Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa riitana raha

Vierailija
30.09.2014 |

Onkos muita kenellä raha-asioista on ollut tai on paljon riitoja tai miten te olette parhaalla tavalla jakaneet rahanne jotta ei tulisi riitoja ja kaikki sujuisi mahdollisimman tasapuolisesti ja tyydyttävästi kummankin osapuolen kannalta? Yleisestihän sanotaan että raha on kyllä yksi yleisemmistä aiheista joka aiheuttaa riitaa parisuhteessa joten uskon että muitakin on. Myöskin sen olen kuullut että riitaa tulee helpoiten silloin kun sitä rahaa on aivan liian vähän tai sitten hirveän paljon eli parhaiten pystytään sopimaan silloin kun ollaan suht koht tasavertaisia tuloissa ja keskituloisia. Me olemme aika pienituloisisa joten sekin jo itsessään aiheuttaa vaikeuksia kun aina tuntuu että sitä rahaa on liian vähän.

No meillä on sellainen tilanne että saadaan kummatkin melko saman verran, ehkä minä jonkin verran enemmän mutta pääongelma on se että miten rahankäytön voisi jakaa sillä tavalla että olisi mahdollisimman tasapuolinen ja oikeudenmukainen.

Olemme tähän asti pitäneet rahat erillään, se on ollut myös minun oma tahto koska en voi sietää sitä että mies kontrolloisi omaa rahankäyttöäni tai kyttäisi mitä ostaisin mutta sekään ei ole auttanut sillä vaikka käytän omaa rahaa niin silti mies on jaksanut mäkättää omasta rahankäytöstäni koska on perusluonteeltaan ehkä vähän nuuka ja järkevämpi kun minä jonka mielestä omat rahat saa käyttää miten haluaa. Joka tapauksessa rahan jako on ollut vähän sekaisin meidän kesken koska emme ole oikeastaan pitäneet kirjaa kuka maksaa kuinka paljon mitäkin eli asuminen puoliksi mutta muut kulut ovat aivan sekaisin eli pääosin minä maksan paljon enemmän ruuasta kun hän mutta hän taas maksaa kaikki autokulut. Joka tapauksessa vaikea sanoa kuka on ollut tässä systeemissä voittaja tai häviäjä mutta koska ei ole ollut selvät pelisäännöt paljon riitoja ja vääntöjä on tullut kuka tuhlaa mihinkin ja kenen pitäisi maksaa sitä tai tätä.

Eniten minua kiinnostaisi sellainen malli että kaikki rahat laitetaan yhteen ja siitä maksettaisiin kaikki yhteiset kulut ja laskut (myös ruoka) ja sen jälkeinen summa jaettaisiin sitten meidän vanhempien kesken. Onko muilla toiminut tämä hyvin? Silloin ei pitäisi olla toisella nipottamista että maksaa enemmän jostain kun toinen. Mutta tuossakin mallissa minua kiinnostaisi se että miten jaetaan lasten kulut ja tällä tarkoitan muita kun ruokakuluja eli ruokakulut menisi tietenkin puoliksi mutta miten sitten lasten vaatteet, harrastukset tai muut sekalaiset kulut?

Esim. vaatteisiin ja kenkiin käytettävät summat vaihtelevat varmaan hirveästi joka kuukausi ja joka tapauksessa koska minä olisin kuitenkin se joka sielä kaupassa kävisi niitä vaatteita ostamassa niin en kyllä yhtään tykkäisi siitä järjestelystä että me kummatkin vuorollaan maksaisimme lasten vaatteita koska käytännössä tätä on ihan mahdotonta saada menemään tasan. Olen ajatellut sellaista järjestelyä että lapsilisät pitäisimme erillään muista tuloista ja niistä maksettaisiin kaikki lasten vaatteet, kengät, harrastukset ja muut pakolliset kulut ja se mitä jää jäljelle jaettaisiin meille vanhemmille. Miten siis teillä muilla on lasten hankinnat jaettu tasan? Tällä hetkellä lapsilisät tulee tietenkin minulle ja minä ostankin yksin lähes kaikki hankinnat lapsille. Joka tapauksessa kummatkin haluamme järjestelmän että sitä "omaakin" rahaa on kummallkin eli ei niin että olisi vain yksi yhteinen tili ja kaikki rahat olisi yhteisiä. Sitten kumpikin saisi käyttää tuon oman osuuden ihan miten huvittaa ilman mitään nipottamista.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut omat rahat ka menot jaetaan tasan. Se on toiminut meillä eikä koskaan ole tullut riitaa rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi