Hylkäämiskokemus, kun lapsi heitetään luokasta ulos?
Nythän tämä tutkimus todistaa miten väärin luokasta poistaminen on. Siinä lapsi vasta eristetäänkin yhteisöstä.
Kommentit (56)
Mä vaan olin ilonen sillonku luokasta pääs pois :DD
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:42"]
Mä vaan olin ilonen sillonku luokasta pääs pois :DD
[/quote]
Kouluun voisi tehdä sellaisia tyrmiä. Pimeitä tyrmiä mihin heitetään riehuvat lapset. Vanhemmat saavat sitten hakea ne sieltä
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"]
Hyväksyttekö tosiaan alle 10v. luokasta poistamisen?
[/quote]
Kyllä mun lapset ainakin saisi poistaa. Mutta ne onkin kasvatettuja lapsia ja ne ymmärtää uskoa aikuisen puhetta. Jopa se jolla on diagnosoitu ADHD.
Mä en kuvittele, että mun lapset on maailman napoja, joiden pillin mukaan koko muun yhteisön pitää tanssia.
Jos lapseni siis pitäisi poistaa luokasta koulussa, todellakin olisin vihainen sille lapselle, en opettajalle. Näin on tapana myös muualla maailmassa, jossa lapset on ilmeisesti kestävämpää sorttia kuin täällä suomessa, jossa ne hajoaa jo tuimasta katseesta...
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"] Hyväksyttekö tosiaan alle 10v. luokasta poistamisen? [/quote] Kyllä. Ne on PAKKO poistaa luokasta kun ne terrorisoi muita oppilaita [/quote]Mitä jos lapsi juoksee pihalle vihoissaan. Vaikka auton alle.
[/quote]
Noin toimivan lapsen paikka ei sitten alkujaankaan ole ollut normaaliluokassa, ja silloin on vanhemmilla syytä katsoa peiliin. JOko lasta ei ole kasvatettu kohtaamaan pettymyksiäkin elämässään, tai lapsi on sen verran ikätasoista kehitystä jäljessä, että ei kuuluisi tavalliseen luokkaan.
Tää on taas niin ihme saivartelua, voihan ne lapset juoksennella välitunnillakin autojen alle kiukuspäissään, kun ovat hävinneet jalkapallossa. Ei joku 1-2 välkkävalvojaa pysty oikeasti valvomaan satoja lapsia kerralla.
Eihän sitä koulusta eroteta. Siellä on luokan oven vieressä. Käsi kahvassa, tai ovi auki. Ettäon kontrolli, ettei karkaa. Opella vastuu siitä yhdestä häiriökäyttäytyjästäkin. Vaikka sille sopisi erityisavustajan kanssa toiminta. Saisi irti jotain koulusta se tyyppi ja se muu massa myöserityusavustajia pitäisi olla enemmän auttamassa, kun on niin paljon erilaisia oppilaita.
Meillä ei saa poistaa luokasta käytävään, vaan oppilas pitää toimittaa erityisopelle tehtävien kera. Meillä pelaa myös työkaverin jelppaaminen, minullakin on useasti istunut toiselta tunnilta poistettu oppilas luokassani. Ihmeesti rahoittuvat, kun ovat vieraan luokan kanssa. Ei ole koskaan mitään häiriköintiä ollut, vaikka on jopa kavereita ollut minun ryhmässäni. Toisten oppilaiden työrauha pitää ehdottomasti taata. Olen onnellinen omasta työyhteisöstäni, jossa on selkeät säännöt, joita kaikki noudattavat ja auttavat työtoveria tarvittaessa.
Kyllä lapsen saa poistaa luokasta, ekaluiokkalaisenkin, jos hän ei pysty rauhoittumaan ja työskentelemään. Mutta miksi te kohkaajat ja kieltäjät ette ota selvää, miten luokasta poistaminen nykyään toteutetaan. Lapsi ei pysty syöksymään auton alle tai muuten loukkaamaan itseään, sillä hän on koko ajan aikuisen valvonnassa. Eli luokasta voi poistaa vain, jos valvonta on järjestyksessä.
Ennen heitettiin häirikkö käytävään ja aina välillä käytiin tarkastamissa, että tyyppi on pysynyt paikallaan. Moni yritti ottaa koulutavarat ja repun mukaansa, mutta eihän se onnistunut. Tunnin loputtua oli mahdollisuus keskustella, kun oppilas tuli hakemaan tavaroitaan. Toisinaan sisävalvoja kulki myös käytävässä, sillä kaikilla ei ollut oppitunnit samaan aikaan, vaan osa oli vielä välitunnilla, kun joillakin jo alkoi tunti. Nämä valvojat yleensä jututtivat käytävässä istuvaa. Se oli aikaa, jolloin lapset ja nuoret vielä osasivat hävetä. Oli todella noloa, että joku toinenkin opettaja näki, että on lentänyt luokasta ulos = on käyttäytynyt huonosti.
Tuntuu, että asioista päättävät kaikenlaiset kukkahattutädit pää kallellaan ynnä muut "ymmärtäjät", joilla ei ole minkäänlaista käsitystä, mitä kouluissa nykyään tapahtuu. Totta on, että suurin osa oppilaista on hyväkäytöksisiä ja muutenkin mukavia lapsia ja nuoria, mutta häiriköt ovat muuttuneet entistä kovapäisemmiksi. Heihin ei normaalikeinoin saa mitään otetta. Puhe ei mene perille. En tiedä, mitä tapahtuisi, jos opettaja välillä käyttäytyisi samalla tavalla kuin häiriköt, haistattelisivat, homottelisivat, kiroilisivat, paiskoisivat tavaroita ympäriinsä jne.
Eräässä paikallislehdessä käydään keskustelua, saako ope kirota oppilaalle. Eihän nyt toki, herrantertulle, on yleinen kanta. Olen kyllä eri mieltä. Joskus on vain pakko sanoa sana niin kuin se sanotaan, jos mikään muu ei tehoa. Mutta sitä keinoa ei saa käyttää kuin äärimmäisessä tilanteessa, ei pävittäin. Joku keskustelija oli sitä mieltä, että vanhemmille ope voi kirotakin. Voi toki, mutta siitä nousee kyllä uusi kalabaliikki. Se että oppilas kiroaa opelle, on kuulemma hyväksyttävää. Niinpä!
Onhan se nyt eri asia, onko kyseessä kolmevuotias, jonka oma perhe eristää jonnekin yksikseen, vai "vieras" porukka siellä koulussa ja lapsi jo vaikkapa kymmenvuotias, jonka kuuluu osata toimia ohjeiden mukaan ja muita kunnioittaen ja totella vastuussa olevaa aikuista.
Eihän täällä mammat anna ekaluokkalaisen olla edes.puolta tuntia yksin kotona, mutta käytävään yksin heittäminen on sitten ihan ok. Kummallista.
Meidän luokalla oli aikoinaan niin ylä- kuin ala-asteellakin näitä yleensä poikia, jotka eivät millään jaksaneet käyttäytyä, vaan koko opetustilanne meni läskiksi näiden sekoilijoiden kohdalla. Opettaja antoi varoituksen, mutta jos se ei auttanut, poisti oppilaan luokasta. Kymmenen minuuttia - vartti myöhemmin opettaja kävi katsomassa/keskustelemassa oppilaan kanssa, ja jos yhteisymmärrys löytyi, sai tyyppi tulla takaisin. Ja kas kummaa, kyllä se yleensä rauhoitti menon loppupäiväksi. Toisinaan opettaja kehotti oppilasta ottamaan tuolin ja pulpetin mukaan ja pisti tekemään käytävään työkirjasta tehtävän tai kaksi (käytävässä ei ollut tuolloin vielä pöytiä tai tuoleja valmiina). Itse ehdottomasti siis kannatan rauhattomien poistoa, mutta viimeisenä keinona.
Hah. Tuo hylkäämiskokemus perustuu varhaislapsuuteen. Lapset perusturvan rakentaminen kuuluu kotiin ja vanhemmille. KOulussa opetellaan sitten yhteiselämän realiteetteja; jos et hyväksy yhteisiä pelisääntöjä ja kanna korttasi yhteiseen kekoon, ei sulle myöskään yhteiset edut kuulu. Hieman primitiivinen näkökulma, mutta niin yhteisö toimii. Jos kerta toisensa jälkeen vahingoitat yhteisön toimintakykyä, et ole tervetullut yhteisöön. Mehän kyllä elellään aikoja jossa nimenomaan tämä pointti on hämärtynyt ja kohta meillä on suuria ongelmia kun kaikkialla on nuoria aikuisia joilla ei ole mitään käsityksiä omista velvollisuuksistaan yhteistä hyvää kohtaan. kaikki vaatimukset vaan pitää täyttää, heti ja ilmaiseksi. Tervetuloa esim. työelämän todellisuuteen. kennelle voin mennä itkemään että työelämän lukuisat käytännöt aiheuttavat mulle hylkäämiskokemuksen, yhyyyyy??
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:10"]Ennen sai tehdä kaikenlaista, mitä nykyään ei. Lasta ei saa poistaa luokasta. Lapsihan ei ole silloin kenenkään valvonnassa, ja vastuu hänestä on kuitenkin opettajalla. [/quote] Jos luokasta poistettu ja yksin jätetty lapsi lähtisi esimerkiksi ulos ja jäisi auton alle, olisi opettaja vastuussa tapahtuneesta.
[/quote]
Eli on parempi, että ko. oppilas saa häiritä muiden oppimista? Ja kotonahan lapselle EI voi opettaa, että autotielle ei mennä hortoilemaan?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:10"]
Niin, mielestäsi yksi saa terrorisoida muuta yhteisöä mielin määrin. Sillähän ei ole mitään merkitystä että yhden vuoksi koko muu porukka kärsii. No tässä tapauksessahan voitaisiin ottaa armeijan käytäntö: Kun yksi häiriköi niin koko porukka kärsii. Kaikki pois luokasta ja seuraavalla tunnilla kokeet siitä asiasta mitä piti ko tunnilla opettaa. Ei muuta kuin päänsilitystä (Niin että luupaistaa)
[/quote]
Tuota yhteisrangaistustapaa en ymmärtänyt 70-80-luvuilla koulussa enkä ymmärrä edelleenkään. Mitä minun ja muiden rauhallisten, oppimisesta tykkäävien, riitoja välttävien tyttöjen ja poikien olisi muka pitänyt tehdä yhdelle tai useammalle häirikölle? Moittia? Heristellä sormea? Puhua järkeä? Hakata veriseksi muusiksi? Ja kun ei muusiksi hakkaaminen olisi meiltä kuitenkaan onnistunut, olisiko palkata joku ulkopuolinen antamaan rangaistus?
Yhteisrangaistus ei rankaise häirikköä itseään, koska kaikki muutkin joutuvat kärsimään. Suuri osa joukosta kärsii kerta kerran jälkeen ilman mitään omaa syytään. Häiriköstä voi olla jopa hieno ja oikein tyydyttävä juttu saada kertalaakista koko luokalle jälki-istuntoa tai häpeärangaistusta ja varsinkin, jos ei itse halua jostain syystä lähteä kotiin, saahan tuolla seuraa hetkeksi koulupäivän jälkeen. Ja mainetta.
Ehkä armeijassa vastuussa olevat voivat ulkoistaa kurinpidon ryhmälle itselleen. Ei se reilua kyllä ole millään mittapuulla, mutta tappamaanhan siellä onkin tarkoitus oppia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:17"]
Eihän täällä mammat anna ekaluokkalaisen olla edes.puolta tuntia yksin kotona, mutta käytävään yksin heittäminen on sitten ihan ok. Kummallista.
[/quote]
koulussa se ykkösluokkalainen ei ole yksin. siellä on opettajat. jos oppilas joutuu käytävään rauhoittumaan jätetään ovi auki niin että opettaja näkee oppilaan tai sitten käytävällä on toinen AIKUINEN valvomassa.
joten on eri asia jättää ekaluokkalainen kotiin yksin kuin koulussa käytävälle
Todellakin jo alakouluikäisenä, ja ehdottomasti yläkoululaiset pitää siirtää pois luokasta, jos ei käyttäydy. Yksin ei saa jättää, joten avustajan kanssa jäähylle.
Itse olin vähän villimmän sorttinen lapsi, ja kyllä useampaan kertaan tuli lennettyä luokasta ulos. Ja voin kertoa että sillä hiljaisella käytävällä oli aikaa miettiä kannattiko tosiaan huutaa ja häiritä muiden opiskelua, tai peräti heittää jotain oppiltasta tai opettajaa jollain esineellä. En kyllä kokenut sitä hylkäämisenä.
Pöh, minua ainakin vaan nauratti kun "jouduin" tai siis pääsin luokasta ulos... Eihän siellä koulussa halunnut olla ja hyvä jos hetkeksikin ulos pääsi.
Tyhmä mobiili kun ei toimi ohis