Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brittien huonot hampaat?

Vierailija
25.09.2014 |

Mikä voisi olla syynä siihen, että siellä usein hampaat näyttävät hieman vinommilta ja tummuneemmilta kuin vaikkapa mannereurooppalaisilla tai pohjoismaalaisilla? Onhan siellä kaikennäköisiä hammaskalustoja, mutta keskimäärin ainakin leffojen ja tv-sarjojen perusteella sekä itse paikan päällä havainnoitunakin olen huomannut sen. Onko siellä vesi erilaista vai onko julkinen hammashuolto rajatumpaa ym.?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näyttelijöillä on hyvät hampaat pääasiassa. Sen olen huomannut.

Vierailija
2/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ei hoida niitä + huono julkinen hammashuolto. Samalta tulee kohta suomalaisten hampaat näyttämään, kun esim. sellaisia oikomishoitoja jotka eivät liity hammasterveyteen ei enää tehdä kunnan puolella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä nuoremmassa ikäluokassa tuota havainut. Vanhemmissa kyllä. Ehkäpä se jatkuva teenjuonti vaikuttaa. 

Vierailija
4/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa joillain kuninkaallisillakin siellä on vinot tai tummuneet hampaat, vaikka ei pitäisi hampaidenhoito olla heillä rahasta kiinni. Esim. vastaavan elintason maissa saksalaisilla, ranskalaisilla tai vaikkapa suomalaisillakaan ei ole samaa havaittavissa.

Vierailija
5/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä olen nähnyt suomalaisillakin mitä kamalampia hampaita.

Vierailija
6/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tuntuu olevan tavallista, että nuoriltakin puuttuu hampaita ihan näkyvistä kohdista. Suomessa irronneet hampaat kai korvataan uusilla, ja katkenneet hampaatkin on tapana korjata edes jotenkin.

Vierailija
7/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:48"]

Siellä tuntuu olevan tavallista, että nuoriltakin puuttuu hampaita ihan näkyvistä kohdista. Suomessa irronneet hampaat kai korvataan uusilla, ja katkenneet hampaatkin on tapana korjata edes jotenkin.

[/quote]

Mielestäni nuorilla on ihan hyvät hampaat, mutta siellähän vain lapset ja terityisryhmätsaa ilmaista hammashoitoa. Muuta maksaa itse. Osa saa siihen pientä tuke, jos ovat köyhiä. Mutta ei se ilmaista ole aikuisille, vaan suht kallista. Siksi monet matkustavat vaikka Tsekkeihin hammashoitoon.

Vierailija
8/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:48"]Siellä tuntuu olevan tavallista, että nuoriltakin puuttuu hampaita ihan näkyvistä kohdista. Suomessa irronneet hampaat kai korvataan uusilla, ja katkenneet hampaatkin on tapana korjata edes jotenkin.
[/quote]

Tätä juuri (siis äärimmillään) meinaan! Suomessa on siistit hampaat (ja ainakin siistit tekarit) pääsääntöisesti kaikilla muilla paitsi joillain huonokuntoisimmilla vanhuksilla sekä pultsareilla ja narkkareilla. Ns. normikansalaisilla on ihan siisti hammasrivi yleensä.

T. Ap

Vierailija
9/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa asuneena voin sanoa, että ei siellä paikan päällä tavallisella väellä niin kovin erilaisia hampaita ole kuin Suomessa. Mietin tässä vaikka omia ystäviä, niin heillä on hyvät, suorat ja valkoiset hampaat. 

Vierailija
10/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne syö kaikkea paskaa.

Vierailija
11/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittimiehen vaimona kokemuksiani esim.:,

-xylitolia ei ainakaan minun tuttavien keskuudessa käytetä. Minua pidetään kummajaisena, kun annan lapsilleni xylitolia-pastilleja tai jopa tukehtumisvaaran aiheuttavaa purkkaa.

-Ns. tavallisten ihmisten hammashoito ei ole yhtä laadukasta ja säännöllistä kuin esim. Suomessa

-sokeria sisältäviä välipaloja ja juomia tarjotaan enemmän ihan pienillekkin lapsille. Hyvin yleistä lienee myös se että perheiden päivällinen on lähes poikkeuksetta noutoruokaa tai lämmin ateria korvataan sandwichillä ja sipseillä

Vierailija
12/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa brittidokumenteissa niillä on ihan karseat hampaat..

Vierailija
13/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:42"]

Koska ne ei hoida niitä + huono julkinen hammashuolto. Samalta tulee kohta suomalaisten hampaat näyttämään, kun esim. sellaisia oikomishoitoja jotka eivät liity hammasterveyteen ei enää tehdä kunnan puolella :D

[/quote]

Hampaani oiottiin muutama vuosi sitten kunnallisella yli kolmikymppisenä ja pelkästään esteettisistä syistä. Riippuu varmaankin paikkakunnasta.

Vierailija
14/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa, ja esimerkiksi hampaiden peseminen aamuin illoin ei ole kaikille ystävilleni jokapäiväinen tapa. Monet pesevät vain kerran päivässä, koska hammaslääkäri on niin suositellut...

Uskon myös, että teenjuonti tummentaa kalustoa. Olen huomannut sen omissa hampaissani.

Aika monet juovat myös tuopin olutta/siideriä lähes päivittäin töiden jälkeen pubissa, mikä varmasti vaikuttaa myös pitemmän päälle.

Hampaat paikataan yhä amalgaamilla. Muovipaikoista joutuu maksamaan ekstraa.

Vierailija
15/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän mussuttaa koko ajan jotain makeaa. Ei ihme jos hampaat mätänee suuhun. Britit on muuten euroopan lihavin kansa. Tultiinkohan me suomalaiset sit perässä.

Vierailija
16/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vinot hampaat, vaikka asun Suomessa. Laman lasten hampaita ei meilläpäin oiottu...

Vierailija
17/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, onko niillä oikeasti huonot hampaat? Olen nähnyt pari amerikkalaista leffaa, joissa on pilkattu brittien hampaita, ja olen aina miettinyt MIKSI. :D nyt selvis seki sitte.

Vierailija
18/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä asuvana voin vahvistaa että hammashoito on täällä ihan törkeän kallista. Itse elän juuri sillä rajalla etten saa tukia, mutta palkkani ei riitä yksityiseen hammashoitoon. Niinpä paikkailen itse apteekeista saatavilla itsehoitotuotteilla ja yritän pitää hampaat mahdollisimman puhtaina.

Vierailija
19/22 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:48"]

Briteissä asuvana voin vahvistaa että hammashoito on täällä ihan törkeän kallista. Itse elän juuri sillä rajalla etten saa tukia, mutta palkkani ei riitä yksityiseen hammashoitoon. Niinpä paikkailen itse apteekeista saatavilla itsehoitotuotteilla ja yritän pitää hampaat mahdollisimman puhtaina.

[/quote] Juuri näin olen ymmärtänyt minäkin. Siellä on kallista käydä hammaslääkärissä. Joskus joku kertoili, että käy suomen visiitillään täällä hammaslääkärissä.

Vierailija
20/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään huonosti hoidetut ja pesemättömät hampaat, vaan todella paljon näkee vinoja hampaita, puuttuvia hampaita ja isoja rakoja. Ehkä meillä ja muualla näitä oiotaan, muttei Briteissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi