Kannattaako mielenterveysongelmaisen hankkia lasta? Miten vauvan kanssa jaksaa?
Kärsin skitsoaffektiivisesta häiriöstä (vähän kuin olisi skitsofreniaa ja kaksisuuntainen mielialahäiriö) ja minulla on kiva vauvakuume. Myös poikaystävä haluaisi lapsen. Olen 27v.
Mutta tosiaan, kannattaako? Miten saa nukuttua ? Minulle uni on tosi tärkeää, jos en saa nukuttua tulee harhoja. Ja manian takia ollut kaksi kertaa sairaalassa tänä vuonna. Mitä tehdä?
Kommentit (42)
Ei kannata. Hanki mielummin joku rakas harrastus, oma koira tai hoitokoira jota voit lenkittää.
Koska sairautesi ei ole tasapainossa ja kuvasit jo ettet kestä unettomuutta, vauvan kanssa on aikalailla 50% mahdollisuus että unet jää tosi vähäisiksi pitkäksi aikaa. Ja lapsi on todella sitova. Se voi olla kaikkea muuta kuin söpö alkuunsa ja sinun pitäisi kestää itkut, raivarit, uhma ja ripustautuminen yöheräilyjen kanssa.
Olen ollut itse masentunut ja aloin haaveilla perheestä vasta kun olin ollut terve reilun vuoden. Ei tätä vauvavuotta olisi kestänyt masentuneena ja se olisi vaikuttanut vauvaankin ja vain lisännyt pahaa oloa, kun äitiys on tällaista huolehtimista koko ajan ja koko ajan siis mietit olethan trhnyt parhaasi ja olethan riittävän hyvä/paras äiti lapsellesi. Jos joudut toisen rakkaan elämästä niin suureen vastuuseen, ja et jaksakaan, se on eri asia kuin oman elämän pysäyttäminen hetkeksi. Toisen elämän hoitamisesta et voi pitää taukoa ilman että se vaikuttaa isosti siihen toiseenkin.
Älä sinä siirrä sun porsaannaama persjalkaisgeenejä eteenpäin