Taas hevonen kuoli ratsastusurheilussa
https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/rikokset-ja-onnettomuudet/tilaaj…
Powerparkin hevostapahtumassa onnettomuus – ratsastaja selvisi vammoitta, mutta poni menehtyi
Moneskohan oli jo tänä vuonna?
Kommentit (11)
Niin, siis jos olette sitä mieltä, että hevosen käyttäminen ratsastuksessa tai muussa hevosurheilussa on epäeettistä, koska hevonen voi loukkaantua siinä kuolettavasti, kertokaa, mikä on se vaihtoehto, mitä niille hevosille sitten tehtäisiin. Minä voin sitten kertoa, onko vaihtoehto mahdollinen hevosen terveyden näkökulmasta.
Kaikki hevoset ja hevostenpito pitää lopettaa Suomesta, yhtälailla ne on luonnollisesta elämästään kaapattu kuin delfiinitkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hevoset ja hevostenpito pitää lopettaa Suomesta, yhtälailla ne on luonnollisesta elämästään kaapattu kuin delfiinitkin.
Kesyhevosta ei ole kaapattu luonnollisesta elämästä. Kesyhevonen ei ole sama kuin villihevonen. Villihevosia on olemassa enää yksi rotu, mongolialainen przewalskinhevonen. Muut villihevoset ovat kesyhevosista villiintyneitä.
Mutta jos halutaan lopettaa hevosenpito Suomessa, ainoa vaihtoehto on lopettaa kaikki hevoset.
Miten se poni sitten kuoli, kun kerran kuoli heti? Ei kai jalanmurtumaan kuole heti, ja se kai on yleisin lopettamisen syy hevosurheilukisoissa?
Vierailija kirjoitti:
Miten se poni sitten kuoli, kun kerran kuoli heti? Ei kai jalanmurtumaan kuole heti, ja se kai on yleisin lopettamisen syy hevosurheilukisoissa?
Vastasin jo tuonne toiseen ketjuun, että kyseessä voi olla väärinymmärrys, eli oikeasti poni onkin lopetettu, mutta jos on oikeasti kuollut heti, todennäköinen syy on joku sydänjuttu.
Olen nähnyt kun tamma teloi varsansa kuolettavasti tarhassa. Ihmisellä ei ollut tähän muuta osaa, kuin yrittää pelastaa varsan henki. Se ei onnistunut, sillä varsa sai tärskyn aivoihinsa. Hetkeä aikaisemmin se oli kirmannut iloisena ja sitten nurin, tamma sen pään päältä yli ja kuollut.
On se vaan niin nyyh, kun joku eläin kuolee? Eihän noita eläimiä kuolekkaan montaa tässäkään maassa päivittäin? Ihan muutama vaan teurastamoissa, jne, mutta jos joku söpö poni sattuu kuolemaan, niin se on heti lehtijutun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis jos olette sitä mieltä, että hevosen käyttäminen ratsastuksessa tai muussa hevosurheilussa on epäeettistä, koska hevonen voi loukkaantua siinä kuolettavasti, kertokaa, mikä on se vaihtoehto, mitä niille hevosille sitten tehtäisiin. Minä voin sitten kertoa, onko vaihtoehto mahdollinen hevosen terveyden näkökulmasta.
Lopettaa hevosten jalostaminen? Itse en tosin näe toimintaa yhtään sen epäeettisempänä kuin mitään muutakaan eläinten hyötykäyttöä. Tähän kuuluvat myös neukkukuutioissa kärvistelevät lemmikit. Toisaalta sekin on jeesustelua, että hommaa tehdään epäitsekkäästä rakkaudesta hevosiin ja tarjotaan niille parasta mahdollista hoitoa sairauden tai loukkaantumisen kohdatessa. Niihin toki kiinnitytään elinkeino- ja harrastuskäytössä, mutta kyllä se hyödytön ratsu- tai ravihevonen pistetään äkkiä lihoiksi, kun se on tehtävänsä täyttänyt.
mahtavatko hyppyyttää liian vanhoja hevosia?
Mä tiedän, että tämä saattaa kuulostaa kauhealta ei-hevosihmisten korviin, mutta tiedättehän, että hevoset ovat ylipäätään alttiita loukkaantumaan? Ne voivat teloa itsensä lopetuskuntoon vaikkapa karsinassa tai tarhassa. Samoin ne voivat teloa itsensä lopetuskuntoon ratsastuskilpailuissa, tai ihan muuten ratsastaessa, vaikkapa maastossa.
Voihan sitä tietysti ajatella, että ratsastaminen on epäeettistä, mutta silloin pitää lopettaa ihan kaikki hevostenpito. Suurin ongelma kesyhevosten kohdalla on se, että ne eivät saa tarpeeksi liikuntaa ja kärsivät sen seurauksista. Näistä kesyhevosista ei oikein ole selvitymään itsekseen luonnossa.