Työtön ja syrjäytynyt kotiäiti
Eiliseen ketjuun viitaten, kotiäidin elämän ihanuudesta. Pakko vielä kysyä, onko teillä kaikilla muilla kotona lasta hoitavilla työpaikka odottamassa kun päätätte laittaa lapsen hoitoon? Eikö täällä ole ketään työtöntä joka olisi mielummin töissä ja stressaa toimeentulosta?Oletteko siis ns. hyväosaisia, joten kotona köllöttely on oma valinta ja kiva tauko työelämämässä?Anteeksi, kuulostan varmaan katkeralta, mutta mielestäni on eri asia olla kotona omalla valinalla niin että on työ odottamassa kuin työttömänä.Tässä tuo stressiä se, etten tiedä tulevaisuudesta ja toimeentulosta.
Itse olen työtön kotiäiti. Jos menisin TE-toimistoon, saisin peruspäivärahan ja tod.näköisesti mut laitettaisiin jollekkin kurssille tms, ja lapsi hoitoon. Peruspäivvärahasta täytyisi maksaa päivähoitomaksu 250 e/kk ja jos nyt saan käteen 450 e /kk meni se peruspäivärahan ja hoitomaksun kanssa suunnilleen samaan. Hoitoon en lasta veisi, vaikka olisi 5 v, jos itse olen työtön ja kotona. Olen jo kohta yli-ikäinen työelämään, enkä usko enää saavani työtä Suomesta kun seuraa lehtiä ja mediaa työllisyystilanne on tosi huono.
Olisi mukava kuulla muiden työttömien kotiäitien kokemuksia, stressaako työttömyys ja mitä teette kun lapsi täyttää sen 3 vuotta?Osaatteko ottaa kotiäityiden nauttien ajasta lapsen kanssa, vai onko mielessä että nytkin pitäisi olla töitä etsimässä eikä istua hiekkalaatikolla? Tuntuu, että täällä ja kaikissa lehdissä on vain juttuja niistä, joilla on vakkarityö odottamassa tai jotka ovat päässeet opiskeleemaan ja löytyy rahaa siihen.Kai meitä syrjäytyneitä on muitakin?
Itse stressaan asiasta todella paljon ja itkeskelen päivittäin. Tunnen, etten kelpaa enää mihinkään lapsen saamisen ja kotiäitivuosien (kohta 2 vuotta kun olin s-lomalla raskausaikana) takia.
Kommentit (24)
Voi sinä pahaa mieltä lietsova Trolli. Kumpa kohdallesi osuisi kohtalo, jossa opit vähän elämästä.
Ei sinun peruspäivärahasta tarvitse maksaa 250e ph-maksuja. Maksu on niillä tuloilla paljon pienempi, jos nyt on osapäivähoidosta yhtään mitään. Ota selvää tuista ja oikeuksistasi, nyt stressaat ihan turhasta. Tuo rahasta stressaus ei tee varmasti lapsellesikaan hyvää.
Osapäivähoito voi olla työttömän lapselle ihan hyvä: lapsi saa sosiaalisia suhteita ja virikkeitä, äitinä saat omaa aikaa ja aikaa mm. miettiä, miten voit parantaa oloanne ja tilannettanne. Tuntuu, että nyt ajattelet, että pakko p*rkele pärjätä yksin aina, ja että lastakaan ei saa viedä edes osaksi aikaa hoitoon. Ei se niin ole. Ota vastaan yhteiskunnan apu. Sinä olet juuri siinä tilanteessa nyt, että sitä tarvitset ja se sinulle suotakoon, kunhan suot itse itsellesi. Ole kiitollinen, että Suomessa on tämä mahdollisuus.
Rahaa tarvitaan, mutta raha ei ole kaikki kaikessa. Pyri pysyttelemään positiivisena ja näkemään tilanteesi hyvät puolet, nauttimaan pienistä iloista. Elämä antaa mahdollisuuksia ajallaan, nauti nyt lapsesi lapsuudesta.
Neuvoisin hankkimaan opiskelupaikan odottamaan, yleensä vuoden saa opiskelujen aloittamista siirtää. Olisi sitten jotain mitä odottaa. Hyvin työllistävä ala on esim hoitoala. Päivähoitomaksuja ei tule kun opiskelijan tuet ovat niin pienet, mutta pienen lapsen kanssa nekin tulot riittävät ja lapsen mennessä kouluun onkin jo valmistunut ja pääsee töihin.