Lapsettomien mummojen katkeruus
Työssäni olen huomannut, että katkerimpia elettyyn elämään ovat lapsettomat vanhukset, mummot etenkin. Mutta ei ihme: ei ole lapsia eikä lapsenlapsia käymässä, katkerana ja kateellisena saa seurata muiden vieraita. Ja kun tilastollisesti - tämä näkyy vanhainkodeilla - naiset elävät miehiä pitempään niin siinä saattaa hyvin vierähtää yksin 15 vuotta ilman puolisoa. Ja mitä onkaan kotona asuvien vanhusten yksinäisyys! Pelottaa mitä käy tulevaisuudessa heille, joilla ei ole omaisia huolehtimassa tai edes "pelotteena" että joku tekee valituksen ellei asiat hoidu. Taitaa kyllä pelottaa lapsettomia mummojakin. Raskaana oleville hoitajille kiukutellaan eniten... Jostainpa sekin johtuu. Herättikö ajatuksia teissä, joiden lapseton elämä on ah niin ihanaa ja helppoa? Vanhana se voi olla sitten hemmetin tylsää mutta olette varmaan miettineet noin pitkälle velailunne. T. Hoitaja
Kommentit (56)
Epäilen vahvasti, että paljon katkerampia ovat he, joilla on lapsia, jotka eivät koskaan käy.
Tunnen kyllä paljon enemmän niitä jotka katuu lasten tekemistä kuin lapsettomuutta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:49"]Ottamatta kantaa katkeruuteen, sanoisin että harkittu lapsettomuus kostautuu.
Kokoomus haluaa, että kukin pärjää omillaan. Vanhukset elävät tulevaisuudessa omien turvaverkkojensa varassa, sillä kunnon hoitoa ei enää taata. Tuskin kaverit ja naapurit vanhukseen niin paljon jaksavat panostaa kuin omat jälkeläiset. Lapsettomille suosittelen hätävaraksi jotain tappavaa lääkettä tms. aina mukana kuljetettavaksi, ettei tartte sitten kitua päiväkausia henkitoreissaan, unohdettuna.
[/quote]
Näin juuri :/ Ihmiset eivät edes ymmärrä pelätä tulevaisuuttaan.
Mä en ainakaan aio hankkia lapsia vaan sen takia että joku tulis mua kattoon vanhainkotiin.
Olen lapseton. Omasta tahdosta riippumatta. Olen ajatellut miten sitten käy jos vanhaksi elän ja kukaan ei tule katsomaa, "pitämään puoliani", ei katkeruudella mutta hiukan peloissani.
Mutta olen nelikymppinen ja minulla on parikymppisiäkin hyviä ystäviä, alta kaksikymppinen kummilapsi jonka kanssa ainakin nyt olemme tosi hyvissä väleissä. Enpä ole osannut ajatella että ehkä he ovat luonani silloinkin kun itse olen vanha ja muiden varassa. Ajattelin olevani täysin hoitohenkilökunnan armoilla mutta tuohan olikin hyvä pointti, kenties ne paljon nuoremmat ystävät välittävät ja huolehtivat sitten kun itse ei jaksa eikä osaa?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:51"]Tunnen kyllä paljon enemmän niitä jotka katuu lasten tekemistä kuin lapsettomuutta.
[/quote]
Tuskin tunnet yhtään, joka lapsia oikeasti katuu. Väsyneenä sen sijaan voi puuskahtaa mitä vaan ja olla taas hetken päästä toista mieltä. Vaikka kun on saanut nukuttua :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:51"]
Tunnen kyllä paljon enemmän niitä jotka katuu lasten tekemistä kuin lapsettomuutta.
[/quote]
Kumma kun en tunne ketään tuollaista, ei ainakaan enää vanhuksena, kun lapset ovat aikuisia ja omillaan.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:51"]Tunnen kyllä paljon enemmän niitä jotka katuu lasten tekemistä kuin lapsettomuutta. [/quote] Tuskin tunnet yhtään, joka lapsia oikeasti katuu. Väsyneenä sen sijaan voi puuskahtaa mitä vaan ja olla taas hetken päästä toista mieltä. Vaikka kun on saanut nukuttua :)
[/quote]
No eihän se tietenkään oo mahollista katua lasten tekoa ;)
Minäkin törmäsin opiskeluaikoina työskennellessäni vanhainkodissa, palvelutalossa ja kotihoidossa samaan ilmiöön. Lapset kyllä ovat 95% ihmisistä se vanhuuden tuki ja turva, vaikka palstalla muuta väitetään. Mutta ei jaksa väitellä asiasta, kukin tehkööt omat valintansa. :)
T. Sairaanhoitaja
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:51"]Tunnen kyllä paljon enemmän niitä jotka katuu lasten tekemistä kuin lapsettomuutta.
[/quote]
Et tunne. Väsyneenä puhuu läpiä päähänsä muttei tarkoita kun on saanut nukuttua enemmän kuin 4h! :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:30"]
Outoa, omat havaitoni ovat päinvastaisia eli niillä lapsettomilla (yleensä myös puolisottomilla, koska sota vei pari ikäluokkaa nuoria miehiä) on paljon enemmän vierailijoita kuin niillä, joilla on lapsia. Lapsettomilla on ollut aikaa ja halua luoda muitakin ihmissuhteita kuin lapsiin ja lapsenlapsiin liittyviä, joten heillä käy kylässä entisiä naapureita, serkkujen lapsia, opiskeluaikaisten tuttujen lapsia jne.
Yksinäisimpiä ovat ne mummot, jotka aikanaan hoiti ensin omat lapset ja sitten lapsenlapset ja jäi sitten yksin, kun heistä ei enää ollut hyötyä.
[/quote]
provo! riippuu ihan ihmistyypistä, kuinka paljon on kavereita. tähän ei oma perhetilanne liity.
[/quote]
No varmaan sitten kivat ihmiset ei mene naimisiin? Niistä tulee mukavia vanhuksia, joilla on paljon eri-ikäisiä kavereita.
[/quote]
Onpa nerokasta päättelyä tai vasta-argumentointia. Toiset on kivoja, toiset ei. Toisilla on paljon kavereita, toisilla ei. Mielestäni avioliitto tai lapsien lkm ei tähän suoranaisesti liity. Toki syystäkin perheelliset panostavat perheeseensä eniten, mutta esim. sitten kun pikkulapsiajasta on päästy yli, on enemmän aikaa ystävyyssuhteille yms. Pitääkin joutua vääntämään rautalangasta selviä asioita. :(
Ihmisen elinikää pitää ehdottomasti saada lyhyemmäksi! Pitää säätää vero, joka veroittaisi ja sakoittaisi jokaisest ylimenevästä vuodesta. Ikäraja voisi olla vaikkapa 50.
Miksi vähän väliä maristaan palstalla pyörivistä veloista ja sitten kuitenkin äidit itse virittelevät näitä keskusteluja tämän tästä, oikein yrittävät vetää niitä veloja? Jos velat on kerran joidenkin mielestä niin väärässä ja kauheita niin miksi pitää tehdä näitä aloituksia? Tämäkään ketju ei ollut velan aloittama.
Vierailija 27.09.2014 klo 13:30
"""Outoa, omat havaitoni ovat päinvastaisia eli niillä lapsettomilla (yleensä myös puolisottomilla, koska sota vei pari ikäluokkaa nuoria miehiä) on paljon enemmän vierailijoita ...."
Ne joilta SOTA vei puolison ovat jo lähes 100 vuotiaita ja ylikin :D
Ellei sitten puhuta rauhanturvaamisoperaatioissa puolisonsa menettäneistä mutta heitä ei käsittääkseni ihan hirveitä määriä ole.
SIIS tän päivän mummot on syntyneet 50 ja 60 luvuilla, ei silloin mitään sotaa ollu suomessa, kamoon :D
Jopa nyt 80v mummot on menneet naimisiin sodan jälkeen joten eivät ole voinneet menettää puolisoaan sodassa.
:D
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:58"]
Miksi vähän väliä maristaan palstalla pyörivistä veloista ja sitten kuitenkin äidit itse virittelevät näitä keskusteluja tämän tästä, oikein yrittävät vetää niitä veloja? Jos velat on kerran joidenkin mielestä niin väärässä ja kauheita niin miksi pitää tehdä näitä aloituksia? Tämäkään ketju ei ollut velan aloittama.
[/quote]
Provoilua se vaan yleensä on. Tai sitä vakuuttelua ittellensä että lapsia on pakko hankkia.
Toivottavasti ovat rikkaita kun rahat eivät menneet lapsiinniin voivat palkata yksityisesti oman hoitajan kotiinsa huolehtimaan.
Taitaa sitten olla älyttömästi lapsettomia mummoja vanhainkodeissa, kun aina valitetaan, ettei kukaan käy katsomassa - ei edes ne omat lapset välitä!