Kertokaa kasvisruoka reseptejä joita mun mies
Suostuis syömään. Se väittää ettei kasvisruualla lähe nälkä. Tein pinaattilasagnea eikä juulemma lähtenyt nälkä vaan piti syödä kinkkua lisäksi.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:44"]Ei mullakaan lähde nälkä esim kasvispihveistä vaikka ihan hyviä ovatkin.
[/quote]
Voi ollakin jos pelkkiä kasvispihvejä vetää. Kuten liharuoankin kanssa, siihen lautaselle kuuluu muutakin, jotta ateria on monipuolinen ja täyttävä. Kun jo sekasyöjätkit kärsivät kaikenlaisista puutostiloista yksitoikkoisen ruokavalion takia, niin kannattaa tarkistaa saako päivittäin tarpeeksi kaikkea monipuolisesti.
Onko pakko siirtyä kokonaan kasvisruokaan? Kasvisten syöntiä voi lisätä myös muuten, laittaa lihan kanssa enemmän kasvislisukkeita jne.
Makkarakeittoon voi laittaa sipulia, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa yms. ja vähentää perunaa.
Pihvin kanssa uunijuureksia tai kasvispaistosta.
Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa tomaattia, sieniä, porkkanaraastetta, sipulia, kesäkurpitsaa...
Kesäkurpitsalle tai paprikalle voi tehdä täytteen vaikka jauhelihasta tai kanasta.
Salaatin kaveriksi grilattua kanaa.
jne.
Kasvissosekeitto oikein maustettuna. Luulin pitkään että kasvisruoka on ihan mautonta mutta se on vain maustamisesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
Onko pakko siirtyä kokonaan kasvisruokaan? Kasvisten syöntiä voi lisätä myös muuten, laittaa lihan kanssa enemmän kasvislisukkeita jne.
Makkarakeittoon voi laittaa sipulia, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa yms. ja vähentää perunaa.
Pihvin kanssa uunijuureksia tai kasvispaistosta.
Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa tomaattia, sieniä, porkkanaraastetta, sipulia, kesäkurpitsaa...
Kesäkurpitsalle tai paprikalle voi tehdä täytteen vaikka jauhelihasta tai kanasta.
Salaatin kaveriksi grilattua kanaa.
jne.
[/quote]
Siis... syödäänkö jossain perheissä ihan pelkkää lihaa?! Kai nyt ap:kin on lisukkeena kasviksia käyttänyt aina.
Soijarouhe on pahaa!! Maistuuko soijanakit yhtä pahalle? Siinä on joku sivumaku joka on ällöttävä!
Miksi miehen olisi syötävä kasvisruokaa, jos ei sitä halua? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt.
Enkä tarvitse kertomusta kuinka liharuoka on saatanasta, vaan järkisyitä miksi mies ei ole itse pätevä päättämään mitä syö? Ja uskon että se mies kyllä osaa sen pihvin paistaa tai lihan tunkea uuniin itsekin.
Mistä siis pakotus kasvissyöntiin?
Jos mies pakottaisi naisen syömään vaikka pelkkiä hedelmiä, niin alkaisi huuto, kuinka naisella on itsemäärämisoikeus? Miehillä sitä ei mielestänne ole?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:52"]Miksi miehen olisi syötävä kasvisruokaa, jos ei sitä halua? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt.
Enkä tarvitse kertomusta kuinka liharuoka on saatanasta, vaan järkisyitä miksi mies ei ole itse pätevä päättämään mitä syö? Ja uskon että se mies kyllä osaa sen pihvin paistaa tai lihan tunkea uuniin itsekin.
Jos mies pakottaisi naisen syömään vaikka pelkkiä hedelmiä, niin alkaisi huuto, kuinka naisella on itsemäärämisoikeus? Miehillä sitä ei mielestänne ole?
[/quote]
Höpöhöpö. Eiköhän tässä ole kyse puhtaasti siitä että kun toinen kokkaa mitä kokkaa, niin on aika lapsellista alkaa tarjottua ruokaa haukkumaan tai osoittaa mieltään VAIN omien asennevammojensa takia. Normaalisti perheessä syödään yhteinen ruoka, mutta jos ei aikuiselle ihmiselle kelpaa niin tehköön omat safkansa. Turha tehdä mitään sukupuolikysymystä tästä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:52"]
Miksi miehen olisi syötävä kasvisruokaa, jos ei sitä halua? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt.
[/quote]
Alapeukuttajilta odottaisin kommentteja?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:25"]
Pitää syödä jauho-ihra-nahka-"liha"tuotteita, ravintoarvo nolla, että täyttyy? Joko syötät sen niin ähkyyn että oksentaa jos yrittää siihen vielä kinkku päälle tai sitten teet jauheliha bolognesen jota väität vegeksi, mutta paljastat vasta nälkävalituksen alkaessa että se oli lihaa.
[/quote]
Millä perusteella väität, että lihatuotteiden ravintoarvo on nolla? Tiedätkö sinä yhtään mitään ihmisen ravitsemuksesta?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:52"]Miksi miehen olisi syötävä kasvisruokaa, jos ei sitä halua? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Enkä tarvitse kertomusta kuinka liharuoka on saatanasta, vaan järkisyitä miksi mies ei ole itse pätevä päättämään mitä syö? Ja uskon että se mies kyllä osaa sen pihvin paistaa tai lihan tunkea uuniin itsekin. Mistä siis pakotus kasvissyöntiin? Jos mies pakottaisi naisen syömään vaikka pelkkiä hedelmiä, niin alkaisi huuto, kuinka naisella on itsemäärämisoikeus? Miehillä sitä ei mielestänne ole? [/quote] Höpöhöpö. Eiköhän tässä ole kyse puhtaasti siitä että kun toinen kokkaa mitä kokkaa, niin on aika lapsellista alkaa tarjottua ruokaa haukkumaan tai osoittaa mieltään VAIN omien asennevammojensa takia. Normaalisti perheessä syödään yhteinen ruoka, mutta jos ei aikuiselle ihmiselle kelpaa niin tehköön omat safkansa. Turha tehdä mitään sukupuolikysymystä tästä.
[/quote]
Et vastaa varsinaiseen kysymykseen. En muuta odottanutkaan.
Se, että joka aterialla ei ole lihaa, ei tarkoita sitä että olisi kasvissyöjä tai että yrittäisi käännyttää miehensä kokonaan pois lihansyömisestä. Ainakaan minulla ei ollut ikinä tavoitteena tehdä miehestä kasvissyöjää, vaan yksinkertaisesti ottaa ruokavalioon mukaan enemmän kasvisruokia. Syödään molemmat lihaa edelleen, mutta nykyisin pari kertaa viikossa kasvisruokaakin.
Aloittajan tilanne on kyllä lähtökohtaisesti hankala, jos miehen asenne on tuollainen. Huijaamista en suosittele mihinkään suuntaan, vaan ennemminkin kannattaa yrittää yllättää mies positiivisesti.
Pavut, linssit ja herneet on helppo tapa lisätä proteiinia ruokaan, meilläkään soija, quorn, seitan ja muut sellaiset ei maistu. Lisäksi, jos tavoitteena ei ole olla täysimääräisesti kasvissyöjä, ei ole niin vakavaa, jos yhdellä tai kahdella aterialla viikossa proteiinin määrä on alhaisempi, kunhan sitä kuitenkin on.
Meillä tykättyjä kasvisruokia on kaikenlaiset intialaistyyppiset curryt ja muut. Suosikki on hyvin epäautenttinen oma kehitelmä, jossa on yön yli tulisessa tomaattipohjaisessa kastikkeessa marinoituneita linssejä ja kikherneitä (molemmat liotettuja ja keitettyjä) sekä kaikenlaisia muita kasviksia, mitä kaapissa nyt sattuu olemaan. Curryn pohjaksi teen sipulista, inkivääristä, chilistä, valkosipulista ja mausteista (kurkumaa, jeeraa, kuminan siemeniä, korianterin siemeniä, fenkolinsiemeniä) tahnan, ja sipulia paistaessani pidän pannulla myös tähtianista ja kanelitankoa. Lisään keitokseen joskus myös jugurttia, joka sekin tuo proteiinia. En siis yritäkään väittää, että tuo olisi mitään autenttista intialaista, mutta hyvin maistuu miehellekin ja vie nälän. Jos curryyn laittaa perunaa, se lisää annoksen ruokaisuutta ja täyttävyyttä entisestään.
Toinen pidetty kasvisruoka on hampurilaiset kasvispihveillä. Teen kasvispihvit papu-, linssi- tai kikhernepohjaan, eli keitetyt pavut, linssit tai kikherneet vain mössätään ja sekoitetaan joukkoon muita kasviksia ja sidosaineet. Yleensä raastan mukaan ainakin porkkanaa ja laitan jotain vihreitä yrttejä. Sipulin ja valkosipulin paistan pannulla kypsäksi ennen massaan lisäämistä. Etenkin jos paistat pihvit uunissa, kannattaa massaan lorauttaa vähän öljyä. Hampurilaisten kaveriksi paistan uunissa lohkoperunoita ja tarjoilen salaattia. Hampurilaisen väliin voi vaikka lisäksi paistaa pekonia, jos mies haluaa jotain lihatuotetta annokseensa. Proteiinin määrää ja yleistä terveyskerrointa voi hieman korottaa myös yksinkertaisesti vaihtamalla hampurilaisen sämpylän vaikkapa tummaan reissumieheen.
Jos mies kaipaa ruokaansa lihaisaa makua, sitä saa tomaatista (varsinkin aurinkokuivatuissa tomaateissa on umamia enemmän) tai vaikka sienistä. Myös bataatissa ja perunassa on jonkin verran umamia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:52"]Miksi miehen olisi syötävä kasvisruokaa, jos ei sitä halua? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Enkä tarvitse kertomusta kuinka liharuoka on saatanasta, vaan järkisyitä miksi mies ei ole itse pätevä päättämään mitä syö? Ja uskon että se mies kyllä osaa sen pihvin paistaa tai lihan tunkea uuniin itsekin. Mistä siis pakotus kasvissyöntiin? Jos mies pakottaisi naisen syömään vaikka pelkkiä hedelmiä, niin alkaisi huuto, kuinka naisella on itsemäärämisoikeus? Miehillä sitä ei mielestänne ole? [/quote] Höpöhöpö. Eiköhän tässä ole kyse puhtaasti siitä että kun toinen kokkaa mitä kokkaa, niin on aika lapsellista alkaa tarjottua ruokaa haukkumaan tai osoittaa mieltään VAIN omien asennevammojensa takia. Normaalisti perheessä syödään yhteinen ruoka, mutta jos ei aikuiselle ihmiselle kelpaa niin tehköön omat safkansa. Turha tehdä mitään sukupuolikysymystä tästä.
[/quote]
Eikö toisen syömisistä päättäminen ja väkisin tuputtaminen ole mielestäsi toisen aliarviointia?
Miehellä ei ole itsemääräämisoikeutta?
[/quote]
Tuskinpa kukaan sitä kasvisruokaa alkaa väkipakolla aikuisen miehen kitaan tunkemaan. Mies on hyvä ja paistaa itse sen pihvinsä tai käy vaikka mäkkärissä, jos toisen valmistama ruoka ei kelpaa. Tokkopa yksikään puoliso tätäkään rupeaa väkivalloin estämään. Puhe pakkottamisesta kuulostaa vähintäänkin kummalliselta. En myöskään keksi, miten esimerkiksi oma mieheni pystyisi pakottamaan minut elämään ainostaan hedelmillä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:48"]
[/quote]
Tuskinpa kukaan sitä kasvisruokaa alkaa väkipakolla aikuisen miehen kitaan tunkemaan. Mies on hyvä ja paistaa itse sen pihvinsä tai käy vaikka mäkkärissä, jos toisen valmistama ruoka ei kelpaa. Tokkopa yksikään puoliso tätäkään rupeaa väkivalloin estämään. Puhe pakkottamisesta kuulostaa vähintäänkin kummalliselta. En myöskään keksi, miten esimerkiksi oma mieheni pystyisi pakottamaan minut elämään ainostaan hedelmillä.
[/quote]
Miehet eivät osaa laittaa ruokaa?
Onko liikaa vaadittu, että kasvisruokaa "jatketaan" lihalla ?
Tämä vaihtoehto on TÄYSIN pois-suljettu?????
Huikeata marttyyriasennetta muuten, "pikkuvaimo laittaa ihanaa maittavaa ruokaa, ja paha mies ei syö" =D
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:42"]
[/quote]
Eikö toisen syömisistä päättäminen ja väkisin tuputtaminen ole mielestäsi toisen aliarviointia?
Miehellä ei ole itsemääräämisoikeutta?
[/quote]
Eiköhän useimmissa perheissä ole jonkinlaista syömisistä päättämistä ja väkisin tuputtamista. Mun ei aina välttämättä tee mieli makaronilaatikkoa, uunisiikaa tai sienimuhennosta, mutta jos mies niitä kokkaa, niin ei mulle tule mieleenkään alkaa kitistä jostain mun itsemääräämisoikeudesta ja valittaa ruuasta. Syön sitä ruokaa ilman ongelmia ja seuraavana päivänä on taas jotain muuta. Mutta kyllähän se mies siinä ruokaa laittaessaan päätti mun puolesta mitä syödään ja väkisin tuputti. Joo, on toki mahdollisuus tehdä itse jotain muuta ruokaa, mutta en mä usko että kovinkaan monessa perheessä käytännössä jokainen perheenjäsen alkaa tehdä itse omia ruokiaan, jos ei yhteinen safka kelpaa.
En millään usko, että tässä ketjussa on kyse siitä, että kukaan olisi tekemässä miehestään väkisin kasvissyöjää, vaan siitä, että toisinaan voisi olla myös lihaton ateria eikä siitä tarvitsisi tehdä mitään suurta numeroa ja ongelmaa.
-22
Minä olen kasvissyöjä, mieheni syö myös lihaa. Näin on ollut alusta lähtien, eikä siitä ole koskaan tehty mitään ongelmaa. Minä en valmista liharuokia, joten jos mies niitä haluaa, hän tekee ne itse. Hän on tosin niin laiska ruuanlaittaja, että syö oikeastaan aina kotona minun tekemääni ruokaa. Juhlapäivinä ja lomilla hän grillailee itselleen esimerkiksi lammasta lisukkeeksi. Yhtään riitaa emme ole aiheesta saaneet viimeisen yhdeksän vuoden aikana aikaiseksi.
En tiedä onko se sitten "pakottamista", että en tee kasvisruuan lisäksi miehelle erillistä liharuokaa, vaan miehen pitää tehdä se itse.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Et vastaa varsinaiseen kysymykseen. En muuta odottanutkaan.
[/quote]
Vastataan sitten kun et hiffannut itse: ketään ei pakoteta vegeilemään (sekasyöjää ei käytännössä voikaan pakottaa, sillä kasvikset ovat osa tämän tavallista ruokavaliota). Normaali perhe syö yhdessä samaa ruokaa, mutta toki aikuinen ihminen - sukupuolesta viis vaikka väitit sillä olevan painoarvoa - saa itse päättää syökö sitä tarjottua vai tekeekö omat ruokansa. Ap:n miehen käytöksen kaltainen mielensä osoittaminen on taas lapsellista, kun on tarjottu ravitsevaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:25"]
Pitää syödä jauho-ihra-nahka-"liha"tuotteita, ravintoarvo nolla, että täyttyy? Joko syötät sen niin ähkyyn että oksentaa jos yrittää siihen vielä kinkku päälle tai sitten teet jauheliha bolognesen jota väität vegeksi, mutta paljastat vasta nälkävalituksen alkaessa että se oli lihaa.
[/quote]
Millä perusteella väität, että lihatuotteiden ravintoarvo on nolla? Tiedätkö sinä yhtään mitään ihmisen ravitsemuksesta?
[/quote]
Tiedätkö sinä mitä syöt?
Minä olen aivan yhtä hämmilläni: kun menen kauppaan niin kaikenhan pitäisi olla ihan priimaa tavaraa, kun sitä sellaisena mainostetaan ja siitä maksetaan (Suomessa vieläpä kovaa hintaa). Ihmiset tutkivat vain hintaa, ei mitä tuote sisältää. Nyt meille tarjotaan prosessoitua "lihaa" tiskillä asti. Moni menee siihen halpaan että A-luokan makkarat ovat "sata rosenttia lihaa".
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:48"]
[/quote]
[/quote]
Miehet eivät osaa laittaa ruokaa?
Onko liikaa vaadittu, että kasvisruokaa "jatketaan" lihalla ?
Tämä vaihtoehto on TÄYSIN pois-suljettu?????
Huikeata marttyyriasennetta muuten, "pikkuvaimo laittaa ihanaa maittavaa ruokaa, ja paha mies ei syö" =D
[/quote]
Kyllä mies osaa laittaa ruokaa. Mutta kysymys on, että jos mies osaa laittaa itselleen maistuvaa ruokaa, miten ihmeessä paha nainen voisi pakottaa hänet syömään hirveää kasvisruokaa?
En nyt oikein ymmärrä.
Ei mullakaan lähde nälkä esim kasvispihveistä vaikka ihan hyviä ovatkin.