Tuulenviemää elokuvan fanit..
Mietittekö ikinä miten elokuva olisi jatkunut, jos kirjailija vai oliko tekijä ei olisi kuollut kesken. Itse mietin usein kun katson sitä ja se vaivaa minua. Mitenköhän siinä olisi käynyt?
Kommentit (37)
Kirjailija olisi halunut jatkaa/ tai ehkä tehnyt jatkoa kirjaan mutta menehtyi.
Mitchell suunnitteli, että olisi kirjoittanut kirjalle vielä jatkoa, mutta ei ehtinyt.
Minä olin tosi hämmästynyt, kun luin kirjan. En ollut elokuvaa katsottuani tajunnut, että Scarlet oli oikeasti vähän tyhmä. Toki hänessä oli bisnesnaisen vainua ja rohkeutta siinä missä itserakkauttakin, mutta ei hän mikään älypää ollut.
Luulen, että Rhett ja Scarlet eivät olisi palanneet yhteen. Luulen, että Scarlet olisi puskenut eteenpäin ja mennyt uudestaan naimisiin vielä ehkä useammankin kerran, miten vain hänen taloudellisiin suunnitelmiinsa parhaiten sopi. Ja samalla järkyttänyt seurapiirejä kerran jos toisenkin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:38"]Mitchell suunnitteli, että olisi kirjoittanut kirjalle vielä jatkoa, mutta ei ehtinyt.
Minä olin tosi hämmästynyt, kun luin kirjan. En ollut elokuvaa katsottuani tajunnut, että Scarlet oli oikeasti vähän tyhmä. Toki hänessä oli bisnesnaisen vainua ja rohkeutta siinä missä itserakkauttakin, mutta ei hän mikään älypää ollut.
Luulen, että Rhett ja Scarlet eivät olisi palanneet yhteen. Luulen, että Scarlet olisi puskenut eteenpäin ja mennyt uudestaan naimisiin vielä ehkä useammankin kerran, miten vain hänen taloudellisiin suunnitelmiinsa parhaiten sopi. Ja samalla järkyttänyt seurapiirejä kerran jos toisenkin.
[/quote]Tätä tarkoitinkin. Eli olisi tehnyt jatkoa mutta kerkesi menehtyä.
Margaret Mitchell kirjoitti ja hioi Tuulen viemää -kirjaa vuosikaudet. Lopulta kirja julkaistiin vuonna 1936. Se oli silloin ehdottomasti täysin valmis.
Tämän jälkeen kirjailija eli vielä 13 vuotta (kuoli 1949). Hän olisi siis aivan hyvin ehtinyt kirjoittaa kirjalle "jatkoa", mutta ei tehnyt sitä. Hän ei "kerennyt menehtyä" eikä kuollut "kesken kaiken".
Minua on aina ärsyttänyt väitteet siitä, että Mitchell olisi suunnitellut jatkoa. Väitteet perustuvat siihen, ettei Mitchell koskaan kiivaasti kieltänyt asiaa mutta ei myöskään myöntänyt asiaa. Hänen jäämistöstään ei löytynyt mitään viitteitä jatko-osaan, vaikka monenlaisia muita tekstejä kyllä löytyi.
Mitchell ei julkaissut kirjaansa liian nopeasti tai keskeneräisenä vaan viimeisteli Tuulen viemään rauhassa ja siten se on aivan sellainen kuin hän sen halusi olevan. Muistan joskus nuoruudessani nähneeni haastattelun jostain Mitchellin lähipiiriin kuuluvasta, joka kertoi Mithellin olleen todella hämmentynyt siitä, että ihmiset kinusivat jatko-osaa. Kirjahan kertoi kaiken.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:12"]Mietittekö ikinä miten elokuva olisi jatkunut, jos kirjailija vai oliko tekijä ei olisi kuollut kesken. Itse mietin usein kun katson sitä ja se vaivaa minua. Mitenköhän siinä olisi käynyt? [/quote]Palaan viel. Sellaista kuulin et kirjailija oli kuollut, ja hänellä oli tarkoitus tehdä jatkoa tai jotain kirjaan vai olisiko kirja jatkunut. Mutta ei ehtinyt koska kuoli. Voisiko tarkistaa jostain?
[/quote] Ai olet jossain joskus kuullut ja nyt intat taalla. Oletko kuullut googlesta tai IMDb:sta, yllatys,yllatys, nama toimivat Suomessakin ja niista voi IHAN ITSE tarkistaa faktat sellainenkin ihminen joka ei muuten usko.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:12"]Mietittekö ikinä miten elokuva olisi jatkunut, jos kirjailija vai oliko tekijä ei olisi kuollut kesken. Itse mietin usein kun katson sitä ja se vaivaa minua. Mitenköhän siinä olisi käynyt? [/quote]Palaan viel. Sellaista kuulin et kirjailija oli kuollut, ja hänellä oli tarkoitus tehdä jatkoa tai jotain kirjaan vai olisiko kirja jatkunut. Mutta ei ehtinyt koska kuoli. Voisiko tarkistaa jostain?
[/quote] Ai olet jossain joskus kuullut ja nyt intat taalla. Oletko kuullut googlesta tai IMDb:sta, yllatys,yllatys, nama toimivat Suomessakin ja niista voi IHAN ITSE tarkistaa faktat sellainenkin ihminen joka ei muuten usko.
[/quote]Taisi viel olla joku dokumentti:) mistä kuulin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:12"]
Mietittekö ikinä miten elokuva olisi jatkunut, jos kirjailija vai oliko tekijä ei olisi kuollut kesken. Itse mietin usein kun katson sitä ja se vaivaa minua. Mitenköhän siinä olisi käynyt?
[/quote]
Mietin, eikä se olisi jatkunut niin niinkuin kirjoissa Scarlet tai Rhett. Mietin myös joskus miten idioottimaista on pitää tuosta kirjasta (ja pidän silti). Se on järkyttävän myönteinen orjuutta kohtaan. Oikeastaan ihan sairas kirja. Siinä orjat esitetään kuin he olisivat perheenjäseniä, vähän kuin mummoja ja pappoja ja serkkutyttöjä. Aivan päätön kirja.
Minä uskon että kirjaan olisi tullut jatkoa, ellei ollut jo suunitteilla. Ellei olisi memehtynyt. Sillä sipuli.
Minä olen elokuvan lopusta lukenut sellaisen selityksen, että sää oli tarkoituksella sumuinen. Eli koska ei ollut tiedossa, mitä tapahtui Scarlettille ja Rhettille jälkeenpäin (päötyivätkö yhteen vai eivät), niin se epävarmuus "piilotettiin" sumuun. Aurinkoinen sää olusi antanut viitettä onnellisesta lopusta, sadesää epäonnellisesta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:17"]Minä olen elokuvan lopusta lukenut sellaisen selityksen, että sää oli tarkoituksella sumuinen. Eli koska ei ollut tiedossa, mitä tapahtui Scarlettille ja Rhettille jälkeenpäin (päötyivätkö yhteen vai eivät), niin se epävarmuus "piilotettiin" sumuun. Aurinkoinen sää olusi antanut viitettä onnellisesta lopusta, sadesää epäonnellisesta.
[/quote]
Mutta siis elokuvahan päättyy toki muuten samalla tavalla kuin kirja. Kirjassa ei ole vain mainintaa säästä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:14"]
Minä uskon että kirjaan olisi tullut jatkoa, ellei ollut jo suunitteilla. Ellei olisi memehtynyt. Sillä sipuli.
[/quote]
No miksei se sitten kirjoittanut jatkoa? Olihan sillä yli 10 vuotta aikaa. Varmasti olisi löytynyt edes jotain luonnoksia tai muistiinpanoja, jos se olisi suunnitellut jatkoa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:32"]Tuulen viemää- romaani julkaistiin 1936 ja M.M. kuoli vasta 1949, että eiköhän hän olisi saanut jatkoa kirjoitettua jos olisi halunnut. Minun mielestäni taas on selkeää, että Scarlett saavuttaa, mihin vain paneutuu... [/quote] Koko kirjan ( ja elokuvan) idea on siinä lopussa. Elokuva kertoo siitä, kun ihminen haluaa sen mitä ei saa, eikä osaa olla kiitollinen siitä mitä on. Ja lopulta menettää kaiken. Olen lukenut kirjan ehkä kymmenisen kertaa, olen lukenut myös jatko-osat, katsonut elokuvan lukemattomia kertoja.... Tuulen viemää on ehdoton lempparini enkä kestä että joku on noin typerä kuin ap ja muutama muu kommentoija.. Vaahtosin tästä jo miehellekin, joka totesi että ylireagoin kaikessa mikä liittyy tähän elokuvaan :-) . T: Todellinen Fani [/quote]Olen aloittaja. Minä olen kuullut jostain että joko elokuva tai kirja loppui kesken. Koska joku olisi kuollut. Ei ehtinyt tulla valmiiksi. Eikö kukaan muu ole kuullut?
[/quote]
Ei todellakaan kirja loppunut kesken, ja elokuva loppuu ihan samalla tavalla kuin kirja. Miten niin kesken? Kirjailija halusi lopettaa sen just niin kuin se loppuu.