Munasolun luovuttajalle 3000€, jos lapsi saa alkunsa
Munasolun luovutukset klinikoiden kautta eivät tuota luovuttajalle, kuin hyvän mielen
He ovat ihania altruistisia ihmisiä.
Suomessa sukusolujen luovutus on kuitenkin melkoista arpapeliä ja hämärähommaa.
Yhä useampi kokee lapsettomuutta.
Tähän olisi Suomessakin havahduttava.
Olisi hyvä, jos luovuttajista ja saajista tiedettäisiin enemmän, että sopivat tyypit kohtaavat.
Onko sallittua etsiä luovuttajaa avoimella kirjeellä? Luovuttajalle sitten kohtuullinen palkkio asiasta.
Kommentit (29)
Mielellään luovuttaisin jos siitä saisi rahaa. Hyväntekeväisyyttä en harrasta, en kyllä tarvitse itsekään niitä munasoluja. Mutta periaatteesta en jaa niitä ilmaiseksi.
Ei kai se laitonta ole. Voihan niitä etsiä montaa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla tutkittiin ihan kaikki menneisyydestä ja oikeasta hiusväristä lähtien. Haluttiin että olen mahdollisimman samannäköinen kuin tuleva äiti. En itse haluaisi kyllä tavata kenelle luovutan munasolujani. Enkä kaipaa mitään kiitos puheita. Ne saisivat minut hyvin vaivaantuneeksi. Halusin tehdä jotain hyvää ja munasolut ovat minulle vain ja ainoastaan soluja, ei aiheuttanut suuria tunteita niiden antaminen pois :) Verta en saa luovuttaa, joten tällä korvasin sen.
Terv. Kaksi kertaa munasoluja luovuttanut
Miksi et voi verta luovuttaa?
Oletko niin hoikka?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se laitonta ole. Voihan niitä etsiä montaa kautta.
Joku foorumi tällaiselle. Auttaisi niitäkin kotiäitejä, joilla tiukkaa rahasta ja oma lapsiluku täynnä.
Minun laadukkaat munasolut maksavat muutaman tuhat euroa kappaleelta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joku sulle niistä maksa, jos niistä lapsi tulee. Laadukkaasta munasolusta tulee lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla tutkittiin ihan kaikki menneisyydestä ja oikeasta hiusväristä lähtien. Haluttiin että olen mahdollisimman samannäköinen kuin tuleva äiti. En itse haluaisi kyllä tavata kenelle luovutan munasolujani. Enkä kaipaa mitään kiitos puheita. Ne saisivat minut hyvin vaivaantuneeksi. Halusin tehdä jotain hyvää ja munasolut ovat minulle vain ja ainoastaan soluja, ei aiheuttanut suuria tunteita niiden antaminen pois :) Verta en saa luovuttaa, joten tällä korvasin sen.
Miksi et voi verta luovuttaa?
Oletko niin hoikka?
Juu painan alle 50kg sekä hemoglobiinin kanssa ollut ongelmia aina. Yleensä tosi matala. Nykyään se taitaa olla ihan ok luovutukseen, mutta paino on siinä rajoilla. Olen 155cm pitkä joten alle 50kg on normaalipaino minulle :)
Hyi helvetti. En ikinä haluaisi, että oma lapsi olisi tuolla jossain ties kenellä. En luovuttaisi mitään soluja. Meinasin sanoa en mistään hinnasta, mutta no.. ehkä viisinumeroisesta summasta. Kohdun vuokraus myös hyi!
Ihana ajatus. Jos lapsiluku täynnä, niin miksikäs ei tehdä tällaista rahaa vastaan tsi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
SINÄ voit ajatella noin, mutta ehkä ne KAIKKI MUUT sinun suvustasi, tai syntyvä lapsi ei. Äitisi (lapsesi isoäiti) isäsi, muut lapsesi (lapsen sisaret), heidän tulevat lapset, jne. DNA tutkimukset on nykyaikaa. Lapsi tulee ovesi taakse, tai ei sinun vaan muiden sukulaistesi ja se on hänen oikeus. HÄn ei ole pyytänyt tuota sotkua itselleen, johon hänet on ajettu. Hän ei ole luopunut ajatuksesta saada tietää omat biologiset juurensa. On valetta väittää ettei esim adoptoidut halua tuntea juuriaan. Nuori voi sanoa niin, mutta 50v mieli muuttuu ja kiinnostus iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINÄ voit ajatella noin, mutta ehkä ne KAIKKI MUUT sinun suvustasi, tai syntyvä lapsi ei. Äitisi (lapsesi isoäiti) isäsi, muut lapsesi (lapsen sisaret), heidän tulevat lapset, jne. DNA tutkimukset on nykyaikaa. Lapsi tulee ovesi taakse, tai ei sinun vaan muiden sukulaistesi ja se on hänen oikeus. HÄn ei ole pyytänyt tuota sotkua itselleen, johon hänet on ajettu. Hän ei ole luopunut ajatuksesta saada tietää omat biologiset juurensa. On valetta väittää ettei esim adoptoidut halua tuntea juuriaan. Nuori voi sanoa niin, mutta 50v mieli muuttuu ja kiinnostus iskee.
Minulla ei ole sisaruksia, ei äiti, isää tai isovanhempia. On vain omat lapset ja se on ok jos sukusolulla syntyneet lapset tulevat oven taakse kyselemään suvustaan. Ei se haittaa minua.
päädyin aikoinaan siihen ratkaisuun, että suomessa/suomeen en munasolujani luovuta, koska minulla ei ollut oikeutta asettaa ehtoja saajapariskunnalle. En olisi vaatinut mahdottomia: ei päihteiden käyttöä ja se olisi tutkittava laboratoriossa, ei kiihkouskonnollisuutta, akateeminen sivistystaso (tämä ei merkitse sitä, että olisi pitänyt olla yliopistotutkinto) sekä muuten psyykkisesti tasapainonen pari. Kun luovuttaja ei saanut oikeastaan vaatia mitään, päädyin, että en luovuta. SItten eräs sukulaiseni kertoi luovuttaneensa omia munasolujaan eräälle pariskunnalle amerikassa ja kertoi heidän prosessistaan. Kiinnostuin heti. Ja siellä kasvaa nyt x määrä lapsia, jotka ovat saanet alkunsa munasoluistani. Kaikki samalle perheelle. On helpottavaa tietää, että lapset ovat syntyneet kunnolliseen perheeseen, jossa vanhemmat järjen ihmisiä.
Ei ventovieraille kirjoitti:
Hyi helvetti. Enu ikinä haluaisi, että oma lapsi olisi tuolla jossain ties kenellä. En luovuttaisi mitään soluja. Meinasin sanoa en mistään hinnasta, mutta no.. ehkä viisinumeroisesta summasta. Kohdun vuokraus myös hyi!
Et taida ihan ymmärtää, mistä munasolujen lahjoituksessa on kyse. Luovuttamistasi munasoluista syntyneet lapset eivät ole "sinun omia lapsiasi", vaan saajapariskunnan/-naisen lapsia . Sinulla ei ole heihin mitään oikeuksia tai velvollisuuksia, ja tästä ihan allekirjoitetaan sopimus. Lisäksi vähän ihmetyttää, että millaisten ihmisten kuvittelet turvautuvan lahjasoluihin? Eiköhän jokainen lahjasolusta alkunsa saanut saa äärimmäisen rakastavan kodin, jossa häntä on todella toivottu ja odotettu kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joku sulle niistä maksa, jos niistä lapsi tulee. Laadukkaasta munasolusta tulee lapsi.
Tässä maassa ei muuten kukaan maksa. Tässä maassa näet ei käydä kauppaa sen enempää elimillä kuin munasoluillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ventovieraille kirjoitti:
Hyi helvetti. Enu ikinä haluaisi, että oma lapsi olisi tuolla jossain ties kenellä. En luovuttaisi mitään soluja. Meinasin sanoa en mistään hinnasta, mutta no.. ehkä viisinumeroisesta summasta. Kohdun vuokraus myös hyi!
Et taida ihan ymmärtää, mistä munasolujen lahjoituksessa on kyse. Luovuttamistasi munasoluista syntyneet lapset eivät ole "sinun omia lapsiasi", vaan saajapariskunnan/-naisen lapsia . Sinulla ei ole heihin mitään oikeuksia tai velvollisuuksia, ja tästä ihan allekirjoitetaan sopimus. Lisäksi vähän ihmetyttää, että millaisten ihmisten kuvittelet turvautuvan lahjasoluihin? Eiköhän jokainen lahjasolusta alkunsa saanut saa äärimmäisen rakastavan kodin, jossa häntä on todella toivottu ja odotettu kauan.
lapsitoive ja lapsen odotus ei takaa rakastavaa kotia. lisäksi on monia vanhempia, jotka eivät kerta kaikkiaan käsitä miten muka lapsia ei saisi joskus kurittaa fyysisesti tai miten muka on lapselle vahingollista, jos vanhempi tupakoi parvekkeella silloin kun lapsi on siellä nukkumassa, kun siinä on kyse vain yhdestä tupakasta.
Mä luovutin 18 munasolua kerralla, hyviä ja terveitä, mutta aika ison illallispöydän saan varata, jos kaikki hedelmöittyvät ja tulevat sitten myöhemmin oven taaksi koputtelemaan.
Ajatuksena 18x3000 kuulostaa mainiolta!
Pitääkö joku urotekona munasolun luovuttamista? Olette outoja ilmastosta saarnaajia ja edesautatte kaikkien elämän loppumista.
Olin itse parikymppisenä opiskelijana kiinnostunut munasolujen luovuttamisesta koska en itse halunnut lapsia (enkä halua vieläkään, nyt 33 v) ja ajattelin että voisin auttaa jotain, mutta luettuani siitä miten inhottava prosessi on tulin siihen tulokseen, että en lähde ilman mitään vastinetta riskeeraamaan terveyttäni.
Halusin luovuttaa munasoluja. Hormonihoidot olivat minulle helpot, mutta itse munasolupunktio todella kivulias (toinen munasarja oli hankalan korkealla). Lisäksi sain kovan hyperstimulaatio-oireyhtymän (hyvin harvinaista) ja jouduin sairaalaan ja kahdeksi viikoksi sairauslomalle. En luovuta enää. Saivat lopulta vain 9 munasolua, joista kuulemma 3 alkiota.