla sulle tulee ennenpitkää niin nälkä, että syöt vaikka pieniä kiviä.
Mutta onnea yritykseen!