Huoltajuuskiistako?
Hei,
Kirjoitin mielestäni jo tästä ketjun, mutta tuntuu että se hävisi enkä löydä sitä hakemalla, joten ehkä se ei koskaan tallentanutkaan. No laitan uudestaan.
Eli kaipaisin ohjeita, kokemuksia ja faktoja esimerkiksi yksinhuoltajuuteen ja sen saamiseen.
Taustana: Olen etävanhempi, lapsi on luonani joka viikonloppu pe - ma, joten olen sinänsä tähän ratkaisuun tyytyväinen ja toivoisin että tilanne pysyisi näin. Erosta on nyt puolisen vuotta ja lapsi pian 3v. Käytännön asiat exän kanssa ovat toimineet riidoista huolimatta hyvin, hoitojärjestelyt, lapsen vaihdot ja raha-asiat on onnistunu niinku on sovittu ilman sen suurempaa draamaa.
Tässä muutama viikko sitten exällä kuitenkin keitti yli muutaman riidan päätteeksi. Teki minusta sosiaalitoimelle ilmoituksen että olen masentunut ja itsetuhoinen (joka ei pidä paikkaansa), ja exä esti minua saamasta lastani viikonlopuksi itselleni, vaikka meillä siitä kirjallinen sopimus on. No lapsi palautettiin minulle jo seuraavalla viikolla ja sen jälkeen olen hänet tavannut kuten sopimuksessa on ollut. Nytkin lapsi tuossa leikkii vieressäni.
Kuitenkin ex tuntuu olevan täynnä vihaa ja katkeruutta erosta ja vanhoista kaunoista. Olen käynyt oikeusaputoimistossa selvittämässä etävanhemman oikeuksiani, lasketuttamassa elatusavun määrää ja selvittämässä mm. omistusasuntomme jakoa ym. asioita, mutta sain sieltä kuulla että ex oli sinne ollut yhteydessä ja kuullessaan että minä olen jo siellä asiakkaana oli puhelimessa haukkunut minut ja sanonut oikeusavustajalleni että minä valehtelen virkamiehille ym.
Rupesin miettimään että onko exäni hakemassa yksinhuoltajuutta vai miksi on yhteydessä oikeusaputoimistoon. Hän teki minusta pari viikkoa sitten rikosilmoituksen väittäen että olisin murtautunut hänen kotiinsa ja rikkonut tietokoneen / tai hävittänyt tietoja siitä. Tämäkään ei pidä paikkaansa ja käyn sen vielä kuulusteluissa ensi viikolla toteamassa. En usko että hän tästä olisi sinne yhteydessä ollut.
Muutenkin hän on nyt kieltäytynyt antamasta lapsesta tietoja, mm. päiväkodista ja vanhempainilloista ym. Toki meillä on yhteishuoltajuus joten saan nämä tiedot kysyttyä päiväkodistakin.
Eihän meidän keskinäiset riidat riitä pelkästään yksinhuoltajuuteen? Kyllä me on toimeen tultu ja saatu hoidettua asiat, paitsi nyt pari viikkoa exän puolelta on alkanut ilmetä tätä yhteistyökyvyttömyyttä. Olen toki valmis käräjille jos tilanne vaatii enkä luovuta yhteishuoltajuutta suosiolla. En kuitenkaan haluaisi yksinhuoltajuuttakaan vaan haluaisin yhteishuoltajuuden, lapsi tarvitsee molempia vanhempiaan ja molemmat ovat olennainen osa elämää ja haluan ainakin itse olla mukana päätöksissä ja tietää poikani asioista.
Olen pienestä asti lapsen hoidossa ollut mukana, esimerkiksi kotihoidon tuella lasta hoitanut kotona ja olen myös koulutukseltani lastenhoitaja, joten kaikki edellytykset on lasta hoitaa hyvin. Eikä mukana ole mitään päihdeongelmia tai väkivaltaisuutta joten sinänsä ei pitäisi olla hätää.
Joo ja olen isä. Ei kai se tässä ole se ratkaiseva?