Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-v. kävelee yöllä kotiin

Vierailija
25.09.2014 |

Olen kiehunut kiukusta jo viikon verran, joten ajattelin kysyä neuvoa arvon AV-raadilta.

Kyseessä on 14-vuotias tyttö, jonka äiti pitää kovaa kuria. Periaatteessa tyttö ei saa osallistua muuhun kuin urheiluharrastukseensa.  Äiti on "uskonnollinen" ja seurakunnalla töissä. Poikkeuksena tyttö sai viime viikolla osallistua Elämä Lapselle konserttiin, jonka kaupunki järjesti.  Äiti kuskasi tytön bussille ja näki minut viemässä omaa lastani kavereineen.

Kävin hakemassa tyttäreni  puoli kahden aikaan yöllä. Tämä toinen tyttö pyysi päästä kyytiin. Otin tietysti kyytiin, mutta kysyin, että missä hänen äitinsä on. Tyttö vastasi, että nukkumassa. Minä tuohtuneena kysyin että milläs olisit sitten kotiin päässyt. "Kävellen", oli vastaus. Matkaa 4 km.

Tämä oli jäävuoren huippu. Mitä voin tehdä vai voinko mitään???  Ei siis ainoa tapaus, purin vaan mieltäni tän viimeisimmän tapauksen johdosta. Lapsihan on kuitenkin jo teini...

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on heitteillejättö, jos tuon ikäinen on yöllä kaupungilla.

Vierailija
2/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan jättäisi teiniäni, edes poikaa yksin kävelemään tuohon aikaan enkä tuota matkaakaan.

14-vuotiasta, never. Olit tosi kiva jos veit hänet kotiin, onneksi pyysi kyytiä.

Äitinsä ajattelee hänet liian aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä 4 km ole pitkä matka kävellä. Reilussa puolessa tunnissa reipas nuori sen pistelee.

Tiesitkö, että kävely on terveellistä ja unikin tulee paremmin kun on illalla vähän kävellyt?

Vierailija
4/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo matka ole mitään mutta ei yöllä fiksua nuoren tytön kävellä yksin...

Vierailija
5/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:34"]

Eipä 4 km ole pitkä matka kävellä. Reilussa puolessa tunnissa reipas nuori sen pistelee.

Tiesitkö, että kävely on terveellistä ja unikin tulee paremmin kun on illalla vähän kävellyt?

[/quote] Miksi, jos on kysymys (varhais(nuoren)) naisen liikkumisesta öiseen aikaan, joku aina tulee sanomaan, että eihän se ole matka eikä mikään? Eihän nyt ole kyse matkan pituudesta tai reippaudesta.

Vierailija
6/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tyttö siis treenaa 4-5 kertaa viikossa urheilua, eikä pääse koskaan yleensä muiden nuorten menoihin. Olemme (eri järjestelyin) kuljettaneet häntä sen 4 km koulumatkan jo eka luokalta lähtien. Äitinsä ei vie koskaaan vaikka päällä olis tsunami ja tulivuorenpurkaus. Tyttö on sanonut avoimesti vihaavansa äitiään, joka on uudessa liitossa.

Tuntuu pahalta tämän lapsen puolesta, sillä hän on sanonut, ettei viihdy kotonaan. Mutta ei kai sitä voi muuta tehdä, kuin odottaa neljä vuotta että hän on täysi-ikäinen. Ap.

Vierailija
7/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten levottomassa paikassa asutte? Tai kyllähän missä tahansa voi tulla joku vaarallinen vastaan, eikä oma äitini olisi varmasti antanut minun kävellä kilometrien matkaa kahdelta yöllä 14-vuotiaana. Toisaalta pikkukaupungissa asuessani moni teini käveli pussikaljoilta yöllä kotiin, joten en osaa ajatella tuota kovin harvinaisena, jos seutu on rauhallista.

Vierailija
8/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta matka on pitkä, vuorokauden ajalla en koe hirveästi väliä. Mutta jos ei ole autoa, niin käveltävähän se on.

Vierailija
9/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2000 asukkaan kunnassa on kyllä ihan turvallista kävellä yölläkin kotiin.

Vierailija
10/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni kävelee mielellään vaikka pimeässä illalla. Monesti olen pohtinut miten sanon hänelle että vaarana on että pimeässä joku hyökkää. Miksi pitää siirtää omia pelkoja lapselle kun päivälläkin voi jotain sattua, jos on sattuakseen. Sanon hänelle, että haen sinut että ei tarvitse pimeässä kulkea.

Vierailija
11/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme pienessä kaupungissa. Tyttöjen ehto konserttiin pääsemisessä oli se, että aamulla mennään kouluun.Kävelymatka tällä tytöllä olisi ollut suurimmaksi osaksi pimeää tietä. Hänen äidillään on auto. Tyttö sanoi, että äiti nukkuu. Kyllä siihen neljän kilometrin matkaan olisi varmasti tunnin verran mennyt. Ja aamulla kouluun.

Mietin sitä, että laitanko noottia äidille näiden seitsemän vuoden kuskauksien jälkeen jo? Koskaan ei äiti ole kuskannut ketään, enkä siitä mitalia tarvitse että itse olen. Mutta ketuttaa, että onko se niiin itsestäänselvyys, ettei voi edes kysyä joskus, että voitko heittää meidänkin Irmelin kotiin? Keskellä yötä?

Vierailija
12/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis monet muuttaa opiskelujen perässä eri kaupunkiin yksin asumaan 14vuotiaana! Minua olisi ainakin nolottanut jos äitini olisi minua kuskannut joka paikkaan. 14 vuotiaana menin bussilla joka paikkaan ympäri kaupunkia keskellä yötäkin. Suomessa on näköjää tapana kasvattaa jotain nyhveröitä jotka eivät osaa parikymppisenä käydä edes kaupassa ( juuri jossain uutisissa oli).

Vierailija
13/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta. 14-vuotias on peruskoululainen.

Vierailija
14/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 00:05"]

Siiis monet muuttaa opiskelujen perässä eri kaupunkiin yksin asumaan 14vuotiaana! Minua olisi ainakin nolottanut jos äitini olisi minua kuskannut joka paikkaan. 14 vuotiaana menin bussilla joka paikkaan ympäri kaupunkia keskellä yötäkin. Suomessa on näköjää tapana kasvattaa jotain nyhveröitä jotka eivät osaa parikymppisenä käydä edes kaupassa ( juuri jossain uutisissa oli).

[/quote]

En tiedä missä ap asuu, mutta monessa paikassa Suomessa ei kulje busseja yöllä ainakaan kovin säännöllisesti.

Vierailija
15/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kulje mitään busseja yöllä. Monet täällä ovat siis sitä mieltä että on ihan OK laittaa 14-v. kävelemään 4 km klo 01.30 yöllä? Haluaisinpa nähdä sen mamman.

Vierailija
16/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä nyt pikimmiten lastensuojeluilmoitus jos näyttäisi olevan muutakin hämminkiä siellä kotona. Ehkä olisi hyvä selvittää tilanne nyt, eikä vain odottaa, että tyttö on täysi-ikäinen...

Vierailija
17/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kyllä mun 14-vuotias voisi kävellä 4 kilometriä kotiin, jos alue on rauhallinen. Ei kuitenkaan tarvi, haen kyllä autolla itse, mutta en pitäisi mitenkään kamalana jos kävelisikin.

Muistelkaapa omaa nuoruuttanne? Ettekö ikinä 14-vuotiaana olleet kaupungilla? Hakiko äippä? Tuskin, kyllä sitä ihan itse selvittiin pidempiäkin matkoja kotiin, liftaamalla, kävelemällä tai pyörällä ellei bussi kulkenut. Siinä selvisikin mukavasti ennen kotiovea.. ;)

Onneksi oma 14-vuotiaani on fiksumpi ja kiltimpi kuin minä aikoinaan, ei pussikaljoittele ja iltaisin liikkuu vain keikoilla josta haen kotiin. En kuitenkaan pidä öistä kävelymatkaa pahana, ellei ole erityisen epäilyttävällä seudulla.

Vierailija
18/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut uskovaiset ei aina ymmärrä tätä elämää...

Vierailija
19/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se raiskari kattele että raiskaan mieluummin Turussa kuin Tampereella. Se kun kohdalle sattuu. Tyttö on ihan turvaton yksin ulkona yöllä. Juttelisin sille äidille että antaisi edes taksirahat tytölle jos autollahaku ei onnistu, että ajatteleeko lapsen turvallisuutta ollenkaan. On minusta heitteillejättö.

Vierailija
20/35 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en itsekään tuohon aikaan yöstä kävelisi missään 4 km, vaikka olisi kuinka turvallinen ympäristö. Enkä tunne ketään, joka laittaisi 14 vuotiaan kävelemään tuollaisen matkan keskellä yötä.

Silti tuossa yksittäistapauksessa ei varmasti ole mitään sellaista, jonka takia sun pitäisi ryhtyä johonkin toimiin, mitä ikinä ne sitten olisikaan. Mutta kuulostaa, että jutussa on jotain muutakin kuin tämä yksi tapaus ja koti on nuorelle jollain tavalla ahdistava paikka. Pitäisikö tähän jotenkin puuttua - en osaa sanoa, kun en tapausta tarkemmin tunne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan