OP:n lainaehdot: Pankilla oikeus vaatia laina maksettavaksi asap, jos sen maksukyky tai vakavaraisuus laskee alle lain vaatimusten. Mitä mieltä?
Kyseessä siis ehdot yksityishenkilön lainaan ainakin tällä hetkellä otettuna.
Kommentit (13)
No kuka hullu nyt tuollaisessa tilanteessa sitä lainaa maksaisi?
No onhan se perseestä että jos pankki taitamattomuuttaan sössii bisneksensä, niin maksaja on joku muu.
Ysärin alussa yksi pankinjohtaja erehtyi noin uhkailemaan isoäiteetä. Sattumoisin setäni on ollut kovanaama bisnesliideri ja hankki pankinjohtajan kintereille asevelihintaan juristin. Pian pankinjohtaja huomasi että hänellä on tasan kaksivaihtoehtoa: erota itse tai mennä vankilaan. Isoäiteen silloin vielä hyvässä kunnossa ollut mökki jäi sukuun ja todnäk päätyy minulle. Sen sijaan että pankkiähmy olisi laittanut sen lihoiksi ja saanut kuitattya löppäistä lainanantoansa (isoäitee ei ollut ottanut, yksi sukulainen otti, isoisä meni mökkipuoliskollaan takaamaan sen mutta kupsahti yllättäen. Aika sotku)
Mietin vaan sitä, että kuinka moni meni pankkiretkujen uhkailuun, kun ei ollut asiantuntevia puolustajia...
Kaikilla pankeilla sama lause.
Käytännössä Nordea on soveltanut tuota ehtoa korottamalla yksipuolisesti lainojen marginaalia
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla pankeilla sama lause.
Käytännössä Nordea on soveltanut tuota ehtoa korottamalla yksipuolisesti lainojen marginaalia
Minulla on tällä hetkellä se laina Nordeassa, eikä sen lainaehdoissa lue mitään tilanteista, joissa pankki saisi vaatia lainaa takaisin tai nostaa marginaalia tai muitakaan maksuja pankista johtuvista syistä .
Minua ketuttaa tuo ehto, koska jos asiakas tarkkaan miettii, että itse selviää lainasta, niin en oikein ala siihen, että pankki voikin sitten muodostua lainanhoidon riskiksi.
Ap
Kysyin, voisiko OP tehdä lainan ehtoihin poikkeuksen tässä lainassa, mutta ei kuulemma onnistu. Harmi. Tuskin kaikki asiakkaat tajuavat, että tuo ehto koskaan voisi realisoitua. En siis väitä, että kyllä se realisoituu, erittäin todennäköisesti ei, mutta entä JOS?
Ap
Kuka enää edes on OP:n asiakas? Totaalisen surkea pankki.
Ja siis olin vaihtamassa pankkia, koska pelkäsin, että Nordea kaatuu herkemmin, jos jotain tapahtuu, ja pelkäsin, että lainan korkoputki ei enää pätisi.
Mutta se tuli vastaan yllätyksenä, että OP on noin epäreilu jos pankkiala on itse sössinyt asiansa. Vaikka sillä suojellaan ehkä tallettajia, niin minä en ole OP:ssä tallettaja, minä lainaan heiltä rahaa. Ja minä annan siitä vakuudet ja sovin maksavani lainan takaisin tietyssä ajassa.
Eletään aikoja, jolloin ei kannata olla velkaa muttei säästöjäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä on mielestäsi surkeaa? Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun en tunne OP:tä juurikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eletään aikoja, jolloin ei kannata olla velkaa muttei säästöjäkään.
Niinpä. Varinkin, kun pelkää pankkikriisiä. :((
Mutta otin perintöveroon, se mokoma!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, ja OP on minulle hyvä pankki.
Ei rahalaitoksissa suuria eroja ole.
Lähinnä tuo asap ehto on alunperin kehitetty opintolainoja varten jos opintolainaa ottanut opiskelija ei sitten työlistykkään heti opintojen jälkeen eikä ole siksi kykenevä maksamaan lainaa sovittuina osuuksina takaisin pankille.