Laitettiinko teidät lapsena rangaistukseksi nurkkaan seisomaan?
Tuli vaan mieleeni tuosta jäähy -keskustelusta.
Mielestäni kyseessä sama asia. Tämä rangaistus oli meillä käytössä jo 1960 -luvulla (olen 50 v). Ei tämä jäähy ole mikään uusi juttu.
Kommentit (10)
Koulussa joutui nurkkaan. Kotona komenttiin omaan huoneeseen tain sain tukkapöllyä/korvatillikan/vitsaa.
Omani laitan jäähylle eteisen nurkkaan. En eristä minnekään yksin, vaan sieltä näkee ihan hyvin olkkariin ja keittiöön. Meillä ei esim. sylissä kiinni pitämiset toimi, pahentavat vain. Jäähynurkka on käytössä 1-2krt/kk erikoispahasta toiminnasta. Muut asiat pyritään selvittämään puhumalla asia. Käsiksi en lapsiini käy.
Tuttu juttu. Meillä piti vielä laittaa kädet selän taakse ristiin ja katsoa kattoon.
Olen ollut monesti nurkassa miettimässä minkä takia jouduin sinne. Sama on meidän lapsilla. Jos tilanne on vain kiukuttelu, yleensä sain tulla nurkasta, kun ymmärsin minkä takia jouduin sinne.
Ei laitettu, vaan komennettiin menemään omaan huoneeseen rauhoittumaan. ja sinne huoneeseen mentiin ihan itse, eikä raahattuna kädestä tyyliin. Ei ollut aikarajaa vaan poistua sai huoneesta kun oli rauhottunut. Usein vanhemmat tuli huoneeseen hetken päästä juttelemaan asiat selviksi ja pyydettiin anteeksi (puolin ja toisin jos tarvetta oli).
Muistan saaneeni lapsena vitsaa muutaman kerran. Se oli siihen aikaan hyväksyttävä ja yleien kasvatustapa. Minulle ei jäänyt pahoja muistoja ja ymmärsin vallan hyvin, että niillä kerroilla olin vakavasti rikkonut sääntöjä ja oma turvallisuuteni oli ollut vaarassa.
Koulussa joutui seisomaan aulaan kellon alle. Ei sekään jäänyt kaivelemaan.
En ymmärrä, miksi nykyään oletetaan kaikkien lasten olevan samanlaisia, kun jo ennenkin tiedettiin, että toiset ovat rauhallisempia ja sopuisampia ja toiset vilkkaampia ja huonommin tottelevia.
Lapsiin käytettäviä rankaisukeinoja on kriminalisoitu, mikä on hyvä, en kannata väkivaltaa, opettajilta on vähennetty keinoja rauhan ylläpitämiseen, päiväkodeissa ei saa jäähyä enää jne.
Miksi meillä kuitenkin ongelmatapausten määrä vain kasvaa?
Meillä ei laitettu lapsia nurkkaan häpeämään eikä myöskään käytetty vitsaa. Joskus saattoi tulla tukkapöllyä tai luunappi.
Kansakoulussa sen sijaan nurkassa häpeäminen oli perinteinen rangaistus. Joskus kun pojat oikein villiintyivät, saattoi joka nurkassa seisoa joku. Ei suinkaan luokkaan päin vaan seinään päin. Jossain vaiheessa rangaistus muuttui luokan edessä selin luokkaan päin seisomiseksi. Nurkka- tai luokan edessä seisomisia ei osunut kohdalleni, vaikka aika vilkas olinkin. Jouduin usein istumaan pojan viereen, mitä opettaja piti rangaistuksena! Ei se kyllä siltä tuntunut. Toinen vaihtoehto oli seisottaa jonkin aikaa käytävällä pulpetin vieressä. Jälki-istuntoonkin jouduin vasta oppikoulussa, kun päätimme porukalla lintsata tunnilta.
Jouduin silloin tällöin kun en uskonut puhetta. Usein tosin syyttömänä isosiskon kieroilujen takia. Aina mä tyhmänä astuin sen miinaan ja jouduin nurkassa seistessäni kuuntelemaan sen vahingoniloista hihitystä. :(
Kotona joutui nurkkaan seisomaan,jos ei uskonut puhetta.Koulussa poistettiin luokasta.
En ole ikinä ollut niin tottelematon että mitään jäähyjä tai nurkkia olisi käytetty. Koulussa muita oppilaita kyllä pistettiin joskus luokan ulkopuolelle jos ei osattu käyttäytyä.
Koulussa laitettiin luokan perälle seisomaan, kasvot sai olla luokkaan päin. Ei siinä ollut mitään järkeä. En tuota jäähyketjua jaksanut edes lukea.