Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt lehdet toitottaa työvoimapulasta. Miksei puhuta samaan aikaan työttömistä ja

Vierailija
26.08.2021 |

siitä miten työttömät jakautuvat tilastollisesti.
Ei ole kanttia mainita ääneen?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, tässäkin keskustelussa että työntekijälle maksetaan osaamisen ja tuloksen mukaan.

Voivoi.

Aniharva ala on sellainen, eikä edes kaikissa työpaikossa alan sisällä toimita näin.

Minä teen asiakaspalvelu ja myyntityötä. 

Minulla on KK-palkka, joka ei ole noussut jenin pyörylää 6 vuoden aikana jonka olen yrityksessä töissä ollut. Bonuksia tai vastaavia ei ole kenelläkään.

Välillä kehutaan kuinka on tullut hyvin myyntiä ja rahaa firmaan, mutta aina kun nostetana keskustelua palkankorotuksesta, alkaa itku, kuinka persauki yritys on, ja kuinka oikein omistajaa sydämestä ottaa kun ei voi nostaa palkkoja vaikka niin kamalasti haluaisi, ja kun porukka on niin ahkeria.

Kun taas sanoo että esim. vuokra on noussut n. 20€/kk joka vuosi, ja ei palkka riitä enää pian elämiseen, sanotaan että tuolla on jonoksi asti höyniä jotka mielellään tulevat tällä rahalla töihin HETI, joten saa lähteä milloin vain.

Tämä kaava toistuu suurella todenäköisyydellä valtaosassa työpaikkoja. 

Ja samat yrittäjät haluavat paikallista sopimista, koska tuolloin "palkat jopa nousevat", kun minimi poistetaan.

Jyy, tottakai

Vierailija
42/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vielä kehtaa väittää, että ongelmana on etteivät työttömien taidot ja työnantajien vaatimukset kohtaa, ja tästä syystä työläisiä pitää raahata jostain ulkomailta. Ei olisi kauhean vaikeaa kohdentaa koulutusta niin että otettaisiin vähemmän jotain historian opiskelijoita joilla tulevaisuudennäkymät ovat suht surkeat, enemmän heitä joita tarvitaan, vaikkapa niitä lääkäreitä. Samalla tavalla se ulkkarikin joutuu opiskelemaan kieltä ja varmaan täydennyskoulutustakin.

Täällä historian maisteri kommentoi, että kaikki vanhat kurssikaverini ovat ihan kivasti töissä. Keskipalkka 3000 - 4000 e/kk. Itsekin olen vakivirassa. Ongelma ei ole akateemisissa vaan siinä, että liian moni jättää koulutuksensa hankkimatta. Peruskoulupohjalta ei ole asiaa mihinkään nykyisen työmaailman tarjoamaan työhön eikä kukaan maksa sellaiselle tyypille useita tonneja kuussa. Sen mitä täysin kouluttamattomalle voisi ehkä maksaa, se saa sosiaalitukina. Eikä se sitä osaamista auta, että niistä peruskouluistakin on vierähtänyt tovi ja välissä oli ehkä jotain työtä, jota ei enää tehdä, mutta minkä perusteella kuvitellaan, että voidaan sanella työehtoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vielä kehtaa väittää, että ongelmana on etteivät työttömien taidot ja työnantajien vaatimukset kohtaa, ja tästä syystä työläisiä pitää raahata jostain ulkomailta. Ei olisi kauhean vaikeaa kohdentaa koulutusta niin että otettaisiin vähemmän jotain historian opiskelijoita joilla tulevaisuudennäkymät ovat suht surkeat, enemmän heitä joita tarvitaan, vaikkapa niitä lääkäreitä. Samalla tavalla se ulkkarikin joutuu opiskelemaan kieltä ja varmaan täydennyskoulutustakin.

Eikös se ole lääkäriliitto, joka sanelee montako aloituspaikkaa laitetaan vuosittain hakuun?

Vierailija
44/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täs maas on 322.000 työtöntä. Ei oo työvoimapulaa.

Ja mikähän se mättää tässä yhtälössä, kun esim. ravintola-alalla on työvoimapula. No se, että ennemmin maataan kotona tuilla, kun mennään töihin. Ja miksi näin, no kun ei kouluttamaton saa omasta mielestään työn teosta tarpeeksi rahaa. 

Tuet nyt vaan tarpeeksi pieneksi, että ihmisen pitää lähteä töihin ja tuki sellaiseksi, että se pysyy tiettyyn tulorajaan saakka (isompi kuin nyt), jolloin se innostaisi tekemään töitä alalla jossa on tarjolla vain osa-aikatöitä. 

Vierailija
45/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveri on ollut rekryfirmassa töissä, ja hän on kertonut juuri näistä "työttömistä". Jos yrittää tarjota töitä, on aina tarjolla kootut selitykset miksei nyt juuri sovi eikä pääse töihin, jos siis edes vastataan puhelimeen. No, suurin osa työttömistä varmaan on ihan oikeasti työhaluisia ja -kykyisiä, mutta kyllä varsinkin siellä pitkäaikaistyöttömissä on paljon sitä porukkaa jota ei vaan työnteko kiinnosta. Tai ei ehkä oikeasti ole edes työkykyä niin että pärjäisi, mutta ei ole riittävän sairas eläkkeelle. Ja tosiaan iso osa niistä tarjolla olevista työpaikoista on jotain 0-tuntisopimus minimipalkkatyötä tai sitä hoitotyötä joka ei vaan kaikille sovi.

Eipä taida olla kyse siitä, onko riittävän sairas, vaan siitä, ettei eläkkeelle pääse, koska pieninkin eläke on suurempi kuin työmarkkinatuki. Työssäoleva pääsee eläkkeelle samoilla diagnooseilla, oireilla ja löydöksillä, kuin työttömän eläkehakemus hylätään.

Vierailija
46/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quotie=Vierailija]Ongelma on, että jostain syystä ne työpaikat ja työttömät ei kohtaa. Esim minun työpaikalla on oikeasti jatkuva pula työntekijöistä. Ja juu, kyllä kyseessä on hoitoala. Palkka ja edut olisi parempia kuin tesin mukaiset ja koulutusta, työnohjausta ym. tarjolla, mutta ei vaan ole tulijoita, ei lääkäreitä eikä hoitajia. Syrjäinen sijainti ja haastavat asiakkaat ovat varmasti iso syy ongelmaan, ei hoitajan työn perässä kukaan halua muuttaa tai ajaa kovin pitkää työmatkaa.

Jos jonnekin peräkorpeen ei saada työntekijöitä, on tietysti aivan mahdoton ajatus tuoda työpaikat sinne missä ihmiset ovat.

Jos on kyseessä iso organisaatio jolla on paljon infraa niin ei sen siirtäminen kyllä käytännössä oikein onnistu. Kuka maksaa se miljoonien ja miljoonien investoinnin uusiin tiloihin, jos niille siis edes löytyisi tilat jostain kasvukeskuksesta. Tilaa kun tarvitaan aika paljon. Lisäksi sitten menetettäisiin ne jo olemassa olevat, osaavat työntekijät jotka ovat kullan arvoisia. Voihan sitä kaikkea pohtia, mutta kyllä varsinkin sotealalla on paljon työpaikkoja joita ei vaan voi siirtää.

Vierailija
47/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, tässäkin keskustelussa että työntekijälle maksetaan osaamisen ja tuloksen mukaan.

Voivoi.

Aniharva ala on sellainen, eikä edes kaikissa työpaikossa alan sisällä toimita näin.

Minulla on KK-palkka, joka ei ole noussut jenin pyörylää 6 vuoden aikana jonka olen yrityksessä töissä ollut. Bonuksia tai vastaavia ei ole kenelläkään.

Välillä kehutaan kuinka on tullut hyvin myyntiä ja rahaa firmaan, mutta aina kun nostetana keskustelua palkankorotuksesta, alkaa itku, kuinka persauki yritys on, ja kuinka oikein omistajaa sydämestä ottaa kun ei voi nostaa palkkoja vaikka niin kamalasti haluaisi, ja kun porukka on niin ahkeria.

Kun taas sanoo että esim. vuokra on noussut n. 20€/kk joka vuosi, ja ei palkka riitä enää pian elämiseen, sanotaan että tuolla on jonoksi asti höyniä jotka mielellään tulevat tällä rahalla töihin HETI, joten saa lähteä milloin vain.

Ja samat yrittäjät haluavat paikallista sopimista, koska tuolloin "palkat jopa nousevat", kun minimi poistetaan.

Jyy, tottakai

Oletko sitten sellaisella alalla, jossa ei ole muita vaihtoehtoja kuin jatkaa ko. työantajan palveluksessa? Eli ei löydy muualta töitä? Jos tilanne on tuollainen, niin hae nyt ihmeessä jonnekin muualle töihin. Työnantajissaki on eroja ja suurin osa kyllä palkitsee hyvän työntekijän.

Ja tuo kaava ei toistu valtaosassa työpaikkoja. Minä ainakin olen alalla jossa palkka on noussut vuosien varrella ihan jokaiselle sellaiselle työntekijälle joka tekee työnsä hyvin. Lisäksi saamme bonuksia. Ero on toki, se että minun työhöni vaaditaan korkeampaa koulutusta. Mutta kyllä meilläkin on muutama sellainen ihminen töissä jotka valittavat, että palkka ei nouse jne. Kumma kyllä heitä yhdistää sitten myös se, että kun sitten tulee eteen uusia, vaativampia työtehtäviä, niin nämä samat henkilöt ilmoittavat aina heti, että en ehdi jne, on niin paljon sitä ja tätä hommaa. Sitten muut (joilla oikeasti on enemmän noita töitä) ottavat nämä uudet työtehtävät tehtäväkseen. No, miksi ihmeessä ei palkka nouse noilla? Ja niillä muilla nousee.... kummallista.

Vierailija
48/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quotie=Vierailija]Ongelma on, että jostain syystä ne työpaikat ja työttömät ei kohtaa. Esim minun työpaikalla on oikeasti jatkuva pula työntekijöistä. Ja juu, kyllä kyseessä on hoitoala. Palkka ja edut olisi parempia kuin tesin mukaiset ja koulutusta, työnohjausta ym. tarjolla, mutta ei vaan ole tulijoita, ei lääkäreitä eikä hoitajia. Syrjäinen sijainti ja haastavat asiakkaat ovat varmasti iso syy ongelmaan, ei hoitajan työn perässä kukaan halua muuttaa tai ajaa kovin pitkää työmatkaa.

Jos jonnekin peräkorpeen ei saada työntekijöitä, on tietysti aivan mahdoton ajatus tuoda työpaikat sinne missä ihmiset ovat.

Joo, siis nerokas idea, miten kukaan muu ei ole sitä keksinyt. Kun pikkupaikkakunnan terveyskeskukseen, kotihoitoon tai hoitokotiin ei saada työntekijöitä niin siirretään vaan näppärästi kaikki mummot ja muut sairaat johonkin kasvukeskukseen, pikkujuttu. Myös ne kotona asuvat ja ne jotka ei just nyt tarvitse palveluita voi sitten hakea ne jostain muutaman sadan kilometrin päästä. Vähän valoja päälle nyt, ei niitä työpaikkoja välttämättä tuosta vaan siirretä.

Vierailija
49/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi.

Jyy, tottakai

Oletko sitten sellaisella alalla, jossa ei ole muita vaihtoehtoja kuin jatkaa ko. työantajan palveluksessa? Eli ei löydy muualta töitä? Jos tilanne on tuollainen, niin hae nyt ihmeessä jonnekin muualle töihin. Työnantajissaki on eroja ja suurin osa kyllä palkitsee hyvän työntekijän.

Ja tuo kaava ei toistu valtaosassa työpaikkoja. Minä ainakin olen alalla jossa palkka on noussut vuosien varrella ihan jokaiselle sellaiselle työntekijälle joka tekee työnsä hyvin. Lisäksi saamme bonuksia. Ero on toki, se että minun työhöni vaaditaan korkeampaa koulutusta. Mutta kyllä meilläkin on muutama sellainen ihminen töissä jotka valittavat, että palkka ei nouse jne. Kumma kyllä heitä yhdistää sitten myös se, että kun sitten tulee eteen uusia, vaativampia työtehtäviä, niin nämä samat henkilöt ilmoittavat aina heti, että en ehdi jne, on niin paljon sitä ja tätä hommaa. Sitten muut (joilla oikeasti on enemmän noita töitä) ottavat nämä uudet työtehtävät tehtäväkseen. No, miksi ihmeessä ei palkka nouse noilla? Ja niillä muilla nousee.... kummallista.

Hohhoijjaa. Puhut yhdestä työpaikasta jossa sulla on jutut kivasti. 

Ja negaat heti sen että muissa työpaikoissa voisi sinun kokemuksesi mukaan olla asiat eri tavalla?

Omassa työpaikassa sama meininkin kuin aiemmalla kommentoijalla. Ei palkka nouse, ja kaikki ylimääräiset edut hilatana pois yksi kerrallaan kaikilta.......

Vierailija
50/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarikko kiirehti pelastamaan tilannetta opiskelijoilla, eläkeläisillä sekä maahan tulijoilla. Ensimmäisiä painaa KELA, toisia KEVA ja kolmansia... noh, tapauskohtaisesti mutta yleinen työhaluttomuus.

Niin, nämä ovat ryhmiä, joiden on mahdollista tehdä osa-aikatyötä outoina työaikoina. Mutta esimerkiksi tuota opintotuen tulorajan nostoa en ymmärrä, kun koko lukuvuoden (9kk) tukea nostava opiskelija saa tienata jo nyt yli tonnin kuussa. Että missä vaiheessa nämä sitten edistävät opintojaan, jos tekevät noin paljon töitä "sivutoimisesti"? Eikö hallituksen agendalla ole nopea valmistuminen?

Vierailija
51/51 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarikko kiirehti pelastamaan tilannetta opiskelijoilla, eläkeläisillä sekä maahan tulijoilla. Ensimmäisiä painaa KELA, toisia KEVA ja kolmansia... noh, tapauskohtaisesti mutta yleinen työhaluttomuus.

Niin, nämä ovat ryhmiä, joiden on mahdollista tehdä osa-aikatyötä outoina työaikoina. Mutta esimerkiksi tuota opintotuen tulorajan nostoa en ymmärrä, kun koko lukuvuoden (9kk) tukea nostava opiskelija saa tienata jo nyt yli tonnin kuussa. Että missä vaiheessa nämä sitten edistävät opintojaan, jos tekevät noin paljon töitä "sivutoimisesti"? Eikö hallituksen agendalla ole nopea valmistuminen?

Jos on hyväpalkkainen työ, esim joku jossa saa hyvät ilta-, viikonloppu- ja yölisät niin se tuloraja tulee täyteen aika äkkiä. Minun opiskeluaikaan lähes kaikilla oli opiskelujen loppuvaiheessa vaikeuksia noiden tulorajojen kanssa ja piti kieltäytyä töistä kun olisi joutunut sitten maksamaan tukia takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi