Auttaisitko läheisesi Sveitsiin itsemurhamatkalle jos hän pyytäisi?
Isäni sairastui vakavasti ja tuli mieleeni, että saatan olla perheestä ainoa, joka lähtisi hoitamaan asian jos hän pyytäisi. Muut kuvittelisivat, että varmaan se saattohoito jo toimii, vaikka ovat nähneet kuinka ei toimi.
Veisin kenet tahansa perheenjäsenen tai vaikka ystäväni, jos pyytäisi. Ja toki toivoisin, että jos itse olisin siinä tilassa, niin minuakin autettaisiin. En usko, että tässä maassa saadaan a) eutanasialainsäädäntöä b) toimivaa saattohoitoa minun elinaikanani. Pitää vaan toivoa kuolevansa saappaat jalassa.
Kommentit (33)
Veisin jos se on vanhempani/ ystäväni viimeinen tahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai auttaisin, jos hänellä olisi joku pahasti rappeuttava fyysinen sairaus.
Klinikalle pääsee jos on lääkärintodistus kuolemaan johtavasta sairaudesta jota ei pystytä parantamaan, esim. levinnyt syöpä, Als ym. Hinta n. 14 000 euroa. Milloin Suomessa yksilö saa näin päättää itse omasta kohtalostaan ettei tarvitse kuolla ulkomailla?
Muistaakseni pääsee myös jos on rappeuttava sairaus, johon ei ole olemassa hoitokeinoa ja tämä sairaus vie " laitokseen ". Ainakin muutama vuosi sitten dokumentissa käytii noita ehtoja läpi.
Kyllä, ja toivon todella että eutanasiasta tulisi viimein Suomessakin hyväksytty. Mutta ei kai niin kauan jeesushihhulit möykkää eduskunnassa.
Suomessakin on laillista kirjoitti:
Kannattaa katsoa sarja areenasta : Lupa kuolla. Kyllä Suomessakin saa avustaa itsemurhan tekemisessä. Sweitsissä "klinikoilla" kuvataan itsemurha ja lääkkeet annostellaan valmiiksi. Itsemurhan tekiä itse ottaa lääkkeen esim. avaamalla tippaletkun. Sarjassa on mukana kaksi Suomalaista. Toisessa tapauksessa sairaan omainen auttaa valmisteluissa ja kuvaa lääkärin vihjeestä, kun sairas ottaa kuolettavan annoksen lääkettä.
Hollantilainen mies saa taas kuolettavan annoksen lääkäriltä omassa kodissa. Viimeisessä osassa Sweitsiläiset klinikan pitäjät tulevat Suomeen selvittämään lainsäädäntöä itsemurhissa. Yliopiston oikeusoppinut toteaa, että avustaminen on Suomessa täysin laillista. Suomi on Sweitsin ohella ainoita länsimaita missä voi toimia näin.
Suomessa riippuu lääkärin omasta mielipiteestä avustettuun kuolemaan potilaan omasta tahdosta viis veisaten. Toimittaja Minna Lindgren kertoi oman kuolemansairaan isänsä halusta kuolla sairaalassa avustettuna. Lääkäri oli tähän todennut "Minun työvuorollani se ei ainakaan kuole".
Suomessa hysteeriset uskovaiset ja umpihullut räsänen ja essayah tappavat sairaat mieluummin janoon ja nälkään. Ny ääliöt saavat jotakin sairasta hupia kuolevien rääkkäämisestä.
Eläintäkin kohdellaan paremmin kuin kuolemansairasta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hysteeriset uskovaiset ja umpihullut räsänen ja essayah tappavat sairaat mieluummin janoon ja nälkään. Ny ääliöt saavat jotakin sairasta hupia kuolevien rääkkäämisestä.
Eläintäkin kohdellaan paremmin kuin kuolemansairasta ihmistä.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa sarja areenasta : Lupa kuolla. Kyllä Suomessakin saa avustaa itsemurhan tekemisessä. Sweitsissä "klinikoilla" kuvataan itsemurha ja lääkkeet annostellaan valmiiksi. Itsemurhan tekiä itse ottaa lääkkeen esim. avaamalla tippaletkun. Sarjassa on mukana kaksi Suomalaista. Toisessa tapauksessa sairaan omainen auttaa valmisteluissa ja kuvaa lääkärin vihjeestä, kun sairas ottaa kuolettavan annoksen lääkettä.
Hollantilainen mies saa taas kuolettavan annoksen lääkäriltä omassa kodissa. Viimeisessä osassa Sweitsiläiset klinikan pitäjät tulevat Suomeen selvittämään lainsäädäntöä itsemurhissa. Yliopiston oikeusoppinut toteaa, että avustaminen on Suomessa täysin laillista. Suomi on Sweitsin ohella ainoita länsimaita missä voi toimia näin.
Suomessa riippuu lääkärin omasta mielipiteestä avustettuun kuolemaan potilaan omasta tahdosta viis veisaten. Toimittaja Minna Lindgren kertoi oman kuolemansairaan isänsä halusta kuolla sairaalassa avustettuna. Lääkäri oli tähän todennut "Minun työvuorollani se ei ainakaan kuole".
Tässä se ongelma tuleekin, jos et itse pysty lääkkeillä itseäsi tappamaan, jonka joku muu on sinulle hankkinut/määrännyt. Sarjassa tosiaan mies oli hommannut lääkkeet vaimolleen. Vaimo oli kuoleman sairas ja sairasti viimeiset päivät kotona. Lääkäri jolta lääkkeet hankittiin. Neuvoi kuvaamaan koko itsemurha tekohetken, josta kävi ilmi, että nainen teki itsemurhan (ei siis mies tappanut häntä). Sairaalassa olessa ei ihan helposti tehdä itsemurhaa...
Vierailija kirjoitti:
En auttaisi Sveitsiin mutta käyttäisin hyväksi mahdollisuuden hakea Virosta laillisesti sellaisia kipulääkkeitä joita Suomessa määrätään aika säästeliäästi.
Ja mitenhän ne meinasit Virosta saada?
Viro ei ole todellakaan mikään lääketieteen tai kivunlievityksen mallimaa. Sieltä lähdetään vaikeisiin leikkauksiin mm. Suomeen ja kuolevat keräävät netissä rahaa päästäkseen kuolemaan Sveitsiin.
Wai että ihan Sweitsi 😂😂😂
Toivottavasti pahasti dementoituneillekin annettaisiin tällaista apua. Olisi aika kauheaa elää koko ajan eksyksissä ilman lähimuistia. Aggressiiviset dementikot aiheuttavat myös hoitohenkilökunnalle kuormitusta. Ainakin itselleni toivoisin lopetuspiikkiä, jos pää olisi lakannut toimimasta.
Vierailija kirjoitti:
Wai että ihan Sweitsi 😂😂😂
Hywä että sait kunnon naurut rankasta aiheesta!
Miksi avustaisin Sveitsiin? Esim. kalliolta voi hypätä ihan kotiseudullakin.