Onko käytännöstä mahdollista, että yksin asuvana sinkkuna menisi vain noin 60e kk ruokaan?
Ja miten se voisi toteutua? Eli parilla eurolla päivässä söisi. Haluaisin vähentää ruokakuluja, mitä siis kannattaisi ostaa ja syödä, niin että ihan max menisi 5e päivässä mielellään vähemmän.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Saako opiskelija mennä hakemaan ruoka esim ruokajonosta?
Saa tietenkin, köyhiä vartenhan ne on.
Itsellä menee 60€ kahdessa päivässä kun ostan Hesburgerista typlajyystöjä ja pirtelöä.
Onhan se mahdollista, jos ostaa tarjouksista ja alennuksista suurempia määriä ja tekee ruuan itse, leipoo ja pakastaa. Sehän voisi olla itselle haaste, millä rahalla sitä lopulta pärjääkään.
terv punaisten lappujen metsästäjä
Jos jätän herkut pois niin helposti. Lidlin Karpalo mehu vaan maksaa jo sen 7e niin siihen menee paljon rahaa.
Yksi banaani lounaaksi ja kotona päivällinen vähän kanaa voin kanssa, yllätyin miten vähällä pysyy nälkä poissa.
Jos ei urheile, eikä tee fyysistä työtä niin onnistuisi. Haasteeksi tulisi vaan saada kaikki välttämättömät vitamiinit ja tarpeeksi proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Jos jätän herkut pois niin helposti. Lidlin Karpalo mehu vaan maksaa jo sen 7e niin siihen menee paljon rahaa.
Osta seuraava kaupasta tai miksi ei voi itse kerätä suolta karpaloita. Syksyisin suot ja lammenrannat
punaisenaan. En kyllä vielä ole karpalon puutteeseen kuollut vaikka en ole syönytkään yhtään.
Kerännyt kyllä olen paljonkin.
Kai se jotenkin onnistuu mutta aika niukaksi menee ruokavalio.
Kannattaa ostaa pakkaseen punalaputettuja ruokia ja käydä siellä ruokajonossa. Peruna on ainakin halpaa, samoin munat ja makaroni.
Limut ja mehut pois, hanasta saa juoda vettä lähes ilmaiseksi.
Karkit sipsit ym pois. Sanomattakin selvää, että ei alkoholia eikä tupakkaa.
Riisi, makaroni, linssit, perunat ns pääruuaksi. Vain pieni määrä lihaa siihen lisäksi. Kasvikset pakasteista.
Vitaaminit voi sitten joutua ottaa purkista ettei iske keripukki.
Melko lähelle pääsee varmaan tota 2e/vrk jos syöt pelkkää jauhelihakeittoa. Laitat siihen suhteessa vaan vähemmän lihaa ja enempi perunaa. Keittojuurekeset ja peruna ei maksa juuri mitään. Muutama kananmuna ehkä viel siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Melko lähelle pääsee varmaan tota 2e/vrk jos syöt pelkkää jauhelihakeittoa. Laitat siihen suhteessa vaan vähemmän lihaa ja enempi perunaa. Keittojuurekeset ja peruna ei maksa juuri mitään. Muutama kananmuna ehkä viel siihen päälle.
Näkkäriä kans lisukkeeksi, ja siitä keitosta voi tehdä variaatioita. Vaikka välillä esim lohikeittoa, välillä nakkikeittoa jne.
Vaatii suunnittelua, mutta sen jälkeen helposti - etenkin jos olet pienikokoinen, etkä urheile ylenmäärin. 50-kiloisella 160cm naisella onnistuu paljon helpommin kuin 100-kiloisella 190cm miehellä.
Itsellä meni aika tasan 100e/kk pari vuotta sitten opiskelijana ilman suunnittelua, mutta pihistäen, aktiivisella urheilulla (hikiliikuntaa 5-7h/vko).
Mutta siis näin palkollisenakin esim. tällä viikolla olen syönyt 4 päivää jauhelihakeittoa, jonka ainekset maksoi noin 4 euroa ja siitäkin saisi vielä tingittyä helposti jättämällä kalliit osat, esim. paprikan, pois.
Marjat ja sienet metsästä, ruokajonoon hakemaan ilmaiset kassit ja usein vierailuja vanhempien luokse syömään. Dieetti vielä päälle, niin pärjää 0 e / kk budjetilla, jos omalle työlle ei laske hintaa.
Mä olin viikon tuetulla lomalla (= ei ruokakuluja) js lapset samassa kuussa viikon kesäleirillä (söin puuroja ja laihdutin kotona). Sain myös 2x kk ruoka-apua ja lisäksi oon hakenut leipäjonosta leipää pakkaseen.
Kesällä oli pakko syödä tosi vähän, kun halusin antaa lapsille rahaa kaveripäiviin (uimarannalle, jätskit ja mäkkiin). Heilläkin pitää köyhinä olla vähän lomatunnelmaa, vai mitä?
Varmaankin mahdollista, kun ostaa kotimaisia juureksia ja tarjouksia, sekä tekee ruuan itse. Ruokavalio voi tulla niin yksipuoliseksi, että ainakin aloitusvaiheessa kannattaa syödä jotain yleisvitamiini- ja hivenainetabletteja: niitä saa edullisesti isona purkkina ihan tavallisesta ruokakaupasta.
Iso osa maapallon ihmisistä elää koko elämänsä ajan alle 2 € päivässä. Jos yli miljardi ihmistä onnistuu selviytymään niin onhan se kiistämättä mahdollista.
Kyllähän se onnistuu jos sinulla on tarpeeksi kylä paikkoja joihin ajoitat kyläilyt päiväkahvien tai päivällisten ajoiksi.
Tottakai sillä pärjää jos on pärjättävä. Teet isompia annoksia ruokaa kerralla ja pakastat osan sopivissa annosrasioissa.
Juureksista saa vaikkapa syksyllä tehtyä tosi halpaa kasvissosekeittoa. Tee 5L kattilallinen sitä kerralla. Sieniä on metsä täynnä, niitä keräät ja kuivatat. Sitten syöt joka viikko jossain muodossa sienikeittoa, muhennosta, risottoa, pihvejä tms. Jauhelihastakin saa halvempaa kun joukkoon palastelee tattia. Eikä tietty tarvi syödä joka päivä samaa ruokaa vaan huolehdit että pakastimessa on aina ainakin 2 eri ruokavaihtoehtoa valmiina.
Onnistuu hyvin. Olen itse elänyt juuri tuollaisella 12-15€/vk ruokabudjetilla ja se riittää hyvin. Käytännössä alaraja on mielestäni noin 0,75€/d. Tosin ei varmaan ole kovin terveellistä.
Saako opiskelija mennä hakemaan ruoka esim ruokajonosta?