Ovatko narsistin uhrit
Narsisteja?
Olen täällä lukenut paljon narsisti-ketjuja ja tunnistanut hyvin monia piirteitä lapseni isässä, mutta toisaalta muutamat piirteet sopivat kyllä itseenikin.
Onko siis mahdollista, että narsistin uhrit ovat itsekin narsisteja?
Ne piirteet, jotka suhteen aikana olen itsessäni huomannut ovat tulleet oikeastaan esille vasta tässä suhteessa. Ja nimenomaan piilonarsismiin liittyen. Olen antanut miehen kohdella huonosti ja haukkua ja hän suoranaisesti valehdellut, mutta ei koskaan pyydä anteeksi, mutta jos minä mainitsen hänelle asioista, jotka minua loukkaa niin hän saa asiat käännettyä niin, että minä lopulta pyydän anteeksi häneltä, kun olen loukannut häntä puheillani.
Joskus hän on saattanut sanoa/laittaa viestiä, jossa pyytää anteeksi kaikkea, mutta jos yritän kysyä mitä tarkoittaa kaikella, niin vastausta en saa, mutta muistuttaa kyllä, että on pyytänyt anteeksi.
Olen menossa terapiaan, mutta pohdin voisinko itsekin olla narsisti? Miten terapeutilta kysytään voiko diagnosoida minut?
Kommentit (31)
Ap , et ole narsisti koska narsisti EI IKINÄ mieti onko hän narsisti. Narsisti luulee olevansa aivan normaali ja täydellisin maan päällä. Siksi pyytävät vain manipuloidakseen anteeksi , eivät ymmärrä tehneensä väärin. Paksunahkainen narsisti ja ohutnahkainen narsisti ovat usein liitossa keskenään , koska kumpikin saa toisiltaan jotain. Googleta näitä termejä.
Vierailija kirjoitti:
Voi vttu, taas loputonta narsku-lässytystä... Kenen vuoro huomenna keksiä sopiva marttyyrialoitus, jotta "asiantuntijat" pääsevät pätemään?
Mietin miksi kaltaisesi 'aiheeseen-kyllästyneet' vaivautuvat edes avaamaan aiheen ketjuja ja vieläpä kommentoida siihen. Osaisitko kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Ap , et ole narsisti koska narsisti EI IKINÄ mieti onko hän narsisti. Narsisti luulee olevansa aivan normaali ja täydellisin maan päällä. Siksi pyytävät vain manipuloidakseen anteeksi , eivät ymmärrä tehneensä väärin. Paksunahkainen narsisti ja ohutnahkainen narsisti ovat usein liitossa keskenään , koska kumpikin saa toisiltaan jotain. Googleta näitä termejä.
Voiko narsisti kysellä ystäviltään onko heidän mielestään narsisti? Tai tekisikö narsisti niin? Ja tosiaan ystävilleen näyttää itsestään aivan erilaisen kuvan, kuin sille uhrilleen.
Vai onko niin, että jos sanot henkilölle, että hän on mielestäsi narsisti ja hän asiaa pohtii ja miettii voisiko tosiaan olla ja kyselee kavereiltaan mielipidettä ja ovat kaikki yhdessä sitä mieltä, että ei ole, niin silloin hän ei ole, koska on itsekin asiaa pohtinut ja kavereilta mielipidettä kysynyt?
Jos kaksi narsistia erehtyy yhteen niin kummaltakaan ei mene mielenterveys. Hemmetinmoisen sodan ja sirkuksen ne voi kyllä saada aikaan. Ja kumpikaan ei mieti että oonkohan mä nyt narsisti.
Yksi testi: voisitko kostaa ystävällesi jonkin asian levittämällä jotain valhetta? Normaali ihminen osaa ajatella, että ehkä jää kiinni valheista. Narsisti tekee mitä vain vihan vimmassa.
Jos et voisi, et mielestäni ole narsisti.
Ap. Et ole narsisti.. ihan jo tekstisi perusteella vaikuttaisi että miehesi on. Narsisti käyttäytyy juuri näin ketä yrittää hallita/määräillä/kietoa ja pystyy tekemään näin ihmiselle ketkä ovat yleensä liian hyvä uskoisia, ajattelevat muita liikaa, liian kilttejä. Ihan normaaleita ihmisiä narsistit voi pyöritellä ja joskus tälläisiä kilttejä jotka ihastuvat narsistiin alussa kun ovat erilaisia kunnes alkaa näyttää kynsiään. Alkaa kääntää kaikki niin et sä oot aina se et pyydät anteeks. Ihmettelet itsekkin ym. Eli et ole vaan miehesi on..
Olet ap läheisriippuva. Läheisriippuvalla on myös narsistisia piirteitä, mutta tämä ei ole sama asia kuin narsisti. Käsittääkseni läheiriippuvasta käytetään joskus myös nimitystä ohutnahkainen narsisti, mikä toisaalta hämmentää ihmisiä, toisaalta sekoittaa mutta toisaalta voi auttaa ymmärtämään. Googlaa ja opiskele, niin alat ymmärtää tuota dynamiikkaa. Narsisti on liian itsekäs ja läheisriippuvalta puuttuu terve itsekkyys, ja nämä kaksi tyyppiä sopivat toisiinsa kuin käsi hansikkaaseen.
Mikään, mitä omasta käytöksestäsi kuvasit, ei kuulosta narsistiselta.
Väkivallan uhri usein syyttää itseään, se on väkivallan seuraus.
Narsisti yrittää vaikuttaa sun mieleen. Sun pitää olla kun panssari et alat kyseen alaistaa häntä ettei kaikki ollutkaan sun vikaa, sä olet aina se joka on se paha et hän pääsee uhriutuun, esittää teatteria ja osaavat puhua. Hänen pitäis ottaa sut(tai normaali ihminen ottaisi) sut huomioon jos kerrot mikä loukkaa, eikä kääntää suhun ettei ota vastuuta. Sussa se vika katos aina niin mitäs siinä pyytelet anteeks, narsistin mielestä katsos itse oot oman pahan olosi aiheuttanut joten miksi hän pyytelisi anteeksi. Joskus esittävät ja ovat ihan normaaleita mutta tosiaan jos kysyt tarkemmin niin tuskin on tarkoittanut kun ei sen syvällisemmin osaa vastata. Puhua osaa kuka vaan, eri asia puhuuko satuja ja tarinoita vai totta. Narsistin tunnistat et usein je myös puhuu ristiin JA sanat ja teot ei kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap läheisriippuva. Läheisriippuvalla on myös narsistisia piirteitä, mutta tämä ei ole sama asia kuin narsisti. Käsittääkseni läheiriippuvasta käytetään joskus myös nimitystä ohutnahkainen narsisti, mikä toisaalta hämmentää ihmisiä, toisaalta sekoittaa mutta toisaalta voi auttaa ymmärtämään. Googlaa ja opiskele, niin alat ymmärtää tuota dynamiikkaa. Narsisti on liian itsekäs ja läheisriippuvalta puuttuu terve itsekkyys, ja nämä kaksi tyyppiä sopivat toisiinsa kuin käsi hansikkaaseen.
Miksi Ap olisi läheisriippuvainen jos tykkää jostain ja on parisuhteessa? Mistäs siis näin päättelit?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi narsistia erehtyy yhteen niin kummaltakaan ei mene mielenterveys. Hemmetinmoisen sodan ja sirkuksen ne voi kyllä saada aikaan. Ja kumpikaan ei mieti että oonkohan mä nyt narsisti.
Se kuka ei ole narsisti pelästyy et ”apua mitä jos olenkin enkä tajua sitä”- silloin ei useinmiten ole narsisti. Vaan alkaa pelkää jos tämäkin on sellainen mitä et oo ymmärtänyt..koska kaikki narsisti kumppanin/ystävän muukin sepitys saa sut epäilleen kaikkee. Näyttää muulta mitä todellisuudessa on. Vika on aina muissa kun narsistissa heidän itsensä mielestä-uhriutuvat marttyyrimäisesti ja taitavasti.
Vierailija kirjoitti:
Voiko läheisriippuvauseksi muuttua yhden suhteen aikana? Koskaan aiemmin ei ole minulla ollut kenenkään kanssa tällaista ongelmaa. Puhun ystävieni kanssa rehellisesti ja avoimesti myös ikävistä asioista, saavat antaa kritiikkiä, jos käyttäydyt huonosti (en esim. Ottanut huomioon juhlissa ollenkaan, vaikka olen kutsunut yms.) Ja asiasta saakin sanoa. Olen aina viihtynyt enemmän yksin sillä tavalla introvertti (eli parisuhteet eivät ole kiinnostaneet), mutta olen todella sosiaalinen ja minulla on paljon läheisiä kavereita ja muutamia erittäin läheisiä ystäviä. Uusissa paikoissa tulen heti toimeen kaikkien kanssa, mutta mielelläni istun kotona yksin iltaakin eikä tunnu yksinäiseltä.
Mutta tosiaan voiko olla niin, että läheisriippuvuus tulisi sitten esille vain parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ap olisi läheisriippuvainen jos tykkää jostain ja on parisuhteessa? Mistäs siis näin päättelit?
Tuohonhan minä sen juuri kirjoitin. Narsisti ja läheisriippuva ovat vastinparit. Päättelin ap:n aloituksesta, siitä miten mies kohtelee ja miten ap sallii sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko läheisriippuvauseksi muuttua yhden suhteen aikana? Koskaan aiemmin ei ole minulla ollut kenenkään kanssa tällaista ongelmaa. Puhun ystävieni kanssa rehellisesti ja avoimesti myös ikävistä asioista, saavat antaa kritiikkiä, jos käyttäydyt huonosti (en esim. Ottanut huomioon juhlissa ollenkaan, vaikka olen kutsunut yms.) Ja asiasta saakin sanoa. Olen aina viihtynyt enemmän yksin sillä tavalla introvertti (eli parisuhteet eivät ole kiinnostaneet), mutta olen todella sosiaalinen ja minulla on paljon läheisiä kavereita ja muutamia erittäin läheisiä ystäviä. Uusissa paikoissa tulen heti toimeen kaikkien kanssa, mutta mielelläni istun kotona yksin iltaakin eikä tunnu yksinäiseltä.
Mutta tosiaan voiko olla niin, että läheisriippuvuus tulisi sitten esille vain parisuhteessa?
Kyllä. Tuossa suhteessa se ilmenee tuolla tavalla. Jossain toisessa suhteessa se ei ehkä tule ainakaan niin selvästi esiin tai ilmenee jollain toisella tavalla. Tuo suhde ei ole sinä eikä määritä sinua sinänsä. Sinä käyttäydyt noin tuossa suhteessa. Jos suhteessa molemmat saavat toisistaan esiin niin huonoja puolia kuin esim. väkivaltaisuus ja alistuminen, niin kannattaa erota. Mietipä erästä nyt otsikoissa olevaa maata ja miesten ja naisten (varsinkin tulevia) valtasuhteita siellä. Jossain toisessa maassa nuo valtasuhteet olisivat toisenlaiset, kuitenkin samoilla ihmisillä, olosuhteista johtuen. Ja lähes kaikki haluavat sieltä nyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohonhan minä sen juuri kirjoitin. Narsisti ja läheisriippuva ovat vastinparit. Päättelin ap:n aloituksesta, siitä miten mies kohtelee ja miten ap sallii sen.
Narsisti on paksunahkainen narsisti ja läheisriippuva ohutnahkainen narsisti. Jos olet tyytyväinen suhteessa , te molemmat saatte jotakin tyydytystä suhteestanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on paksunahkainen narsisti ja läheisriippuva ohutnahkainen narsisti. Jos olet tyytyväinen suhteessa , te molemmat saatte jotakin tyydytystä suhteestanne.
Eli monet narsistin uhreista, jotka jäävät vuosiksi narsistin hampaisiin ovat siis läheisriippuvaisia ja narsisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli monet narsistin uhreista, jotka jäävät vuosiksi narsistin hampaisiin ovat siis läheisriippuvaisia ja narsisteja?
Kyllä , ohutnahkaisia narsisteja , janan toisesta päästä. Ei kukaan hyvän itsetunnon omaava jää narsistin kynnysmatoksi.
Olet gaslightningin eli kaasuvalotuksen uhri. Erittäin tyypillistä että uhri alkaa epäillä itseään.
Voi vttu, taas loputonta narsku-lässytystä... Kenen vuoro huomenna keksiä sopiva marttyyrialoitus, jotta "asiantuntijat" pääsevät pätemään?