Sukulaiset pilaavat vauva-arjen :(
... kaikki ovat koko ajan neuvomassa, kummastelemassa ja kertomassa, kuinka "ennen vanhaan tehtiin". Olen 4,5kk:n ikäisen esikoisen äiti ja luonnollisesti kaikki on aivan uutta ja ihanaa, mutta jatkuvat itsensä ja vauvan puolustaminen alkaa käymään voimille.
Ensin, lähes 1kk:n (!!!) iästä sain kysymyksiä, milloin alan antamaan vauvalle kiinteitä. Ennenkin annettiin kuulemma mehukeittoja yms. 1kk:n iässä.
Nyt, vauvan ollessa 4,5kk olen vähitellen alkanut antamaan erilaisia soseita. Nyt saan jatkuvasti neuvoja "Laita vähän sokeria/suolaa joukkoon, niin maistuu paremmalta" tai "Oikeeta voita kun vähän sekottaa perunan joukkoon, se on niin terveellistä lapsen aivoille".
Voisin jatkaa tätä listaa ikuisuuden, mutta oon nyt niin väsynyt, etten jaksa :( :( Vauvamme on aivan ihana ja arki vauvan kanssa ihanaa, mutta en jaksa noita kummallisia neuvoja koko ajan :( :(
Kommentit (39)
Argh, varmasti tosi ärsyttävää! Mä tein just plussa-testin ja olen vasta saapumassa tähän maailmaan, jossa ihmiset puuttuvat ihan kummallisilla kommenteilla asioihin. Yök, mitenhän kestän? Tsemppiä ap, muista purnata aina kavereille niin jaksat taas kuunnella vanhaa kansaa! :)
Sanot vaan "joo", "aijaa", "pitää kokeilla", ja teet mitä haluat. Ei koskaan voi tietää milloin sieltä tulee joku oikeasti hyvä neuvo, niin anna niiden päsmäröidä ihan rauhassa huuhaata voista ja sipulimaidoista. Jos puhelimella neuvovat, niin ole vastaamatta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:09"]No itseasissa voi on hyväksi vauvalle, ethän vain syötä hänelle rasvatonta maitoa ja öljyä?
[/quote]kyllä meillä ainakin on extra virgin Olive oilia tuttipullossa, että mene muualle pätemään siitä voista!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:21"]
Meillekin on tullut vastaan tätä "silloin ennen tehtiin näin, miksi te ette tee" -jaaritusta. Sano niille, että neuvolasta saa uusinta tutkimuksiin perustuvaa tietoa ammattilaisilta, joten nyt täytyy tehdä näin kuin te teette.
[/quote]
Voi taivas! Ei neuvolasta mitään uusimpiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa saa vaan sitä, mikä kulloinkin on katsottu yhteiskunnan kannalta parhaaksi. Esim. kiinteiden antamisen ikäraja on kokonaan kiinni siitä, koska äidit halutaan takaisin töihin!
Ehkä kyse on siitä, ettei nuoret äidit luota itseensä ja siksi koetaan ne ohjeet niin henkilökohtaisesti.
Itse en muista koskaan saaneeni ohjeita (ehkä sain, en vaan huomioinut) ja minua ne ohjeet ei olisi koskaan haitanneet.
Jos luottaa omaan osaamiseen, ei välitä muiden mielipiteestä.
Miten te ihmiset olette niin herkkiä? Kokemusta on ihan hyvä välillä kuunnella!
Ja kaikki ei ole äidin arvostelua vaan ihan vain juttelua ja hyväntahtoisesti omien kokemusten jakamista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:17"]
Ennenkin annettiin kuulemma mehukeittoja yms. 1kk:n iässä.
Nyt, vauvan ollessa 4,5kk olen vähitellen alkanut antamaan erilaisia soseita. Nyt saan jatkuvasti neuvoja "Laita vähän sokeria/suolaa joukkoon, niin maistuu paremmalta" tai "Oikeeta voita kun vähän sekottaa perunan joukkoon, se on niin terveellistä lapsen aivoille".
Voisin jatkaa tätä listaa ikuisuuden, mutta oon nyt niin väsynyt, etten jaksa :( :( Vauvamme on aivan ihana ja arki vauvan kanssa ihanaa, mutta en jaksa noita kummallisia neuvoja koko ajan :( :(
[/quote]
Onko tämä provo vai ovatko sukulaisesi peräti omituisia?
Kerro kuitenkin, missä maassa ja millä vuosikymmenellä joku sukulainen väittää, että olisi annettu mehukeittoja (?!) pienille vauvoille. En ole semmoisesta kuullutkaan, ei myöskään äitini eikä anoppini, ja meillä on sentään kokemusta ja muistoja noin sadan vuoden ajalta.
Siis keitä nämä ihmeen "kaikki" sukulaiset oikein on? Tuleeko ne teille kotiin vai soittaako ne? Miksi niiden kanssa pitää olla tekemisissä?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:21"]
Meillekin on tullut vastaan tätä "silloin ennen tehtiin näin, miksi te ette tee" -jaaritusta. Sano niille, että neuvolasta saa uusinta tutkimuksiin perustuvaa tietoa ammattilaisilta, joten nyt täytyy tehdä näin kuin te teette.
[/quote]
Voi taivas! Ei neuvolasta mitään uusimpiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa saa vaan sitä, mikä kulloinkin on katsottu yhteiskunnan kannalta parhaaksi. Esim. kiinteiden antamisen ikäraja on kokonaan kiinni siitä, koska äidit halutaan takaisin töihin!
[/quote]
No voi taivas vaan! Mikä mahtaa olla se auktoriteetti joka jakaa sitä Ainoaa Oikeaa Tietoa?
Oli taas muuten niin ihana tilanne kun lapseni oli kipeä ja anoppi kaivaa jostain 80-luvulta kirjan jossa hoito-ohjeita... En oikein jaksanut niitä ohjeita sisäistää. Asiat muuttuu, toki ei nyt aivan kaikki, mutta eiköhän pointti tullut selväksi :)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"]Omat ystäväni ja kaverini ovat samoilla linjoilla ja heidän kanssaan kokemuksien jakaminen on helppoa. Ja kyllä, olen sanonut sukulaisille, että "Nykyään suositellaan..." , mutta he eivät ota sitä kuuleviin korviinsakkaan.
- ap
[/quote]
Juuri noin se menee 99% äideistä. En usko että löytyy montaakaan äitiä jota vanhempien naisten neuvomiset ärsyttää. Itse 40+ kolmen teinin äitinä joskus kyllä haluaisin jonkun "neuvon" antaa kokemattomalle ja nuorelle tuoreelle äidille, mutta pidän ajatukseni ominani koska muistan miten ärsyttävää se oli kun ihmiset jakeli neuvojaan. Jokaisella äidillä on oikeus toimia parhaaksi katsomallaan tavalla, myös esikoisen kanssa kun kokemusta ei vielä ole :-) Ja meidän tätien tekee mieli neuvoa kun huomaamme että joku on selvästi kokematon äiti... parasta tosiaam kun et ots henkilökohtaisena kritiikkinä niitä neuvoja vaan vastast jotain yhdentekevää ja jatkat kuten haluat. Ainakaan ei kannata alkaa puolustelemaan tai selittelemään omia tekemisiään, itse aikoinani sorruin siihen, ihan turhaa...
Onneksi on ne ystävät ja tutut, joiden kanssa voi puhua asioista normaalisti!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:35"]
Kyllä meidänkin lapsen mummo tais vähän loukkaantua, kun ei annettu mummolassa mehua meidän 1-vuotiaalle. Kun en halua mehujen litkimistä opettaa noin pienelle. Mummo kuvittelee että mehut ovat terveellisiä. Sitten mummo valittaa, kun 1-vuotias tekee hassuja ilmeitä, että miksi sille on tuollaista opetettu. Hän oli myös ihmeissään kun kielsin 1-vuotiasta lyömastä minua (olen raskaana, joten ei ole kiva saada lyöntejä mahaan), vaan koitan opettaa, että äitin mahaa silitellään. Ja kaikenlaista muuta hölmöä neuvoa tulee.
[/quote]
No kuka tahansa on varmasti ihmeissään, jos tarvitsee 1-vuotiasta kieltää lyömästä?! Ja sun mielestä mummo on tässä hölmö? Miten sinä oikein kasvatat lastasi, jos hän yrittää lyödä sinua?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:34"]Minä otan kyllä ihan kiitollisena vastaan kaikki ajatukset ja neuvot ja pureksin niitä mielessäni, päätän sitten miten itse teen. Jos sulkee korvansa niin ei voi mitään oppiakaan.
[/quote] Aivan samalla linjalla! Minulla ainakin monet neuvojista ovat itse myös kasvaaneet lapsia ja todennäköisesti jotkin neuvoista aivan varteen otettaviakin! En myöskään sokeasti luota neuvolan ohjeisiin vaan niitäkin mietin ja sovellan järkevästi omiin lapsiin!
No höllääpä vähän sitä nutturaa. Ihmiset tarkoittavat hyvää.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:09"]
No itseasissa voi on hyväksi vauvalle, ethän vain syötä hänelle rasvatonta maitoa ja öljyä?
[/quote]
Vauvalle ei anneta tavallista maitoa, vaan äidinmaitoa tai äidinmaidon korviketta. Noin pienellä vauvalle ei anneta vielä muitakaan maitotuotteita kuin edellä mainittuja.