Yhtäkkiä kierto 20 vrk, viikon kestävä valtameri
Olen 30-vuotias hoikka ja terve, tähän asti kierto aina 25-27 vrk, kesto 2 päivää ja niin niukat, että selvinnyt melkein ilman mitään siteitä.
Mikään elämässä tai painossa tai syömisissä tai naimisissa ei ole muuttunut, mutta kierto yhtäkkiä alle tai nippa nappa 20 vrk ja perä vuotaa viikon kuin seula! Hermo menee! Ja aivan järkyttävän kovat kivut jopa 3 vrk.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Netin mukaan syy on lähestyvät vaihdevuodet, aha.
Ja ei, en aio mennä lääkäriin, enkä ottaa hormonaalista ehkäisyä käyttöön. Enää ikinä.
Kommentit (6)
Oletko ottanut koronapiikin? Voi johtua siitä.
Perimenopaussi on joo. Just nuo kovat kivut ja vuodon lisääntyminen kuului siihen.
Mullakin oli ennen kivutonta, nyt niin hirveet kivut että tuntuu että toosa tipahtaa ja räjähtää ja en kärsi istua ollenkaan kahteen ekaan vuotopäivään.
Naisen elämän ”mahtavuutta” taas.
Otitkos koronapiikin? Se tekee kuulemma semmosta.
Koronarokotteen jälkeen monella on tapahtunut samaa. Juujuu kannattaa ottaa se piikki....
Olen siis vasta täyttänyt 31, en ois uskonut vaihdevuosien lähestyvän jo ennen ensimmäistäkään ryppyä. :O
Olen saanut kaks rokotetta jo kohta puoli vuotta sitten.
Ap
Joo mulle tuli sama. Mutta siis 40v iässä. Ilmiölle on nimi: PERIMENOPAUSSI. Ennen vaihdevuosia elimistö kiihdyttää kierron vauhtia ja hirveellä vimmalla kypsyttää munasoluja ja yrittää viimeisillä hetkillä tulla raskaaksi.
Tätä kesti 5 v ajan. Nyt alkoi 46v iässä rauhoittumaan ja kierrot alkaa pitenemään. Eli sit jossain vaiherssa alkaa oikeat vaihdevuodet.
Toki voi sulla olla muustakin kyse. Mutta jos on perimenopaussi se on normaalia. Syö rautakuuri välillä, mulla oli ferritiiini 11.