Pitääkö lapsia suojella roadkill eläimiltä?
Olin tänään liikenteessä ystävättäreni kanssa ja tiellä lojui perinteinen kuollut päätön supi ja ystäväni ihmetteli miksen harhauttanut lasta kun huomasin raadon tiellä. Kuulemma hän itse aina harhauttaa lapsiaan, jotteivat ne näkisi kuolleita eläimiä tiellä tai muuallakaan.. En kehdannut ystävälle suoraan sanoa, myötäilin vain, mutta ihmettelen tälläistä tapaa. Miksei lapset saa nähdä raatoja tiellä eikö ne toimi niinkuin esimerkkinä mitä tapahtuu jos auto törmää? Minulla on 4v ja ystävällä 3&5v lapset, jos jotakuta kiinnostaa. Onko ystäväni jotenkin ylisuojeleva vai tekeekö muutkin tätä??
Kommentit (11)
En mäkään nyt esittelis sitä raatoa mut en kyllä kierteliskään mitenkään.
Pahempi riski on ap:n suomenkielen raiskaus. Roadkill eläin? Raato toimii paremmin.
Mä en sano mitään. Tai no, pari kertaa olen ensireaktiona sanonut 'hyi!', mutta ei ole lapsi varmaan koskaan edes kuollutta eläintä huomannut tai huomioinut. Mulla on 3-vuotias, joka ei kyllä varmaan noista asioista vielä oikein ymmärtäisikään. :D Hyvä ketju, mietittiin miehen kanssa, että pitäiskö harhauttaa lasta, mutta päädyttiin siis siihen että ei sanota mitään, ellei lapsi kysy.
Meillä on 7v....auton ikkunasta se ei niitä raatoja vielä huomaa. Läheisellä hiekkatiellä fillarilla pysähdyttiin katsomaan litistynyttä sammakkoa. Käytin sen liikennekasvatukseen: tuon näköiseksi menee kun auto ajaa yli.
Ei tarvi suojella, ne on yleensä kuolleita.
Miten ihmeessä suojelet lapsia kuolleilta eläimiltä? Älä syötä lapsille epämääräisten autojen tappamien eläinten lihaa ainakaan kunnolla kypsentämättä.
Jos et ole lautaselle laittamassa, ei niiltä tarvitse suojella sen enempää kuin kalatiskin kuolleilta kaloilta.
Senhän voi sivuuttaa kertomalla, että sinne tien alle on jäänyt jonkun keskeneräinen turkki. Voit todeta, että koska auto on ajanut yli, se on luultavasti käyttökelvoton.
Kerrot vaan, että autotkin ruokkivat välillä haaskoja. Ilman haaskoja moni lintu, mato ja bakteeri jäisi ilman herkkuannostaan.
Todennäköisesti ap kuitenkin syöttää lapselleen raatoja.
Meidän lapsilla kuolleet eläimet aiheuttaa itkua, joten kyllä minä ainakin pyrin harhauttamaan lapsia välttyäkseni kysymyksiltä ja kohtauksilta.
Minusta sinä teet ihan oikein. Lasten on hyvä oppia jo nuorena että pahojakin asioita tapahtuu, etteivät ole naiiveja sitten aikuisena. Joutuvat muuten vielä hankaluuksiin.