Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliaakot, vilja-allergikot, pika-apua leivontaan, jauhopulma

Vierailija
28.09.2014 |

Mulle tulossa poika syömään klo 11 ja lupasin tehdä muffinseja, joita saa mukaansa. Lähikauppa aukeaa vasta klo 10. Mulla piti olla riisijauhoja, mutta olikin tarttunut vahingossa kaupasta mukaan samanlaisessa pussissa olleita kookosjauhoja. Onnistuisiko muffinsit pelkistä perunajauhoista ja onko jotain hyvää ohjetta? Tuo kookos ei välttämättä hänen vatsalleen sovi. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt pelkistä perunajauhoista. Onnistuu, mutta rakenne ei ole maailman paras.

Vierailija
2/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kokeillaan. Soitin ja kysyin voiko käyttää kookosjauhoja, kuulemma voi jos ei paljon laita. Löysin tässä välissä ohjeen, johon tulee niitä. Muutan suhdetta vähän toiseen suuntaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys, psylliymia löytyy, paljonko sitä pitäisi laittaa jos 2 dl perunajauhoja? 

Vierailija
4/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 -2 tl riittää

Vierailija
5/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, löytyikin välissä netistä tuo psylliumin määrä, mutta kiitos vahvistuksesta. Nyt on taikina valmis, saa nähdä mitä tuli, kun sovelsin aika paljon. Taikinan maku on ainakin hyvä eikä kookos ainakaan taikinasta puske läpi, kun siihen tuli hasselpähkinääkin, joka on voimakkaampi.

Mulla siis vilja-allerginen opiskelijapoika, sinkku, käy välillä sunnuntaisin syömässä luonani ja vie sitten ruokaa mennessään opiskelupaikkakunnalleen. Harvinainen tapaus, että allergia ei lähtenyt iän myötä, vaan tuli täysi-ikäisenä takaisin entistä pahempana, kun lääkäri antoi kouluiässä luvan viljaan arvojen ollessa rajoilla. 

Vierailija
6/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja-allergisen ei tulisi syödä riisiä , koska se on vilja.

Ei ihme että ihmiset ymmärtää noita allergioita väärin kun tuolla tavalla viljellään väärin noita tietoja.

Vierailija
7/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:04"]

Vilja-allergisen ei tulisi syödä riisiä , koska se on vilja.

Ei ihme että ihmiset ymmärtää noita allergioita väärin kun tuolla tavalla viljellään väärin noita tietoja.

[/quote]

No ns. kotimaisten viljjnen allergia, kauraa lukuunottamatta. Sen lisäksi tattari ja hirssi, joskin tattari ei taida olla vilja? 

Vierailija
8/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma 3, joka on nyt ratkaistava itse, mutta silti yritän: Mites saan kypsyyden selvitettyä? Olen aina kokeillut tulitikuilla, mutta tajusin juuri, ettei mulla olekaan tulitikkuja juuri nyt. Aika on varmaan tuo 20 min, mihin pitänee luottaa ja katsoa väristä tällä kertaa. Mutta gluteenittomien väriarvio on hankalampaa. 

Vierailija
9/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:21"]

Ongelma 3, joka on nyt ratkaistava itse, mutta silti yritän: Mites saan kypsyyden selvitettyä? Olen aina kokeillut tulitikuilla, mutta tajusin juuri, ettei mulla olekaan tulitikkuja juuri nyt. Aika on varmaan tuo 20 min, mihin pitänee luottaa ja katsoa väristä tällä kertaa. Mutta gluteenittomien väriarvio on hankalampaa. 

[/quote]

Maalaisjärjen käyttö sallittu. Leikkaa veitsellä yksi muffini halki. Näet, onko sisus taikinainen. Jos et pysty halkaisemaan, työnnä kuiva veitsi muffiniin ja vedä ulos. Jos veitsessä on taikinaa, on raaka.

Vierailija
10/10 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Muffinsit ovat nyt valmiita ja onnistuivat hyvin, mutta ei tullut kovin makeita, eli perunajauhot olisivat vaatineet ehkä vähän lisää sokeria normaaliin verrattuna, mutta onneksi poika ei ole niin kamalasti äklöimelän perään. Rakenne on ihan hyvä kuin esim. Semperin jauhoihin tehty, ehkä psyllium ja pieni ripaus kookosjauhoja tekivät sen.