Lapsettomien mummojen katkeruus
Työssäni olen huomannut, että katkerimpia elettyyn elämään ovat lapsettomat vanhukset, mummot etenkin. Mutta ei ihme: ei ole lapsia eikä lapsenlapsia käymässä, katkerana ja kateellisena saa seurata muiden vieraita. Ja kun tilastollisesti - tämä näkyy vanhainkodeilla - naiset elävät miehiä pitempään niin siinä saattaa hyvin vierähtää yksin 15 vuotta ilman puolisoa. Ja mitä onkaan kotona asuvien vanhusten yksinäisyys! Pelottaa mitä käy tulevaisuudessa heille, joilla ei ole omaisia huolehtimassa tai edes "pelotteena" että joku tekee valituksen ellei asiat hoidu. Taitaa kyllä pelottaa lapsettomia mummojakin. Raskaana oleville hoitajille kiukutellaan eniten... Jostainpa sekin johtuu. Herättikö ajatuksia teissä, joiden lapseton elämä on ah niin ihanaa ja helppoa? Vanhana se voi olla sitten hemmetin tylsää mutta olette varmaan miettineet noin pitkälle velailunne. T. Hoitaja
Kommentit (56)
Hohhoijaa... taas niin väsynyttä provoilua. Mut kai se on pakko ittellensä vakuutella että ne lapset on ihan kiva juttu.
"Mummot etenkin". Hmmm. Eikös mummoilla yleensä ole lastenlapsiakin?
No joo, surkea provon yrityshän tämä oli. Sellaisen ajatuksen herätti minussa, 47-vuotiaassa lapsettomassa naisessa (ei siis mummossa).
Mistä sinä Hoitsu itse asiassa olet huolissasi, vanhusten yksinäisyydestä vai yleistämästäsi vanhojen naisten katkeruudesta, kun heillä ei ole lapsia?
Olen mummoikäinen, mutta en ole katkera, vaikkei minulla ole lapsia eikä lapsenlapsia. Tosin olen vielä hyväkuntoinen, joten en ole sidottu kotiin. Ja toivon, että kun se aika koittaa, olen jo aikaisemmin löytänyt mukavan palvelukodin, jonne olen muuttanut ja jossa toivottavasti on juttuseuraa, jota ei kotona ole. Mutta sinä kärttyinen Hoitsu, lä tule siihen kotiin hoitajaksi.
Olen lapseton, mutta luojan kiitos en hoitaja
Ei voi olla mummo jos ei ole lapsia...
Outoa, omat havaitoni ovat päinvastaisia eli niillä lapsettomilla (yleensä myös puolisottomilla, koska sota vei pari ikäluokkaa nuoria miehiä) on paljon enemmän vierailijoita kuin niillä, joilla on lapsia. Lapsettomilla on ollut aikaa ja halua luoda muitakin ihmissuhteita kuin lapsiin ja lapsenlapsiin liittyviä, joten heillä käy kylässä entisiä naapureita, serkkujen lapsia, opiskeluaikaisten tuttujen lapsia jne.
Yksinäisimpiä ovat ne mummot, jotka aikanaan hoiti ensin omat lapset ja sitten lapsenlapset ja jäi sitten yksin, kun heistä ei enää ollut hyötyä.
Joku sano joskus että iso osa soittajista on tyhmiä.. Alkaa tuntua että pitää paikkaansa
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:13"]Hohhoijaa... taas niin väsynyttä provoilua. Mut kai se on pakko ittellensä vakuutella että ne lapset on ihan kiva juttu.
[/quote]
Ei tämä ole edes provo vaan ihan kokemusta vanhainkodilta ja kotipalvelusta. Ja nimitys mummo tarkoitti naispuolista vanhusta joita nyt yleisesti kutsutaan mummoiksi riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Toivottavasti tulevaisuudessa hoitajat eivät sitten kohtaa katkeria velamummoja vaan tuo valinta on hyvä silloinkin kun olette yksin kotona/vanhainkodilla. Miksi muuten kuvittelitte tämän provoksi? Ettekö ajatelleetkaan asioita koko elämänkaarenne matkalta? Nimittäis harva päätös siihen vaikuttaa yhtä paljon kuin se, onko lapsia koska äitihän sen jälkeen on elämänsä loppuun. Ja itselläni on tosiaan kolme ihanaa lasta, arkemme on ihan hyvää, minun ei tarvitse vakuuttua muusta kuin siitä, että yksinäisten mummohen katkeruus ei johdukaan lapsettomuudesta :) ap
Ei lasten olemassaolo takaa, että vanhuksesta pidetään huolta ja hänen luonaan vieraillaan. Mutta kyllä se tietysti noinkin ON, että vanhuksena moni katuu erilaisia elämättä/kokematta jääneitä asioita, miksei myöskin lapsettomuutta. Ketään vanhusta en tunne, joka katuisi sitä, että on saanut lapsia, sen sijaan lapsettomuutta surevia vanhuksia tunnen parikin kappaletta.
Mikä siis ei toki tarkoita, että KAIKKI lapsettomat katuisivat lapsettomuuttaan, vaan että jotkus niin tekevät.
Susta se katkeruus kyllä paistaa aika selvästi... Ja kyllä niitä yksinäisiä mummoja joilla on lapsia on pilvin pimein, puhuppas niistä kanssa.
Ap, samaan ilmiöön olen törmännyt. Mutta saattavat olla tahattomasti lapsettomia :(
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:30"]
Outoa, omat havaitoni ovat päinvastaisia eli niillä lapsettomilla (yleensä myös puolisottomilla, koska sota vei pari ikäluokkaa nuoria miehiä) on paljon enemmän vierailijoita kuin niillä, joilla on lapsia. Lapsettomilla on ollut aikaa ja halua luoda muitakin ihmissuhteita kuin lapsiin ja lapsenlapsiin liittyviä, joten heillä käy kylässä entisiä naapureita, serkkujen lapsia, opiskeluaikaisten tuttujen lapsia jne.
Yksinäisimpiä ovat ne mummot, jotka aikanaan hoiti ensin omat lapset ja sitten lapsenlapset ja jäi sitten yksin, kun heistä ei enää ollut hyötyä.
[/quote]
provo! riippuu ihan ihmistyypistä, kuinka paljon on kavereita. tähän ei oma perhetilanne liity.
Luultavasti lapsettomuus ei ole ollut oma valinta, ehkä siksi katkeria?
Entäs ne vanhukset, joila on lapsia, mutta ne lapset eivät käy koskaan katsomassa?
Koska vanhemmat (tai vanhempi) oli tosi mulkku :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:30"]
[/quote]
provo! riippuu ihan ihmistyypistä, kuinka paljon on kavereita. tähän ei oma perhetilanne liity.
[/quote]
No varmaan sitten kivat ihmiset ei mene naimisiin? Niistä tulee mukavia vanhuksia, joilla on paljon eri-ikäisiä kavereita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:45"]
Entäs ne vanhukset, joila on lapsia, mutta ne lapset eivät käy koskaan katsomassa?
Koska vanhemmat (tai vanhempi) oli tosi mulkku :)
[/quote]
Tai jos lapset (tai lapsi) on tosi mulkku :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:38"]Susta se katkeruus kyllä paistaa aika selvästi... Ja kyllä niitä yksinäisiä mummoja joilla on lapsia on pilvin pimein, puhuppas niistä kanssa.
[/quote]
Ei katkeruus, vaan enemmän ihmettely. Ja jos joku alkaa tämän jälkeen miettimään ratkaisujaan niin hienoa! Kannattaa panostaa pitkiin ystävyyssuhteisiin itseään nuorempien kanssa ja miettiä miten aika kuluu leskenä, tilastot ja todennäköisyydet huomioiden. Ihan elämän faktojahan nämä siis on, turha väitellä tilastoja vastaan. Asioihin kannattaa varautua ajoissa kun terveydenhuoltoa ajetaan alas ja koko ajan säästetään. Itse hoidan aikanaan omat vanhempani koska en todellakaan halua heitä palvelutaloon/vanhainkotiin/ kotipalvelun armoille kaiken näkemäni perusteella. -ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:38"]Susta se katkeruus kyllä paistaa aika selvästi... Ja kyllä niitä yksinäisiä mummoja joilla on lapsia on pilvin pimein, puhuppas niistä kanssa.
[/quote]
Ap:n haukkuminen on aina ratkaisu kaikkeen joka ketjussa xD
Ottamatta kantaa katkeruuteen, sanoisin että harkittu lapsettomuus kostautuu.
Kokoomus haluaa, että kukin pärjää omillaan. Vanhukset elävät tulevaisuudessa omien turvaverkkojensa varassa, sillä kunnon hoitoa ei enää taata. Tuskin kaverit ja naapurit vanhukseen niin paljon jaksavat panostaa kuin omat jälkeläiset. Lapsettomille suosittelen hätävaraksi jotain tappavaa lääkettä tms. aina mukana kuljetettavaksi, ettei tartte sitten kitua päiväkausia henkitoreissaan, unohdettuna.
No kyllä taas jonkun persettä kutkuttaa toisen ihmisen valinnat...