Ongelmia töissä, tarvitsen hyviä neuvoja
Olen ollut uudessa työpaikassa kohta vuoden. Vakituinen paikka, työkaverit ihan mukavia jne. Silti tuntuu niin pahalta mennä töihin, sillä työtehtäviä ei käytännössä ole (jotain näennäistä puuhastelua silloin tällöin tai muiden sijaistamista, mitä ei pysty edes kunnolla tekemään). Olen yrittänyt keskustella pomon kanssa (teki minun töitäni ennen ylennystään, joten hänen pitäisi tietää, mitä työnkuvaan kuuluu), mutta siitä ei ole ollut mitään hyötyä. Hän vain sanoo, että kyllä asiat alkavat vähitellen sujua ja kyllä se siitä. Tunnen itseni aivan tarpeettomaksi. Minua hävettää saada palkkaa turhasta, kun ihmisiä lomautetaan jatkuvasti. Olen yrittänyt hakea uutta työpaikkaa, mutta tässä kaupungissa oman alan töitä ei käytännössä ole. En tiedä enää mitä tehdä. Kellään hyviä neuvoja?
Kommentit (5)
Mitä sun työsopimuksessa lukee? Mikä on työtehtävän nimi, johon sut on otettu? Onko työtehtäviä mitenkään edes esimerkinomaisesti mainittu työsopparissa (ja sitten perään tietysti "sekä muut esimiehen määräämät tehtävät")?
Ota yhteys yhden yli periaatteella esimieheen. Ehkä siellä nähdään, että on periaatteessa kaksi turhaa työntekijää. Eli tämä sinun esimiehesi, joka edelleen tehnee ne työt, jotka kuuluisi sinulle. Ehkä he organisoivat niin, että on yksi pomo vähemmän ja sinulla töitä.
Siis missä firmoissa ja millaisilla nimikkeillä on tällaisia töitä! Niin vaikea uska, että millään yrityksellä olisi nykyään varaa tällaiseen. Olen jonossa ekana, kun vapaita paikkoja tulee.
Mulla oli ihan samanlainen tilanne. Töitä oli niukasti. Palkka oli todella hyvä, mutta oli hyvin raskasta olla tekemättä mitään. Roikuin kaiket päivät netissä ja tunsin itseni turhaksi. Tyrkytin itseäni muille osastoille, mutta en silti saanut lisätyötä. Kestin 4 vuotta. Sitten riitti.
NAUTI nyt ap tuosta tilanteesta. Sinulla on harvinainen etuoikeus nykymaailmassa, että voit rauhassa tuolla tavalla ottaa pehmeän laskun taloon ja työhön. Usko esimiestäsi, kun hän sanoo että alkaa vähitellen sujua. Tiettyjen talojen kulttuurissa vaan on niin, että hyvin hitaasti uudet pääsee oikeisiin hommiin, mutta vähitellen ihan varmasti pääsee, kunhan hoitaa ne pikku tehtävät ja sijaistamiset kun saa, ihan kunnolla.
Itsellä oli ekassa työpaikassani vähän sama tilanne. Olin ollut vuoden talossa kun tuli pomon kanssa kehityskeskustelu. Pelkäsin että saan potkut, koska en mielestäni ollut tehnyt mitään ja olin tarpeeton. Mutta pomo sanoikin, että eihän me ekaan 1,5-2 vuoteen oikein mitään odoteta, että vähitellen ehkä voisi alkaa sinullekin enemmän hommia laittaa! Ja minä pönttö olin pelännyt potkuja joka piävä, kun olisin järkevämpänä voinut NAUTTIA vapaudesta ja siitä että saan palkkaa tekemättä mitäään!
"inua hävettää saada palkkaa turhasta, kun ihmisiä lomautetaan jatkuvasti. "
Sinun ei tarvitse hävetä. Työnantajasi haluaa maksaa sinulle, joten olet tarpeellinen. Nyt olet ehkä tarpeellinen tulevaisuuden resurssina, et vielä itse työssä nii npaljoa, mutta joka tapauksessa, ei ole mitään hävettävää olla sellaisessakin roolissa.