Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-päiväinen työviikko - onko kukaan ottanut käyttöön?

Vierailija
29.08.2021 |

Tämähän on nyt ajankohtainen aihe ja on laajempaakin keskustelua, pitäisikö siirtyä kokonaan 4-päiväiseen työviikkoon poliittisilla päätöksillä.

Onko täällä muita, joilla 4-päiväinen työviikko on jo käytössä omalla päätöksellä? Itse siirryin 80-prosenttiseen työaikaan alun perin väliaikaisesti perhesyistä. Huomasin nopeasti, että saan neljässä päivässä tehtyä saman kuin normaalisti viidessä päivässä. Kyseessä on ajatustyö, enkä ennenkään mitenkään laiskotellut. Ylimääräinen vapaapäivä vain tuo niin paljon lisää voimavaroja, että olen tehokkaampi. Voin paljon paremmin, kun liikuntaa tulee enemmän ja näkee talvellakin valoa.

Työnantajalle kävi, että jatkoin 80-prosenttisella. Vastaan kyllä silloin vapaana arkipäivänä työpuhelimeen tarvittaessa, mutta siinä se. Ei ole enää niitä päiviä että vannen puristaa päätä. Olen aina hyvällä päällä. Työn jälki on ollut hyvää. Tulotaso on vähän pienempi, mutta eihän tuo keskituloisella kuukausipalkkalaisella ole ongelma.

Jos pari vanhempaa työntekijää siirtyy tällaiseen sopimukseen, säästyneellä rahalla pystyy usein palkkaamaan vaikka yhden nuoren harjoittelijan. Minusta tässä on tähän mennessä ollut vain hyviä puolia.

Onko muilla kokemusta? Tiedostan, että tämä ei sellaisenaan toimi kaikissa toimenkuvissa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 80-prosenttisella työajalla, eli 4-päiväinen työviikko. Olen suorittavassa työssä. Terveyteni on nyt paljon parempi ja myös työtehoni. Uskoisin, että tämä olisi hyvä suunta yleisestikin.

Vierailija
2/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 4--päiväistä viikkoa. Samat kokemukset ja jäi enemmän aikaa lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei vastusta kuin työnantajapuoli, joka vanhoilla ajatusmalleillaan ei pysty eikä kykene havaitsemaan asian hyviä puolia.

Esim. Kokoomus vastusti aikanaan mm. peruskoulua, vastusti 5 päiväistä työviikkoa jne.

Ja kun molemmat saatiin voitiin todeta että hyvin menee.

Vierailija
4/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Paremmin pärjää kun jää kokonaan kelan varaan.

Vierailija
5/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 3-4 päivää viikossa tietyissä jaksoissa. Minusta 4 on liikaa, se on aika raskas. Kannatan 2-3-päiväistä työviikkoa ja olen menossa sitä kohti.

Mulla ei ole ongelmana se, ehdinkö tehdä töitä, työ on sellaista, ettei se tekemällä lopu tai vähene vaan määrä on mikä on minusta riippumatta.

Vierailija
6/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei vastusta kuin työnantajapuoli, joka vanhoilla ajatusmalleillaan ei pysty eikä kykene havaitsemaan asian hyviä puolia.

Esim. Kokoomus vastusti aikanaan mm. peruskoulua, vastusti 5 päiväistä työviikkoa jne.

Entäs palvelualoilla, jossa työntekijän tarvitsee tehdä sama määrä töitä olipa nopea tai hidas? Asiakkaat sitten vain jonottaa kauemmin.

Vierailija
7/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, käytössä eduskunnassa ja piiiiitkät lomat vielä tuohon päälle.

Vierailija
8/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työnantajat ovat hyvin jäykkiä tässä työajan lyhentämisessä. Sille pitäisi olla jokin erillinen syy, kuten lapset. Itse sanoin esimiehelleni että haluaisin tehdä 80-prosenttista siksi että olisi enemmän vapaa-aikaa. Melkoiset naamanliikkeet sieltä tuli, ei kuulemma ole kovin yleistä. Ei varmaan, mutta itse olen sitä porukkaa, joka on vaikka vähän pienemmällä rahalla kunhan saa vapaata enemmän. Sain tahtoni lävitse koska muita tarjokkaita ei heillä ollut, toisessa tilanteessa tuskin olisi onnistunut. Hoitoala kyseessä.

Vierailija
9/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein nelipäiväistä 10 vuotta ja samat kokemukset kuin ap:llä, tosin tein laskutukseen liittyvää työtä tietokoneen äärellä. Työteho oli parempi, tein lähes saman kuin kokoaikaiset (omaan nilkkaanhan se kusee), minulle vaan se vapaapäivä oli tärkeämpi kuin se raha, jonka olisin enemmän saanut, joka ei kuitenkaan verotuksen jälkeen ollut paljoakaan vähemmän.

Nelipäiväinen työviikko avaisi uusia työpaikkoja, vähentäisi uupumusta, ihmisillä olisi enemmän vapaa-aikaa, aikaa lapsille...

Vierailija
10/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokaisella pitäisi olla oikeus valita työaikansa. Mutta sitä pidän naurettavana, että työnantaja maksaisi saman palkan 8 tuntia pienemmästä ajasta. Eli jos saat työsi tehtyä 4 päiväisellä viikolla, sen pitäisi olla ok vain, jos aikaansaaminen ei vähene. Mutta on aloja, joissa se vähenee.

Vierailija
11/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tuli mieleen. Jos tämä 4-päiväinen menisi nyt läpi, niin 20 vuoden päästä ihmeteltäisiin että miten sitä 5-päiväistä on aikanaan suostuttu tekemäänkään. Ja ihan varmasti tuottavuus ei laskisi, itseasiassa voisi olla jopa päinvastoin. 

Vierailija
12/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus hoitoalalla. Toimi hyvin jaksamisen kannalta.

Vierailija
13/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaiselle hyvinkin tuttu. Tosin on pieni palkkakin.

Vierailija
14/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työntekijöistä pitää nyhtää kaikki hyöty irti ja mielummin lisätä työtehon vaatimuksia ja työaikaa. Firmojen omistajien tuoton on jatkuvasti noustava ja paras keino on kiristää ruuvia työntekijöitä kohtaan.

Vierailija
15/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En (yrityksestäni huolimatta) ole saanut kokoaika työtä, joten teen sitten 4 päivää viikossa hommia. Taloudellisesti olisi hyvä vielä se 1 päivä kun olen nyt "väliinputoaja": en saa sovellettua päivärahaa mutta saan silti töistä sen verran palkkaa mitä saisin jos olisin esim vain 2 päivää +sovellettu.

Jos saisin lisätunteja, jäisi jotai rahaa säästöönkin

Vierailija
16/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut käytössä 0-päiväinen työviikko jo 20v. Olen tykännyt ja siirtyminen 4-päiväiseen kuullostaa kammottavalta.

Vierailija
17/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tuli mieleen. Jos tämä 4-päiväinen menisi nyt läpi, niin 20 vuoden päästä ihmeteltäisiin että miten sitä 5-päiväistä on aikanaan suostuttu tekemäänkään. Ja ihan varmasti tuottavuus ei laskisi, itseasiassa voisi olla jopa päinvastoin. 

Tutkimustietoa on. Tuottavuus ei ilmeisesti kauheasti noussut joidenkin tutkimusten mukaan mutta hyvinvointi kyllä.

Vierailija
18/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työnantajalle riski, kun pitäisi löytää uusi hyvä työntekijä viittä 4-päiväistä kohden.

Mutta toimiihan tämä palvelualoillakin. Miksei muualla?

Vierailija
19/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laskutukseen perustuva urakkapalkka, joten teen töitä sen verran kun itse katson tarpeelliseksi. Käytännössä en tee perjantaisin töitä. Palkka on silti melkein kaksinkertainen verrattuna edelliseen, viisipäiväiseen valtiolla.

Tehokkuus ja vapaa-aika on lisääntynyt ja kyllähän tämä hienoa on.

Vierailija
20/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustietoa on. Tuottavuus ei ilmeisesti kauheasti noussut joidenkin tutkimusten mukaan mutta hyvinvointi kyllä.

Joo, en minäkään usko, että tuottavuus tuossa ainakaan nousisi.

Mutta so what, pääasia on iso vapaa-aika. Siksi kai elintasoa ja työtehoa on parannettukin konein ym?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän