Onko kaikilla suomalaisilla laulajilla paha astma?
Olenko ainoa jota häiritsee suomalaisissa musiikkikappaleissa artistin sisäänhengityksen ääni "hhhhiiiiiiii"? Ymmärrän että mikrofonit ovat kehittyneet niin että ne sieppaavat pienimmänkin äänen, mutta eikö lopullisessa studioversiossa voisi poistaa nämä sisäänhengitykset?
Tosi ärsyttävää kun koko kappale kuulostaa siltä kuin artistilla olisi paha astma. "Mä rakastan sua -hhhhiiiiii- rakastaks sä mua -hhhhiiiiiii- onni on oma kulta -hhhhiiiiiii- se saa onnen multa -hhhiiiiiiiiii- jne...
Jostai syystä ulkomaisissa äänitteissä näitä astmaääniä ei ole kuultavissa.
Kommentit (4)
Musta ei koskaan tullut laulajaa vaikka nuorempana otin laulutunteja, mutta aina laulunopettaja muistutti siitä että sisäänhengityksen ääntä ei saa koskaan kuulua. Sisäänhengitys täytyy sovittaa sellaiseen kohtaan ettei se häiritse. Mutta tottahan se on että joko kaikilla suomalaisilla laulajilla on hengityksessä vikaa ja tarvittaisiin laulunopetusta. Tai sitten kaikki suomalaiset studioteknikot on niin umpisurkeita ettei ne edes huomaa tuollaista ylimääräistä ääntä joka ei kuulu sanoitukseen.
Toi on muuten ihan tosi. Ei levyiltä ennen kuulunut mitään hengitystä tahtien välissä. Nykyartistien musiikki vaan on keskimäärin muutenkin niin huonoa ja unettavaa ja tasapaksua että ei sitä muutenkaan kauheasti viitsi kuunnella.
Oon kiinnittänyt samaan huomiota kun kuuntele autoradiota. Aika ärsyttävä toi "astmaääni".