Lapsi haluaa kissan, minä en
Ollaan tilanteessa, jossa eläinrakas lapseni haluaisi kissan. On tästä haaveillut jo toista vuotta, välillä enemmän välillä vähemmän.
Nyt jo vähän lupasin ja mietin, että olisihan kissa mukava. Tässä siis noin kuukausi ollut sellaista, että katseltu kissoja jne.
Nyt kun rauhoitun ja asiaa todella mietin, tulin tulokseen, etten halua tai jaksa kissaa. Siis sitä hiekkalaatikon siivoamista, karvoja.. mahdollista kissan ripulia/oksennustautia. Toki kissa voisi mukava ja ihana olla, mutta en kuitenkaan halua.
Mielestäni aikuinen päättää ja on ok sanoa, ettei meille oteta lemmikkiä. Harmittaa vain kun ehdin jo vähän luvata kissaa. Jos olisin alusta asti sanonut, ettei meille tule minkäänlaista eläintä niin lapselle se ei olisi iso pettymys ja olisi jo ehkä tämän kissa-asian unohtanut.
Vinkkejä miten tässä kannattaisi toimia?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:18"]
No etkö sä nyt voisi itse joustaa ja ottaa sitä kissaa, jonka olet luvannut. Kysyit mielipidettä ja tätä mieltä minä olen!
[/quote]
Samaa mieltä. Lupaus on lupaus.
Itse olen löytänyt kissalleni hoitopaikan tai hoitajan ihan lähipiiristä. Kotimaan matkoilla otamme kissan mukaan.
Minä sain kissan, kun olin 9vuotias ja ihan itse hoisin laatikon putsauksen, valjaissa ulkoilun jne. Sain myös koiran 10v ja siitä eteenpäin onkin aina ollut lemmikeitä, vaikka äitini inhoaa eläimiä :D olen ne itse hoitanut, kouluttanut ja kasvattanut. Olen myös harrastanut tokoa ja agilitya 12vuotiaasta eteenpäin. Joten mielestäni et tee väärin, jos otat kissan sillä ehdolla, että lapsi ITSE kaiken hoitaa! Sinä et ole vastuussa, jos otat lemmikin lapselle. Tottakai olet vastuussa siitä, että lemmikki saa asianmukaisen hoidon, joka tarkoittaa sitä, että, jos lapsesi ei hoidakkaan vastuutaan niin sinä joko huollat kissan tai etsit sille uuden kodin.
Adoptoikaa vanhempi kissa eläinsuojeluyhdistykseltä. Kissa elää max. 20-vuotiaaksi. Näin, jos et itse helly niin kissa elää max. muutaman vuoden. Jos taas sun sydän sulaa, voi hankkia myös toisen tai seuraavan, kun aika ensimmäisestä jättää.
Lupaus on lupaus. Jos sitä et pidä, niin täytyy pyytää anteeksi ja ehdottaa jotain korvaavaa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Adoptoikaa vanhempi kissa eläinsuojeluyhdistykseltä. Kissa elää max. 20-vuotiaaksi. Näin, jos et itse helly niin kissa elää max. muutaman vuoden. Jos taas sun sydän sulaa, voi hankkia myös toisen tai seuraavan, kun aika ensimmäisestä jättää.
Lupaus on lupaus. Jos sitä et pidä, niin täytyy pyytää anteeksi ja ehdottaa jotain korvaavaa tilalle.
Aah, hankittekin toisen lemmikin. Hyvä että saitte asian ratkaistua!!
Meillä oli hamsteri. Se oli tosi helppo hoitaa ja eli vain 2 vuotta. Ehkä teidänkin kannattaa aloittaa jostain pienemmästä.
Aikuinen päättää eli teille ei tule kissaa. Aikuinen on kuitenkin se joka joutuu ottamaan vastuun eläimen hoidosta ja kuluista. Ja vaikka lapsi kuinka sanoo hoitavansa ja siivovansa niin se uutuudenviehätys lemmikistä lähtee parissa viikossa ja unohtuu lupaukset hoidosta ja siivoamisesta. Jos aikuinen ei ole valmis hoitamaan kaikkia lemmikkiin liittyviä asioita, ei voi ottaa lemmikkiä. Lapsiin ei tässä voi luottaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin yritin vuosia siirtää asia eteenpäin, aina oli hyvä syy. Mutta lapsi ei lopettanut eikä asia unohtunut. Vuosikausia meni, mutta pari vuotta sitten otimme Hesyltä kaksi kissaa. Ja kyllä meidän kaikkien sydän on heltynyt. Lapsi hoitaa kiitettettävästi kissojen hoidon ja hiekkalaatikoiden siivouksen, mutta imuroinnista tulee sanomista.
Lapsi myös osallsiituu kissojen hoidon kustannuksiin kesällä (lomalla kissat on kissahoitolassa) siten, että maksaa puolet hoidosta viikkorahoistaan.
Toki vastuu kuuluu minulle, ja meille ne kissojen eläinlääkärieissut ja lääkitykset kuuluu. Toinen kissoista sairasti sitkeän virtsatietulehduksen, ja jouduin piikittämään kissaan antibiootit . Aina oppii uutta :-9
Tää on jo liikaa. Lapsi hoitaa, siivoaa hiekkalaatikot ja maksaa!
No hyvä että lapsi saa lemmikin. Mutta tuli mieleen tuosta alkuperäisestä tilanteesta. Että kuvitellaan että ap:lla on vauvakuume, mies luvannut alkaa yrittää vauvaa mutta peruukin sen sitten. Miltä tuntuisi? Ja mitä tällä palstalla sanottaisiin?
No sanot että nyt olet harkinnut asiaa päässäsi ja tullut siihen tulokseen että kissaa ei oteta.
Kuka p........n täällä nostelee näitä ikivanhoja ketjuja?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko sinä kuvittelet että ap on vielä viiden vuoden jälkeen täällä saman ongelman kanssa? Mitä hemmetin järkeä on alkaa nostamaan näin vanhaa ketjua ylös?
Ostin lapselle kissan, kun sitä kovasti halusi. Olen yksinhuoltaja ja lapsi on ainut. Lapsi valitti yksinäisyyttään, siksi lemmikki.
En ole mikään kissafani, mutta eläin opettaa myös empatiaa. Ja kissa on aika helppo koiraan verrattuna. Onhan kissa kivakin, tulee syliin kehräämään.
Eläimet ovat hyviä siinä mielessä, että opettavat empatiaa lapselle. Kaikkia eläimiä ja ihmisiä pitää kohdella hyvin.
Minulla oli pienenä undulaatteja, kani ja koira. Olin tosi onnellinen lemmikeistä. Olivat minun ystäviäni. Jos on yksinäinen lapsi, jolla ei ole paljon kavereita, eläin on hyvä korvike.
Vierailija kirjoitti:
Missäs lapsen isä on?
Äidin uudet mieskuviot voivat olla lapselle haastavia. Uusien ihmisten tuleminen ja meneminen elämässä lisää lapsen turvattomuuden tunnetta. Siksikin lemmikki on hyvä, koska se on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ehdotuksesta kääpiöhamsterista. Sitä voisi todellakin miettiä. Ongelma vain nuo matkat, olemme kestä pois suomesta ja talvellakin käymme pari kertaa pohjoisessa ap
Pihalleko ajattelit kissan kesäksi päästää hiiriä pyydystämään?
Itse muistan lapsuudestani sen valtavan lemmikinkaipuun ja suoranaisen tuskan, kun kateellisena katselin miten muilla oli lemmikkejä. Teiniksi sain odottaa kunnes omani sain ja 100% sen myös itse hoidinkin vaikka vanhempani muuta pelkäsivät. Tuli myös mukaani kun muutin omilleni.
2