Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen iltapala

Vierailija
27.08.2021 |

4,5v lapsi syö aina iltapalaksi maitoon keitetyn puuron+hedelmä/marjasosetta ja juo maitoa. Hän kastelee edelleen öisin niin runsaasti, että vaippa pitää vaihtaa alkuyöstä tai aamulla on koko sänky märkä. Voisiko iltapalan vaihtaminen esim leipään/jogurtti+mysli tms (saa vinkata!) vaikuttaa yökasteluun? Lapsen isän mielestä huuhaata (olen lukenut, että kalsium iltaisin lisäisi virtsan eritystä..) eikä suostu edes kokeilemaan. Iltatyöni vuoksi isä hoitaa pääasiassa iltarutiinit.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen nyt…eikö lapset opi kuiviksi siinä kolmen vuoden paikkeilla? Oletko neuvolassa ottanut tuon yökastelun puheeksi? Siihen on saatavilla lääkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä kaukaa haettu teoria tuo kalsium. Enkä ymmärrä, miten maitoon keitetyn puuron vaihtaminen jugurttiin auttaisi tähän ongelmaan, kummassakin kun on kalsiumia.

Lapsi taitaa vain juoda paljon illalla.

Lisäksi yökastelussa on kyse siitä, että pissahädän tunnistamisessa ja siihen herrämisessä auttavaa hormonia erity vielä riittävästi.

Vierailija
4/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen nyt…eikö lapset opi kuiviksi siinä kolmen vuoden paikkeilla? Oletko neuvolassa ottanut tuon yökastelun puheeksi? Siihen on saatavilla lääkitys.

Nelivuotisneuvolassakaan ei asiaan vielä puututa. Toisilla kestää kuivaksi opettelu pidempään kuin toisilla. Muistaakseni viiden vuoden jälkeen aletaan puhua yökastelusta ja hoitaa asiaa, siihen asti saa kypsyä rauhassa.

Vierailija
5/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yökuivaksi ei opita vaan kypsytään.

Vierailija
6/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut että yökastelu on hermostoperästä. Onko lapsella jotain stressiä?

Vierailija
7/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yökastelu johtuu siitä, ettei lapsen elimistö vielä kehitä tarpeeksi hormonia, joka vähentää yöllistä virtsaneritystä. Lisäksi sikeästi nukkuva lapsi ei herää pissahätään. 5-6-vuotiaana voi kokeilla lääkehoitoa ja/tai hälytintä, jos yökastelu jatkuu.

Vierailija
8/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vielä odotellaan lapsen kypsymistä yökuivaksi. Mutta tosiaan kastelee niin runsaasti, että alkuyöstä herään vaihtamaan vaipan. Juomista tarjotaan aamu/päivä painotteisesti, iltapalalla saa n.1dl maitoa. Toki puurosta ja soseesta tulee nestettä myös. Siksi olen miettinyt, että olisiko esim leipä parempi iltapalaksi.

Ap

Vierailija
9/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile. Itse, kun olen syönyt puuroa illalla, saan mennä yöllä kaksi kertaa vessaan. Siitä tulee viiveellä paljon nestettä.

Vierailija
10/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoita nestettä illalla. Eli ei puuroa eikä täyttä lasia maitoa.

Jos ei pian opi yökuivaksi, pitää mennä lääkäriin.

Vierailija
11/11 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissarakonpomoksi nettisivua kannattaa käydä lukemassa. Siitä jonkin verran meillä 6v:lle apua ollut. Ruuasta muun muassa..