Olen menossa Jorviin 2 viikon päästä suonikohjuleikkaukseen.
Mihin minun tulisi etukäteen varautua? Tulenko olemaan todella kipeä leikkauksen jälkeen? Kiitos vastauksista!
Kommentit (21)
Työkaverilleni on tehty, näin valokuvia kintuista heti leikkauksen jälkeen. Ihan kauhean näköisethän ne olivat, mutta työkaveri sanoi, ettei kipuja toipumisen aikana ollut, ei tarvinnut edes särkylääkettä paria päivää pidempää. Äidiltäni leikattiin myös joskus 20 vuotta istten, en muista mitään erityisempää toipumisaikaa, tukisukathan tulee olla jaloissa jonkun aikaa leikkauksen jälkeen.
Miten pääsit julkiselle leikattavaksi? Olen myös espoolainen, mutta lähetettä leikkaukseen ei ole terveyskeskuksesta tippunut. Kohjut eivät ole kovin pahan näköiset vielä (tosin en kehtaa olla lyhyemmissä kuin polvimittaisissa hameissa niiden takia), mutta niitä särkee etenkin iltaisin ja öisin ja siinä eniten särkevässä kohdassa on kerran pari vuotta sitten ollut laskimontukkotulehdus. Niin ja niitä kutittaa. Harmittaa todella kun en pääse leikkaukseen.
Minä kävin ensin yksityisellä teettämässä tutkimuksen tukoksista. Se maksoi yli 300 euroa. Sain päättää sieltä että leikkautanko yksityisellä vai menenkö kunnalliseen jonoon. Minulla ei ollut 3000 euroa rahaa joten menin kunnallisen jonoon. Kunnallisen puolen lääkäri ei laittanut jonoon, koska ei uskonut niiden särkevän niin paljon.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:33"]
Minä kävin ensin yksityisellä teettämässä tutkimuksen tukoksista. Se maksoi yli 300 euroa. Sain päättää sieltä että leikkautanko yksityisellä vai menenkö kunnalliseen jonoon. Minulla ei ollut 3000 euroa rahaa joten menin kunnallisen jonoon. Kunnallisen puolen lääkäri ei laittanut jonoon, koska ei uskonut niiden särkevän niin paljon.
ap
[/quote]
Oho. Pitäisiköhän sitten käydä yksityiseltä pyytämässä josko sieltä irtoaisi lähete. Minullakaan ei ole varaa leikkauttaa yksityisesti mutta olen luullut, että samat leikkauskriteerit pätee, oli lähete sitten terkkarista tai yksityislääkäriltä.
Minäkin luulin näin mutta menin epätoivoisena kysymään hinta-arvioita yksityiseltä. Lääkäri kertoi, että myös sitä kautta saa lähetteen julkiselle.
Ap
Minä olen saanut lähetteen työterveyden kautta:)
Mulla toinen jalka leikattiin, toinen vaahdotettiin. Ei juurikaan kipuja ja toipuminen nopeaa. Perinteisestä leikkauksesta ei jäänyt jälkiä, vaahdotuksen jäljet näkyivät reilun vuoden.
Millaiset jäljet? Olisiko niillä jäljillä kehdannut käydä uima-hallissa? Paljonko sait sairaslomaa?
Suosittelen myös Jorvin kanttiinin sikahalpaa ja hyvää pizzaa. Saa myös puolikkaan jos haluaa.
Varaudu mukavan löysillä vaatteilla, jotka on leikkauksen jälkeen mukava vetää päälle. Esim. collegehousut. Sukkien alla on ekan päivän paksut sidokset, joten et tule saamaan jalkaan tiukkoja housuja.
Jalat ovat kipeimmät ensimmäisenä iltana, sitten helpottaa. Noudata sairaalasta saamiasi hoito-ohjeita. Muutaman päivän sairausloma riittää, jos tehdään laserilla. Joko tiedät leikataanko vai laseroidaan?
Olin itse viime keväänä laser-leikkauksessa ja kaikki meni ongelmitta. Osastolla ystävällinen henkilökunta.
En tiedä vielä. Vaahdotus on liian kevyt toimenpide. Sen tiedän.
Ap
Siellä saa kanttiinista vain berliininmunkkeja ja lihiksiä munalla ja hookoon sinisellä.
Kävin laseroimassa laskimon toisesta säärestäni pari vuotta sitten Jorvissa. Jalan ruiskuttaminen täyteen puudutusainetta joka samalla suojaa kudoksia laserilta sattui jonkin verran. Noin 10 neulan pistoa. Sen jälkeen ei sattunut. Hoitohenkilökunta oli todella ystävällistä ja vieressäni istui hoitaja joka pisti suoneen kipulääkettä heti jos vähänkin irvistin.
Laserointi ei tuntunut missään, mutta pienten suontenpätkien nyppiminen koukulla ihon läpi tuntui kovana nykimisenä. Jalka oli kipeä pari päivää, mustelmat tulivat pistoskohtiin ja niihin koukutuskohtiin, joihin tuli myös tikit.
Tukisukkaa piti käyttää pari viikkoa. Sain sairaslomaa sen kaksi viikkoa, koska istuminen ja seisominen pitkiä aikoja kerrallaan oli kielletty. Jalkaa piti pitää ylhäällä ja sitten kävellä rauhallisesti.
Leikkaukseni oli aamulla ja tietty tyhjällä mahalla piti mennä. Sen jälkeen tarjoiltiin aamupalaa. Kotiin pääsin noin parin tunnin jälkeen. Haavat eivät juuri vuotaneet, mutta se jalkaan pistetty liuos pursui ulos rei'istä niin että sukka oli märkä.
Lopputulos oli muuten hyvä, mutta pohkeeseen tuli yksi pigmenttijälki laserista, joka ei ole lähtenyt pois. Se näyttää haalealta mustelmalta.
Äidilleni on tehty kyseinen leikkaus molempiin jalkoihin ja hän ainakin oli todella kipeä leikkauksen jälkeen. En halua pelotella mutta varaa runsaasti aikaa toipumiseen..
Voi ei! Olen varautunut olemana pois töistä muutaman päivän.
Nostan ja yritän uudestaan.