Ovatko narsistin uhrit
Narsisteja?
Olen täällä lukenut paljon narsisti-ketjuja ja tunnistanut hyvin monia piirteitä lapseni isässä, mutta toisaalta muutamat piirteet sopivat kyllä itseenikin.
Onko siis mahdollista, että narsistin uhrit ovat itsekin narsisteja?
Ne piirteet, jotka suhteen aikana olen itsessäni huomannut ovat tulleet oikeastaan esille vasta tässä suhteessa. Ja nimenomaan piilonarsismiin liittyen. Olen antanut miehen kohdella huonosti ja haukkua ja hän suoranaisesti valehdellut, mutta ei koskaan pyydä anteeksi, mutta jos minä mainitsen hänelle asioista, jotka minua loukkaa niin hän saa asiat käännettyä niin, että minä lopulta pyydän anteeksi häneltä, kun olen loukannut häntä puheillani.
Joskus hän on saattanut sanoa/laittaa viestiä, jossa pyytää anteeksi kaikkea, mutta jos yritän kysyä mitä tarkoittaa kaikella, niin vastausta en saa, mutta muistuttaa kyllä, että on pyytänyt anteeksi.
Olen menossa terapiaan, mutta pohdin voisinko itsekin olla narsisti? Miten terapeutilta kysytään voiko diagnosoida minut?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap läheisriippuva. Läheisriippuvalla on myös narsistisia piirteitä, mutta tämä ei ole sama asia kuin narsisti. Käsittääkseni läheiriippuvasta käytetään joskus myös nimitystä ohutnahkainen narsisti, mikä toisaalta hämmentää ihmisiä, toisaalta sekoittaa mutta toisaalta voi auttaa ymmärtämään. Googlaa ja opiskele, niin alat ymmärtää tuota dynamiikkaa. Narsisti on liian itsekäs ja läheisriippuvalta puuttuu terve itsekkyys, ja nämä kaksi tyyppiä sopivat toisiinsa kuin käsi hansikkaaseen.
Miksi Ap olisi läheisriippuvainen jos tykkää jostain ja on parisuhteessa? Mistäs siis näin päättelit?
Tuohonhan minä sen juuri kirjoitin. Narsisti ja läheisriippuva ovat vastinparit. Päättelin ap:n aloituksesta, siitä miten mies kohtelee ja miten ap sallii sen.
Narsisti on paksunahkainen narsisti ja läheisriippuva ohutnahkainen narsisti. Jos olet tyytyväinen suhteessa , te molemmat saatte jotakin tyydytystä suhteestanne.
Eli monet narsistin uhreista, jotka jäävät vuosiksi narsistin hampaisiin ovat siis läheisriippuvaisia ja narsisteja?
Kyllä , ohutnahkaisia narsisteja , janan toisesta päästä. Ei kukaan hyvän itsetunnon omaava jää narsistin kynnysmatoksi.
Eli sinusta on todennäköisempää, että suurin osa narsistin uhreista on itse myös narsisteja alunperinkin (kun sanotaan jo lähtökohtaisesti, että narsisteja ei ole paljon) kuin se, että taitava narsisti vain saa ajan kanssa (gashlighting ynnä muut manipuloinnit ja itsetunnon murskaamiset) uhrinsa itsetunnon murenevaan siihen pisteeseen, että ennen vahvankin itsetunnon omannut ihminen vain jää täydellisesti narsistin pauloihin ja murtuu.
Eli uhrit itsekin aina toisen ääripään narsisteja eikä vain vuosia jatkuneen sabotoinnin tulos? Ovatkohan kaikki uhrit itse samaa mieltä?
Täällä vaikka kuinka paljon narsismikeskusteluja, miksi narsistin uhrit eivät voi tulla antamaan mielipidettään asiaan? Vai pitäisikö silloin myöntää, että vikaa myös itsessä?
Narsistin tyypillinen esimerkki: Johanna Tukiainen. Minä itse tärkein, muilla ei mitään väliä. Käyttää hyväkseen ihmisiä, sitten hylkää heidät, kun heistä ei ole enää hyötyä. Ei tunne mitään, lapsensakin hylkäsi, ei välitä sisarensa kuolemasta. Lomailee Teneriffalla, ostelee ryysyjä ja ryyppää, Veijon laskuun. Soittelee 7- päivää lehteen ja ruikuttaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tyypillinen esimerkki: Johanna Tukiainen. Minä itse tärkein, muilla ei mitään väliä. Käyttää hyväkseen ihmisiä, sitten hylkää heidät, kun heistä ei ole enää hyötyä. Ei tunne mitään, lapsensakin hylkäsi, ei välitä sisarensa kuolemasta. Lomailee Teneriffalla, ostelee ryysyjä ja ryyppää, Veijon laskuun. Soittelee 7- päivää lehteen ja ruikuttaa rahaa.
Miten niin hylkäsi lapsensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap läheisriippuva. Läheisriippuvalla on myös narsistisia piirteitä, mutta tämä ei ole sama asia kuin narsisti. Käsittääkseni läheiriippuvasta käytetään joskus myös nimitystä ohutnahkainen narsisti, mikä toisaalta hämmentää ihmisiä, toisaalta sekoittaa mutta toisaalta voi auttaa ymmärtämään. Googlaa ja opiskele, niin alat ymmärtää tuota dynamiikkaa. Narsisti on liian itsekäs ja läheisriippuvalta puuttuu terve itsekkyys, ja nämä kaksi tyyppiä sopivat toisiinsa kuin käsi hansikkaaseen.
Voiko läheisriippuvauseksi muuttua yhden suhteen aikana? Koskaan aiemmin ei ole minulla ollut kenenkään kanssa tällaista ongelmaa. Puhun ystävieni kanssa rehellisesti ja avoimesti myös ikävistä asioista, saavat antaa kritiikkiä, jos käyttäydyt huonosti (en esim. Ottanut huomioon juhlissa ollenkaan, vaikka olen kutsunut yms.) Ja asiasta saakin sanoa. Olen aina viihtynyt enemmän yksin sillä tavalla introvertti (eli parisuhteet eivät ole kiinnostaneet), mutta olen todella sosiaalinen ja minulla on paljon läheisiä kavereita ja muutamia erittäin läheisiä ystäviä. Uusissa paikoissa tulen heti toimeen kaikkien kanssa, mutta mielelläni istun kotona yksin iltaakin eikä tunnu yksinäiseltä.
Mutta tosiaan voiko olla niin, että läheisriippuvuus tulisi sitten esille vain parisuhteessa?
Veikkaan et tuossa sun kumppani on koukuttanut sun häneen läheisriippuvaiseksi eli hallitsee sua. Että itsekkin ihmettelet.. olet liian kiinni ja kuvittelet tarvitsevasi häntä. Kannattaa pitää tietynlainen kilpi ja itsetietoinen et pärjäät ilman ketään ja mistä syistä haluat olla hänen kaa. Miten hän manipuloi sua sun tietämättä ym? Koukuttaa sillälailla sut läheisriippuaiseks hänestä itsessään. Niin narsistit toimii. Ja uhriutuu et aina vika jossain muutta tai pyytelet anteeks ym. Luulet et voit luottaa mut et Voikkaan. Uhkailee ym.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaikka kuinka paljon narsismikeskusteluja, miksi narsistin uhrit eivät voi tulla antamaan mielipidettään asiaan? Vai pitäisikö silloin myöntää, että vikaa myös itsessä?
Tääl yksi narsistin uhri kellä kesti päästä narsistin luota ja kynsistä pois. Emme ole olleet vuoteen yhteydessä ja vieläkin hän yrittää tehdä kiusaa ja hallita mua. En usko henk koh vikaa itsessä koska narsistin kns tosiaan syytin itseäni mussa vikaa koska hän sai uskomaan kii ja en tee sitä ja tätä kunnes tajusin yritti sanoissa sekoittaa. Narsistin sanat ja teot eivät kohtaa... puhuvat ristiin ja yrittävät sekoittaa(tosiaan manipuloivat. Vikaa ei näe itsessään. Ova maailman ihania mutta varsinkin sit näyttävät luoteensa ja yrittävät vedota taitavasti tunteisiin.. että itseenikin upposi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ap olisi läheisriippuvainen jos tykkää jostain ja on parisuhteessa? Mistäs siis näin päättelit?
Joko minä en nyt ymmärrä sinun pointtia tai sinulla ei ole pätkääkään tietämystä läheisriippuvuudesta.
Pelkästään se, että on läheisriippuvainen, ei tee ohutnahkaiseksi narsistiksi. Narsistin yksi tunnuspiirre on aina omatunnottomuus. Toinen vahva piirre on vajavainen empatiakyky. Nämä ovat täysin eri asia kuin läheisriippuvaisuus, joka on vakava ongelma tietysti sekin.
Ohutnahkainen narsisti on mahtailevaa narsistia herkempi ja haavoittuvampi ja siksi käyttäytyy osittain eri tavoin kuin mahtaileva narsisti.
Olen narsistivanhemman lapsi. Kestänyt viisi vuotta narsistisessa parisuhteessa. Ja sitten myöhemmin tunnistanut narsistin jo heti suhteen alkuvaiheessa ja katkaissut suhteen alkuunsa. Eli uhri voi oppia ja eheytyä elämän varrella. Narsisti tosin harvemmin eheytyy, koska ei näe tarvetta sille vaan on oman suojamekanisminsa uhri itsekin.
"narsistien uhrien" narsismi on sitä "parempaa" narsismia. Olet terveellä polulla kun mietit omaa käytöstäsi ym. Se ei sitä toista "narsistia" paranna, mutta on itsellesi hyväksi tutustua itseesi ja miettiä omaa osuuttasi.
Narsistiajattelu on narsismia pahimmillaan etenkin jos sillä on jotain uskonnollisia piirteitä.
Narsistikin voi parantua, mutta narsistinen maailman katsomus huutaa ettei vaan voi ja täten evää sen eheytymisen itseltäänkin.
Jos on kasvanut narsistisessa perheessä, on todennäköisesti omaksunut tiettyjä narsistisia malleja, koska olet oppinut pitämään sitä normaalina.
Se ei kuitenkaan tee sinusta narsistia, vaan vaikuttaa siltä että olet edelleen narsistin, eli miehesi, uhri.