Hyvä kun yksin asuviin kiinnitetään huomiota
http://yle.fi/uutiset/raportti_yksin_asuvilla_menee_huonommin_kuin_parisuhteessa_elavilla/7496782
Tosi hyvä kun on alettu tajuta, kuinka monella tavalla yksinasuminen on raskaampaa kuin parisuhteessa/perheessä asuminen.
Olen yksinasuva nainen ja kyllä on elämä tullut kalliiksi. Kaiken kun yksin maksaa, niin ei siinä paljon jää ylimääräistä. Nyt kun yksinasuvia on jo yli miljoona, niin vihdoin alkaa esim. poliitikkoja ja muita yhteiskunnan toimijoita kiinnostaa.
Kommentit (15)
Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:04"]Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[/quote]
En voisi asua kimppakämpässä, tarvitsen omaa rauhaa tai pää hajoaa. Omistan myös lemmikin joten sekin olisi este.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:04"]Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[/quote]
En voisi asua kimppakämpässä, tarvitsen omaa rauhaa tai pää hajoaa. Omistan myös lemmikin joten sekin olisi este.
[/quote]
Niin, Suomessa kukaan muukaan ei voi asua kimppalämpässä koska SINÄ et halua =O
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:04"]Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[/quote]
[/quote]
Niin, Suomessa kukaan muukaan ei voi asua kimppalämpässä koska SINÄ et halua =O
[/quote]
Sanoin vaan oman kantani asiaan. En yleistänyt ettei kukaan muukaan voisi asua.
Miten yksinasuvalla on enemmän vapaa-aikaa kuin esim parisuhteessa elävällä lapsettomalla?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:04"]
Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[/quote]
Onhan! Olen asunut kimppakämpissä yhteensä kuutisen vuotta, 19 - 25 -vuotiaana.
Asuminen vie yksineläjältä hitosti rahaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:04"]Miksi suomessa ei ole kimppakämppäkulttuuria?
[/quote]
Itse ainakin sain opiskeluaikana kimppa-asumisesta tarpeekseni. Olkoon kallista, mutta omasta rauhasta mielellään enemmän maksaakin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:11"]
Miten yksinasuvalla on enemmän vapaa-aikaa kuin esim parisuhteessa elävällä lapsettomalla?
[/quote]
Kumppanin menoista tulee usein omiakin menoja.
Mun äiti asuu yksin, minä asun yksin, mun sisko asuu yksin, mun 2 aikuista lasta asuu yksin, mun miesystävä asuu yksin, sen vanhin lapsi asuu yksin, sen exä asuu yksin... ja kaikki me maksamme asumismenomme ilman asumistukia. En ymmärrä, mitä ihmeen kummastelua yksinasumisessa on, suurin osa ihmisistä asuu yksin jossain vaiheessa elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:20"]
Mun äiti asuu yksin, minä asun yksin, mun sisko asuu yksin, mun 2 aikuista lasta asuu yksin, mun miesystävä asuu yksin, sen vanhin lapsi asuu yksin, sen exä asuu yksin... ja kaikki me maksamme asumismenomme ilman asumistukia. En ymmärrä, mitä ihmeen kummastelua yksinasumisessa on, suurin osa ihmisistä asuu yksin jossain vaiheessa elämäänsä.
[/quote]
Sen takia, koska väestöpolitiikan tasolla yksinasumista ei huomioida millään lailla esim. asumissuunnittelussa.
Joku kimppakämppä kulttuuri voisi olla oikeasti ihan jees piristys tähän ankeaan maahan ja yksilölliseen mentaliteettiin. Itsekin voisin hyvin opiskelujen jälkeen mennä asumaan johonkin sellaiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:20"]
[/quote]
Aivan jokainen asuu yksin joskus, mutta entä kun asuu yksin lähes koko elämänsä? Sinullakin on kaksi lasta. Varmaan olet kuitenkin asunut heidän kanssaan lähes pari vuosikymmentä. Lisäksi sinulla on miesystävä. Sehän on valtava voimavara. Eikö vain hän tulisi apuun jos sinulle jotain sattuisi.
Eli yksinasuvat eivät siis ole homogeeninen ryhmä. Mutta aika monet yksinelävät ovat totaalisesti ilman kumppania, monesti myös lapsettomia. Siten läheiset turvaverkot puuttuvat.
Niinpä. Yksin asuvat ovat väliinputoajia, meidän asiamme eivät kiinnosta. Hienoa että asiaan on kiinnitetty huomiota.