Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on koulukiusaaja

Vierailija
28.09.2014 |

Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni.

Kamalin tunne mitä vanhemmuus on tuonut mukanaan. Mikä neuvoksi? Epäilen, ettei pelkästä torumisesta ole mitään apua, kun taustalla kaveriporukan paine. Opettajat eivät tuttuun tapaan pysty(/halua?) puuttumaan toimintaan.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas, mikä neuvoksi. Istutat pojan alas ja kerrot, miten paljon kiusaaminen on sinua itseäsi satuttanut. Uhkaa vaikka, että jos kiusaaminen ei lopu, tulet kertomaan samat asiat kouluun koko luokalle.

Vierailija
2/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:50"]Arvaas, mikä neuvoksi. Istutat pojan alas ja kerrot, miten paljon kiusaaminen on sinua itseäsi satuttanut. Uhkaa vaikka, että jos kiusaaminen ei lopu, tulet kertomaan samat asiat kouluun koko luokalle.
[/quote]

Ei välttämättä ollenkaan huono. Kiitos.

Jotenkin hirveimmältä tuntuu, että ylipäätään touhu on alkanut. Ovat kiusanneet jotain tyttöä, jolle on saattanut jäädä jo arvet, vaikka touhu nyt loppuisikin (mitä epäilen). Elämä on kyllä paska paikka. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä lapsen vanhempiin, jota oma lapsesi kiusaa, istutte alas ja lapsesi pyytää anteeksi. Samalla perustelet miksei saa kiusata.

Vierailija
4/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että omista kokemuksista kertominen voisi auttaa. Poika on kuitenkin jo sen verran vanha, että ymmärtää seuraukset, kun ne selittää.

Vaikeinta on varmaan saada lapsi pyytämään anteeksi. Siitäkään ei nimittäin mitään hyötyä ole, jos se ei tule omasta itsestä.

Mua kiusattiin 3-5-luokalla ja silloin kiusaajat jotenkin tulivat järkiinsä. (yheydenottoja oli ollut jo monia) Tytöt soitti mulle porukalla ja pyysivät kaikki anteeksi. Oon itse asiassa yhteen heistä edelleen hyvässä yhteydessä..

Mutta siis, poika pitäisi jotenkin saada ymmärtämään, että oikein tekeminen on parempi, kuin porukan hyväksyntä. Vaaranahan on se, että poika jää kokonaan ulkopuolelle, jos puolustaa kiusattua. Voin ymmärtää, että se on vaikeaa, olen ollut kouluavustaja ja nyt olen päiväkotiavustaja.

Porukkakiusaamisete on järkyttävän vaikea lopettaa, jos vanhemmat eivät ole mukana, mutta ihanaa, että sinä olet. Se on iso askel eteenpäin!

Vierailija
5/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi, mitä harmeja kiusaamisesta on toisille ja myös itselleen. Lapsi varmasti alkaa ymmärtämään mitä kiusaamisesta voi tapahtua jälkeen päin. Eli puhu siis lapsellesi järkeä. Ja kyllä nyt 11 -vuotiaan luulisi jo ymmärtävän kiusaamisen harmeja. Eri asia voisi olla esim. 1-3 luokkalainen.

Vierailija
6/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää tehdä jotain. Pojan pitää joutua vastuuseen tekemisistään. Jos sinä pelkästään juttelet sille, se ei riitä. Pojan pitää pyytää kiusatulta anteeksi, tällöin kiusattukin saa tietää että jotain on tehty sekä sen että kiusaaja joutui tilille tekemisistään.

Vierailija
7/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro pojalle rehellisesti mitä kiusaaminen sinulle aiheutti. Voi laittaa pojan miettimään.

Vierailija
8/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:42"]Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni.

Kamalin tunne mitä vanhemmuus on tuonut mukanaan. Mikä neuvoksi? Epäilen, ettei pelkästä torumisesta ole mitään apua, kun taustalla kaveriporukan paine. Opettajat eivät tuttuun tapaan pysty(/halua?) puuttumaan toimintaan.
[/quote]

Ja lakkaa syyttämästä opettajia, kun oma kasvatus mennyt pieleen. Eivät pysty puuttumaan, koska lapsille ei nykyisin opeteta aikuisten (tai kenenkään muunkaan) kunnioittamista.

Vierailija
9/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:42"]Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni. Kamalin tunne mitä vanhemmuus on tuonut mukanaan. Mikä neuvoksi? Epäilen, ettei pelkästä torumisesta ole mitään apua, kun taustalla kaveriporukan paine. Opettajat eivät tuttuun tapaan pysty(/halua?) puuttumaan toimintaan. [/quote] Ja lakkaa syyttämästä opettajia, kun oma kasvatus mennyt pieleen. Eivät pysty puuttumaan, koska lapsille ei nykyisin opeteta aikuisten (tai kenenkään muunkaan) kunnioittamista.

[/quote]Höpsis. Tuon ikäiselle voi vielä opettaa. Mutta vain jos pojan vanhempi nyt heti tarttuu asiaan ja tekee sille jotain. Jos opet eivät auta eikä kukaan muukaan, niin onhan ap itse aikuinen ja voi keskustella kiusatun, hänen vanhempien ja oman lapsensa kanssa.

Vierailija
10/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:50"]Arvaas, mikä neuvoksi. Istutat pojan alas ja kerrot, miten paljon kiusaaminen on sinua itseäsi satuttanut. Uhkaa vaikka, että jos kiusaaminen ei lopu, tulet kertomaan samat asiat kouluun koko luokalle. [/quote] Ei välttämättä ollenkaan huono. Kiitos. Jotenkin hirveimmältä tuntuu, että ylipäätään touhu on alkanut. Ovat kiusanneet jotain tyttöä, jolle on saattanut jäädä jo arvet, vaikka touhu nyt loppuisikin (mitä epäilen). Elämä on kyllä paska paikka. :(

[/quote]Ja sinä voit parantaa tätä paikkaa. Sinulla on nyt kaikki avaimet käsissäsi. Aiotko käyttää niitä?

Vierailija
11/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tilanteelle pian jotain. Yhteys kiusatun vanhempiin ja poikasi vastuuseen! Ankara keskustelu ja näytä vaikka youtubesta kiusattujen videoita ja kerro mitä se pahimmillaan tekee. Lapsesi on kuitenkin jo 11, pitäisi tietää mitä tekee! Omani saisi korvilleen jos kuulisin hänen kiusaavan. Nimim
Ankarasti kiusattu eskarista lukion ekalle.

Vierailija
12/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:42"]Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni. Kamalin tunne mitä vanhemmuus on tuonut mukanaan. Mikä neuvoksi? Epäilen, ettei pelkästä torumisesta ole mitään apua, kun taustalla kaveriporukan paine. Opettajat eivät tuttuun tapaan pysty(/halua?) puuttumaan toimintaan. [/quote] Ja lakkaa syyttämästä opettajia, kun oma kasvatus mennyt pieleen. Eivät pysty puuttumaan, koska lapsille ei nykyisin opeteta aikuisten (tai kenenkään muunkaan) kunnioittamista.

[/quote]Höpsis. Tuon ikäiselle voi vielä opettaa. Mutta vain jos pojan vanhempi nyt heti tarttuu asiaan ja tekee sille jotain. Jos opet eivät auta eikä kukaan muukaan, niin onhan ap itse aikuinen ja voi keskustella kiusatun, hänen vanhempien ja oman lapsensa kanssa.
[/quote]

Ap heti aloituksessa epäilee, että opettaja ei HALUA puuttua kiusaamiseen. Minä epäilisin itse ensin, ettei PYSTY puuttua, kiitos vanhempien. Jotain asialle kuitenkin on tehty, että ap tietää lapsensa kiusaavan.

Vanhemmat ovat ainoat, jotka voivat kasvattaa hyvin tai huonosti käyttäytyvän. Opettaja ei mitenkään voi korjata vuosien epäonnistumisia.

Hyvä on kuitenkin, että ap pyrkii puuttumaan kiusaamiseen ja toivottavasti saakin asiat muuttumaan. Itse ottaisin yhteyttä muiden kiusaajien vanhempiin ja varmistaisin, että kaikki toimivat samalla tavalla. Kaikkien tulee ehdottomasti pyytää tältä kiusatulta anteekai ja mieluusti julkisesti.

Vierailija
13/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:42"]Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni. Kamalin tunne mitä vanhemmuus on tuonut mukanaan. Mikä neuvoksi? Epäilen, ettei pelkästä torumisesta ole mitään apua, kun taustalla kaveriporukan paine. Opettajat eivät tuttuun tapaan pysty(/halua?) puuttumaan toimintaan. [/quote] Ja lakkaa syyttämästä opettajia, kun oma kasvatus mennyt pieleen. Eivät pysty puuttumaan, koska lapsille ei nykyisin opeteta aikuisten (tai kenenkään muunkaan) kunnioittamista. [/quote]Höpsis. Tuon ikäiselle voi vielä opettaa. Mutta vain jos pojan vanhempi nyt heti tarttuu asiaan ja tekee sille jotain. Jos opet eivät auta eikä kukaan muukaan, niin onhan ap itse aikuinen ja voi keskustella kiusatun, hänen vanhempien ja oman lapsensa kanssa. [/quote] Ap heti aloituksessa epäilee, että opettaja ei HALUA puuttua kiusaamiseen. Minä epäilisin itse ensin, ettei PYSTY puuttua, kiitos vanhempien. Jotain asialle kuitenkin on tehty, että ap tietää lapsensa kiusaavan. Vanhemmat ovat ainoat, jotka voivat kasvattaa hyvin tai huonosti käyttäytyvän. Opettaja ei mitenkään voi korjata vuosien epäonnistumisia. Hyvä on kuitenkin, että ap pyrkii puuttumaan kiusaamiseen ja toivottavasti saakin asiat muuttumaan. Itse ottaisin yhteyttä muiden kiusaajien vanhempiin ja varmistaisin, että kaikki toimivat samalla tavalla. Kaikkien tulee ehdottomasti pyytää tältä kiusatulta anteekai ja mieluusti julkisesti.

[/quote]Mieluusti julkisesti...no enpä lähtisi tuohon kelkkaan. Ymmärsin, että poika kiusaa nyt ensimmäistä kertaa. Tällöin riittää, että kiusatun oppilaan vanhemmat ja kiusattu ovat paikalla kun anteeksi pyydetään. Muista kiusaajista ap:n ei tarvitse kantaa vastuuta.

Vierailija
14/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:15"]Ota yhteyttä lapsen vanhempiin, jota oma lapsesi kiusaa, istutte alas ja lapsesi pyytää anteeksi. Samalla perustelet miksei saa kiusata.
[/quote]
Anteeksipyyntö on turha sana jos poikasi ei oikeasti kadu tekojaan ja ole pahoillaan. Ala-astella kiusaajani pyysi vuosien varrella aikuisten pakottamana kymmeniä kertoja minulta anteeksi mutta kiusaaminen jatkui aina heti seuraavana päivänä. Että se siitä anteeksipyynnöstä. Ja jos en suostunut antamaan aina anteeksi, niin olin itse ilkeä ja katkera kiusaaja.

Vierailija
15/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:15"]Ota yhteyttä lapsen vanhempiin, jota oma lapsesi kiusaa, istutte alas ja lapsesi pyytää anteeksi. Samalla perustelet miksei saa kiusata. [/quote] Anteeksipyyntö on turha sana jos poikasi ei oikeasti kadu tekojaan ja ole pahoillaan. Ala-astella kiusaajani pyysi vuosien varrella aikuisten pakottamana kymmeniä kertoja minulta anteeksi mutta kiusaaminen jatkui aina heti seuraavana päivänä. Että se siitä anteeksipyynnöstä. Ja jos en suostunut antamaan aina anteeksi, niin olin itse ilkeä ja katkera kiusaaja.

[/quote]Eli mitä pitäisi tehdä, anna ap:lle lisää neuvoja. Meillä toimi tuo anteeksi pyytäminen, silloin kun oma poikani kiusasi. Kiusaaminen loppui.

Vierailija
16/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:25"]Sinun pitää tehdä jotain. Pojan pitää joutua vastuuseen tekemisistään. Jos sinä pelkästään juttelet sille, se ei riitä. Pojan pitää pyytää kiusatulta anteeksi, tällöin kiusattukin saa tietää että jotain on tehty sekä sen että kiusaaja joutui tilille tekemisistään.
[/quote]
Niin, poika pyytää anteeksi:
Poika: "no anteex."
Kiusattu: "no... saat anteeks"
Pojan synnit on sovitettu ja aikuisten osuus asiasta hoidettu. Seuraavana päivänä jätkä voi kenenkään kyttäämättä ja puhtain paperein jatkaa sitä kiusaamista.

Vierailija
17/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:51"]. Muista kiusaajista ap:n ei tarvitse kantaa vastuuta.

[/quote]

vastuuta ei tarvitse kantaa, mutta se on hyvä sisäistää, että kiusaaminen on pitkälti ryhmäilmiö. Sitä on tosi vaikea korjata vain yhden yksittäisen oppilaan kohdalta, jos tilanne muuten vertaisryhmässä jatkuu samanlaisena.

Kun viettää päivät samassa kiinteässä porukassa, on tosi hankala toimia itse eri tavalla kuin mihin ryhmän kulttuuri ohjaa. Toki pitäisi ja olisi hyvä, mutta ymmärrän hyvin, että monelle 11-vuotiaalle se on ilman tukea vaikeaa. Tuossa iässä varsinkin ne vertaissuhteet on tärkeitä ja pelätään paljon sitä, mitä itselle seuraa jos lähtee muita 'vastaan'.

Siksi yrittäisin saada asian hoitoon koko porukan & vanhempien & opettajien kesken. Pelkkä yhdelle kotona puhuminen kun on toki tärkeää, mutta usein aika tehotonta.

Vierailija
18/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:42"]Nyt iskee tyhjää. Poikani 11v on paljastunut koulukiusaajaksi osana porukkaa. Olemme opettaneet ja kasvattaneet niin ettei kiusata saa, mm. siksi että minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja se vaikuttaa edelleen itsetuntooni.

[/quote]

Ja lakkaa syyttämästä opettajia, kun oma kasvatus mennyt pieleen. Eivät pysty puuttumaan, koska lapsille ei nykyisin opeteta aikuisten (tai kenenkään muunkaan) kunnioittamista.
[/quote]
Ei poika kavereineen ketään aikuista ole kiusannut, vaan nuorta tyttöä.

Vierailija
19/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:25"]Sinun pitää tehdä jotain. Pojan pitää joutua vastuuseen tekemisistään. Jos sinä pelkästään juttelet sille, se ei riitä. Pojan pitää pyytää kiusatulta anteeksi, tällöin kiusattukin saa tietää että jotain on tehty sekä sen että kiusaaja joutui tilille tekemisistään. [/quote] Niin, poika pyytää anteeksi: Poika: "no anteex." Kiusattu: "no... saat anteeks" Pojan synnit on sovitettu ja aikuisten osuus asiasta hoidettu. Seuraavana päivänä jätkä voi kenenkään kyttäämättä ja puhtain paperein jatkaa sitä kiusaamista.

[/quote]Harmi, ettei teillä toiminut. Meillä se taas toimi.

Vierailija
20/45 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:25"]Sinun pitää tehdä jotain. Pojan pitää joutua vastuuseen tekemisistään. Jos sinä pelkästään juttelet sille, se ei riitä. Pojan pitää pyytää kiusatulta anteeksi, tällöin kiusattukin saa tietää että jotain on tehty sekä sen että kiusaaja joutui tilille tekemisistään. [/quote] Niin, poika pyytää anteeksi: Poika: "no anteex." Kiusattu: "no... saat anteeks" Pojan synnit on sovitettu ja aikuisten osuus asiasta hoidettu. Seuraavana päivänä jätkä voi kenenkään kyttäämättä ja puhtain paperein jatkaa sitä kiusaamista.

[/quote]Tarkoitatko, ettei tarvitse pyytää anteeksi, kun "tiedät" jo ennakkoon ettei se toimi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi