Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opelta kysymys vanhemmille!

Vierailija
30.09.2014 |

Olen ensimmäistä pitkää pätkää opettajana. Yritän parhaani, mutta tietenkään en ole täydellinen, mutta mielestäni olen hoitanut työni hyvin. Nyt tänään sitten rehtori kertoi, että kaksi huoltajaa on ollut yhteydessä parista jutusta häneen ja otti ne esille. Ei se mitään, voin toki tarkastella omaa toimintaani ja toisen noista palautteista allekirjoitankin. Enemmän ihmetyttää, mikseivät vanhemmat itse kysy asiaa minulta vaan suoraan ottavat yhteyttä rehtoriin. Esimerkiksi toinen palaute koski työkirjan tekemistä ja huolta siitä, ettei sitä ole tehty tarpeeksi. Toinen palaute liittyi kotitehtävien määrään. Eniten tässä risoo se, ettei kukaan kysy minulta itseltä vaan soitetaan rehtorille opetukseen liittyvistä seikoista, joista mielummin kuulisin suoraan itse. Tulee vähän hömelö olo, kun palaute kiertää sitä kautta.

Eli kysymys vanhemmille: Miksi otatte rehtoriin yhteyttä asiassa, joka liittyy suoraan tietyn opettajan toimintaan opetuksen järjestelyissä? Olen ollut ystävällinen, vastannut jokaiseen Wilma-viestiin ja kaikinpuolin ollut yhteistyössä vanhempien kanssa. Ei ole syytä, miksei asiaa voi minulta itseltä kysyä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä olettaessasi, että ei ole syytä, miksei asiaa ovoi sinulta itseltäsi kysyä. En osaa sanoa, mikä se syy on, mutta ilmiselvästi joillain vanhemmilla sellainen on. Kuka sinä muka olet sanomaan, että he ovat väärässä, tai heidän kokemuksensa viallinen, kenties jopa olematon?

Vierailija
2/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta. Ehkä arvellaan, että asiat menee paremmin perille, kun annetaan palaute "ylemmälle taholle". Itse otan yhteyttä wilman kautta suoraan opeen, jos on asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat näin varmistavat, että asia varmasti hoituu kun asia selvitetään esimiehen kautta.

Vierailija
4/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen kaikki viisi opea antoivat oman kännykkänumeronsa ja oikein kehottivat soittamaan koska vaan, jos on asiaa. Olivat niin helposti lähestyttäviä, että kaikki hoitui.

Vierailija
5/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ujoja vanhoja.

Vierailija
6/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, näin pomosi saa tiedon asiasta myös. meidänkin lapsilla on opettajia, joihin on turha ottaa yhteyttä, mieluumin suoraan opoihin tai reksiin.

niin se vaan on.

Vierailija
7/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia kertoja mitä itse olen laittanut palautetta/kyselyä opettajalle, on takaisin tullut negatiivissävytteinen ylimielinen vastaus, joka on antanut ymmärtää että minä olen väärässä. 

Palautteeseen en ole saanut rakentavaa vastausta, vaan se on otettu hyökkäyksenä ja loukkauksena. Olen myös miettinyt saako lapseni sitten kärsiä nahoissaan, jos vanhempi kritisoi suoraan opettajaa?

No, joka tapauksessa palautetta ei osata koskaan ottaa tyynesti ja neutraalisti.

Tähän on ollut aihetta vain harvoin, mutta jos harkitsisin palautteen antamista tulevaisuudessa, voisi olla hyvä laittaa se suoraan opettajaa ylemmälle taholle, rehtorille, jotta asia menisi varmasti käsittelyyn.

Opettaja tuskin vie itseään koskevaa palautetta eteenpäin!

Vierailija
8/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautteet menee aina pomolle, siksi.

Vierailija
9/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kyllä tällaisessa tilanteessa mieleen mitään muuta syytä kuin se, että vanhastaan tuntevat rehtorin sinua paremmin, jolloin on ollut luontevampaa olla häneen yhteydessä kuin uuteen opettajaan. Tai sitten on ilmassa joku (väärä?) epäilys, että asiat eivät muuten hoituisi. Itse en kyllä vanhempana ole ikinä ollut yhteydessä rehtoriin, jos on opettajalta jotain kysyttävää.

Vierailija
10/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi puhelinnumeroa annettuna: koulun kännykän ja henkilökohtaisen puhelimen. Wilmaan vastaan 2-3 krt/pv. Saavuttamattomuudesta ja vastaamattomuudesta ei ole kiinni.

Tuntuu oikeasti vaan tosi typerälle, että asiasta ei voi kysyä minulta suoraan. Kuten kirjoitin, niin toinen palaute on ihan oikeasti sellainen, että siihen pitää kiinnittää huomiota jatkossa. Toinen taas sellainen, etten aio muuttaa toimintatapaani, koska minulla on syyni toimia näin. Mielelläni olisin nämä selittänyt nämä suoraan vanhemmille, joiden henkilöllisyyttä en nyt sitten edes tiedä, kun en kysynyt. Hämmennyin vain siitä, että noin triviaaleja asioita kierrätetään rehtorin kautta. Ihan kuin rehtori tietäisi asiasta enemmän.

Ymmärtäisin tosiaan, että jostain asiasta olisi kyselty useaan kertaan ja mitään ei tapahtuisi, mutta kun oikeasti opetuksen järjestelyt luokassa on mun vastuulla. Rehtori ei sinällään voi määrätä, että "nyt teette tehtävän yksi sivulta 32". :)

Vierailija
11/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei oppilas leimaudu ja joudu opettajan silmätikuksi. Siksi "anonyymisti" rehtorille.

Vierailija
12/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa saanut outoja, negatiivissävytteisiä vastauksia.

Ihmettelisin sinun tilanteessasi asiaa ihan varmasti samalla tavalla, varsinkin kun palautteet/kysymykset ovat aiheeltaan kuitenkin tuollaisia neutraaleja, helposti puheeksiotettavia. Joissain "vaikeammissa" asioissa voisin ymmärtääkin sen, että lähestytään suoraan rehtoria.

Miten rehtori otti asian sinun kanssasi puheeksi? Hoisitteko asiaa hyvässä yhteisymmärryksessä?

Harmittaa tällainen kovasti sinun puolestasi. Maamme tarvitsee kaltaisiasi motivoituneita ja innokkaita opettajia! Tsemppiä AP!

Vierailija
13/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastuunpakoilu ja kiertotietä toimiminen on ihan tyypillistä nykyään työpaikoillakin. Tiimissä on vaikka joku hankala ihminen, tai koetaan että tämä ei tee osuuttaan tai on jokin muu asia, joka muita vaivaa. Asiaa ei oteta kyseisen henkilön kanssa suoraan puheeksi, vaan natkutetaan vaan selän takana ja valitetaan esimiehelle. Kun esimies ottaa henkilön keskusteluun, käy useimmiten ilmi, että kyse on vain väärinkäsityksestä: kukaan ei ole tälle yhdelle vaivautunut kertomaan jotain asiaa tai tehtävää, jonka muut jo tietää.

Älä siis ota itseesi. Minä sinun asemassasi sanoisin vanhemmille suoraan, että olisi asiallista lähestyä sinua suoraan, ja jatkossa oletat, että niin myös tekevät. Ihan niinkuin rehtorilla ei olisi muutakin hommaa kuin toimia puhemiehenä vanhempien ja opettajan välissä. - Vasta sitten, jos tilanne tulehtuu niin, että tarvitaan ulkopuolista.

Vierailija
14/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan yhteyttä aina opettajaan suoraan. Vasta tarvittaessa rehtoriin. Jos rehtori on tutumpi näille minitsemillesi vanhemmille. Millainen oli edeltäjäsi? Voi olla, että on tuo vanhempien käyttäytymismalli niiltä ajoilta. Tai sitten vanhemmilla on omia ennakkoluuloja, joita ei ulkopuolinen voi ymmärtää. Kysy ja juttele rehtorin kanssa asiasta.

Vierailija
15/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta, että vanhemmat toimivat noin. Ilmeisesti pelkäävät leimautumista/lapsensa leimautumista, koska "valittavat" anonyymina sinuun päin. Itse laittaisin viestin opelle ja tarvittaessa kopiona rehtorille, ainakin Helmessä onnistuu näin.

Vierailija
16/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:49"]

Oletpa saanut outoja, negatiivissävytteisiä vastauksia. Ihmettelisin sinun tilanteessasi asiaa ihan varmasti samalla tavalla, varsinkin kun palautteet/kysymykset ovat aiheeltaan kuitenkin tuollaisia neutraaleja, helposti puheeksiotettavia. Joissain "vaikeammissa" asioissa voisin ymmärtääkin sen, että lähestytään suoraan rehtoria. Miten rehtori otti asian sinun kanssasi puheeksi? Hoisitteko asiaa hyvässä yhteisymmärryksessä? Harmittaa tällainen kovasti sinun puolestasi. Maamme tarvitsee kaltaisiasi motivoituneita ja innokkaita opettajia! Tsemppiä AP!

[/quote]

Mitä outoa ja negatiivistä siinä on, että pelkää oman lapsensa joutumista opettajan silmätikuksi. Kaikki opettajat vaan ei kestä sitä palautetta ja se kosteaan lapsen kautta. Se on niin nähty neljän lapsen kanssa, että sitä riskiä ei enää oteteta. Loukkaantukoon aikuinen ihminen siitä ihan rauhassa. Meidän vanhempien loputon loputon tehtävä on olla lastemme puolella.

Vierailija
17/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:43"]

Palautteet menee aina pomolle, siksi.

[/quote]

Koulumaailmassa opettaja on itsenäinen asiantuntija. Vaikka rehtori on hänen pomonsa, opettaja itse päättää, mten opettaa.

Vierailija
18/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi innostunut työstäsi ja pyrit tekemään sen mahdollisimman hyvin. Mikä on todella hieno juttu.

Olet vielä myös sinisilmäinen. Tämä kyllä tulee karisemaan ajan kanssa, kun huomaat, että opetettavien lasten vanhemmissa on kaikenlaisia persoonia ja ihmistyyppejä.

Kertomistasi tapauksista tulee mieleeni se ihmistyyppi, joka, halutessaan reklamoida, ilmoittaa suostuvansa keskustelemaan asiasta vain johtajan kanssa:)

Mutta onneksi meissä vanhemmissa on muunkinlaisia tyyppejä. 

Ymmärrän aiheellisen harmistuksesi, mutta varaudu siihen, että saat harmistua jatkossakin. Muista kuitenkin, että suuri osa meistä vanhemmista arvostaa panostustasi lastemme hyväksi.

Vierailija
19/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat ovat ihan eri asia kuin heidän vanhempansa. Oppilas voi olla ihan ok ja kiva, mutta hänellä voi olla hankala huoltaja.

Minulle tuli kerran uutena luokka kasille, ja kun kävin nimilistaa läpi, kysyin yhdeltä oppilaalta, onko hänellä sen ja sen niminen isosisarus, kun kuulosti tutulta sukunimeltä. Sitten sanoin jotain, että siinäpä oli iloinen tms. oppilas. Mielestäni käytin siis ihan jotain positiivista ilmausta ja sanoin vielä, että kiva kun on samasta perheestä toinen lapsi nyt minun luokallani. Tuo oppilas oli ihan hyväntuulinen, ja siinä sitten vielä jutustelin, että mihinkäs kouluun se isosisarus on jatkanut ja muutenkin mitä hänelle kuuluu.

Seuraavana päivänä rehtori pyysi minut puhutteluun. Kyseinen huoltaja oli soittanut rehtorille ja sanonut, että olin julkisesti haukkunut hänen vanhempaa lastaan ja lyönyt leiman hänen nuoremman lapsensa otsaan. Olin aivan ällistynyt. Tuli niin paha mieli siitä, koska en pilkannut ketään vaan olin päinvastoin oikeasti iloinen, että on saman perheen lapsia ja minulla oli hyviä muistoja siitä edellisestä oppilaasta. Myöskään tuo uusi oppilas ei vaikuttanut mitenkään loukkaantuneelta, joten olin aivan pöllämystynyt siitä, että hänen äitinsä oli niin vauhkoontunut.

Enpä ole sen jälkeen kysynyt yhdeltäkään oppilaalta, onko hänellä isojasisaruksia ollut meidän koulussa tai minun opetuksessani. Olen kohdellut sen jälkeen kaikkia huoltajia kuin uusina huoltajina, vaikka olisin opettanut samasta perheestä jo neljää sisarusta ja kutsuisin viidennen piltin vanhempainvarttiin ja tietäisin, että vielä ainakin kolme lasta on mahdollisesti tulossa minulle.

Vierailija
20/24 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tulee ottaa ensisijaisesti yhteys opettajaan silloin kun asia on suoraan hänen toimintaansa liittyvä. Onhan se naurettavaa ohittaa ope. Jos ja kun ottaa yhteyttä rehtoriin eikä opettajaan esim aloittajan kaltaisissa asioissa niin on kyllä naurettavaa. Ensinnäkin ope itse päättää miten opettaa sekä antamiensa läksyjen määrän ja turha on ajatella että reksi vähän kouluttaa sitten opea kun vanhemmat ottaa yhteyttä niin turha luulo. Opettaja ja rehtori ovat ns työpari. Jos vanhempi kirjoittaa opelle jotain asiatonta tai aivan turhanpäiväistä sekä ilkeää niin tottakai ope vastaa siihen nuivasti. Pysykää vanhemmat asiassa niin koulun aika menee siihen mihin kuuluu.

quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:42"]

Muutamia kertoja mitä itse olen laittanut palautetta/kyselyä opettajalle, on takaisin tullut negatiivissävytteinen ylimielinen vastaus, joka on antanut ymmärtää että minä olen väärässä. 

Palautteeseen en ole saanut rakentavaa vastausta, vaan se on otettu hyökkäyksenä ja loukkauksena. Olen myös miettinyt saako lapseni sitten kärsiä nahoissaan, jos vanhempi kritisoi suoraan opettajaa?

No, joka tapauksessa palautetta ei osata koskaan ottaa tyynesti ja neutraalisti.

Tähän on ollut aihetta vain harvoin, mutta jos harkitsisin palautteen antamista tulevaisuudessa, voisi olla hyvä laittaa se suoraan opettajaa ylemmälle taholle, rehtorille, jotta asia menisi varmasti käsittelyyn.

Opettaja tuskin vie itseään koskevaa palautetta eteenpäin!

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän