Lapsen olis hyvä kasvaa jossain isossa kaupungissa esim. Helsingissä.
Itse kasvoin pienellä paikkakunnalla joten en voi olla muuta mieltä.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:26"]
Mä kasvoin sellaisessa kylässä, kuin Jääli ja en vois kuvitella parempaa paikkaa elää lapsuutensa. Ei musta olis tullut minä, jos olisin kasvanut vaikka siellä Helsingissä.
[/quote]
Olisi. Sinusta olisi tullut sinä, vaikka siellä Helsingissä. Se voisi olla erilainen sinä, mutta se olisit sinä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:05"]
No jos mietitään jotain Helsingin Kaarelaa tai Puistolaa, niin miten se ympäristö. juurikaan eroaa jonkun keskikokoisen pikkukunnan kirkonkylästä?
[/quote]No luulisin että Kantsussa on "hieman" enemmän nistejä ja turvapaikka-mamuja kuin jossain pikkukaupungissa. Spurgujen esiintyvyydestä en mene sanomaan, kai siellä maallakin alan miehet osaa liuottimia juoda aamusta iltaan. Ja mitä rakennuskantaan tulee, niin tuskin yhdenkään pikkukylän keskusta on yhtä ankea kuin Sitratori.
JA PASKAT :D en tiiä miten oli sit ennen vanhaan mut täällä en kyllä tulevaisuudessa lapsiani kasvattaisi! mun mielipide on, että Helsinki on hyvä opiskelijoille ja sinkuille, ehkä nuorille pareillekin, mutta mun mielestä lasten kasvatus ja Helsingin hälinä ei sovi yhteen. joku vehreä lähiöalue menis vielä, mutta ite en ainakaan pystyisi kuvittelemaan itseäni kärräämässä vaunuja Stadin keskustassa ihmisvilinän joukossa. mutta joo, mielipiteitä on monia, mulle olis luontevampaa kasvattaa lapset vaikkapa Salon tai Forssan tapasessa pienemmässä kaupungissa, jossa olis kuitenkin kaikki tärkeimmät peruspalvelut lähietäisyydellä.
En ikipäivänä haluaisi lapseni kasvavan kaupungissa. Itse olen asunut maalla metsän keskellä. Alle puolen km säteellä oli uimapaikka, peltoa, metsää ja kukkula missä laskea talvella mäkeä. Mitä muuta lapsi tarvitsee? Ne jokaviikkoiset harrastukset minne on pakko mennä joka viikko tiettyyn kellon aikaan? Dekö tekee ihmisen onnelliseksi
Osittain samaa mieltä ap:n kanssa! Paras on jos kasvaa kaupungissa ja pääsee mökkeilemään kesät talvet kun siltä tuntuu. Meillä näin kunnes muutettiin maalle...Ranskan maaseudulla vietettiin 3 vuotta jolloin lapset saivat mm. hoitaa lampaita ja kissoja. Nyt asutaan Helsingissä ja vietetään kesäisin ja talvisinkin aikaa mökillä järven rannalla.
Kaupungeissa on sitä elämää. Ja pienissä paikoissa ei todellakaan hyväksytä erillaisuutta!! Puhutaan paskaa sen minkä keretään, ja on niin pienet piirit ettei noin vaan kavereita saa..
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:49"]JA PASKAT :D en tiiä miten oli sit ennen vanhaan mut täällä en kyllä tulevaisuudessa lapsiani kasvattaisi! mun mielipide on, että Helsinki on hyvä opiskelijoille ja sinkuille, ehkä nuorille pareillekin, mutta mun mielestä lasten kasvatus ja Helsingin hälinä ei sovi yhteen. joku vehreä lähiöalue menis vielä, mutta ite en ainakaan pystyisi kuvittelemaan itseäni kärräämässä vaunuja Stadin keskustassa ihmisvilinän joukossa. mutta joo, mielipiteitä on monia, mulle olis luontevampaa kasvattaa lapset vaikkapa Salon tai Forssan tapasessa pienemmässä kaupungissa, jossa olis kuitenkin kaikki tärkeimmät peruspalvelut lähietäisyydellä.
[/quote]
Heh. Mä oikeasti ahdistun pelkästä ajatuksesta Forssasta tai Salosta! Helsinki on juuri ja juuri tarpeeksi iso, mielellään muuttaisin isompaankin ulkomaille. Ja lapsia on kolme, vauvasta koululaiseen. Tarvitsen ihmisiä ympärilleni, maalla en jaksaisi olla kotiäitinä varmaan viikkoakaan.
Minun teiniajoistani alkaa olla kohta 15 vuotta ja silloin ainakin kaupunkilaisnuoret menivät todennäköisemmin lukioon ja lukiosta korkeakouluihin, kun taas pienen paikkakunnan nuoret menivät ammattikouluihin ja perustivat perheitä hyvin nuorina. Näiden kaupungissa kasvaneiden, nyt jo tietenkin aikuisten ihmisten elämä on yhteiskunnan standardien mukaan "parempaa" (korkeampi koulutus, hyvä taloudellinen tilanne ja näihin olosuhteisiin perustettu perhe) kuin entisillä mopopojilla ja muilla pikkupaikkakuntien kasvateilla. Nämä kokemukset mulla on omien sukulaisten ja kaverien perusteella. Olisi ihan hauska nähdä jotain tilastoja ison kaupungin kasvattien ja pienen kylän kasvattien välisistä koulutuksellisista ja taloudellisista eroista.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:33"]
Mä taas olisin mielelläni asunut lapsuuteni ja nuoruuteni vaikka jossain 100 henkilön pikkukylässä, kunhan siellä olis saanu olla oma itsensä sellasenaan ja kaikki hyväksyttäis. Musta se olis ihanaa jos kaikki tuntis toisensa ja kylän lapsillakin olis läheiset välit keskenään.
T. Helsingin Ullanlinnassa kasvanut, en koskaan tuntenut itseäni porukkaan kuuluvaksi, kiusaaminen oli jatkuvaa ja sen jatkuttua pidempään aloin ahdistua ihmispaljoudesta. Nykyään asun pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa.
[/quote]
Luuletko todella, että jossain pikkukylissä saa olla oma itsensä ja että kaikki hyväksytään?