Kipu - milloin lääkäri ei ole uskonut, että tunnet kipua?
Onko ollut tilanteita, että lääkäri/hammaslääkäri on tyrmännyt sen, että tunnet kipua? Ettei voi tuntea kipua, ei voi olla kipeää...
Aloitan.
Joskus 90-luvulla olin kunnallisella puolella hämmäslääkärissä ja lääkäri oli koko ajan kaikin puolin tyly ja tiuskiva niin minulle kuin hoitajallekin. Pelottava lääkäri. Joka tapauksessa hän paikkasi yhden hampaistani ja kysyi miltä se tuntuu? Vastasin, että vihloo. Tähän lääkäri melkein huusi, että ei voi vihloa, koska hammas on juuri paikattu. Sanoin, että vihloo. Pitkin hampain suostui uudestaan vilkaisemaan juuri paikaamaansa hammasta ja huomasi, että oli jättänyt reikää poraamatta (hampaassa oli paikka + reikä nätisti vierekkäin). Tähän lääkäri totesi ylimalkaisesti vain miten en tuota huomannut. Eikä tietenkään korjannut virheitään. Lasku tosin tuli kotiin - "paikkauksesta"!
Säälitti se hammashoitajakin, joka joutui tuon ilkeän tiuskivan lääkärin kanssa ilmeisesti päivittäin työskentelemään. Olen ymmärtänyt, että siihen aikaan lääkäri ja hoitaja olivat ilmeisesti vakituisesti pareja.
Kommentit (10)
Olin tähystyksessä. Suolistoni täytettiin. En saanut mitään esilääkitystä enkä kipulääkettä. Toimenpide sattui kauheasti ja lääkäri huusi koko ajan ette ei voi sattua vaikka suoli täynnä tähystysilmaa, jota päästetään suoleen, että näkee mitä siellä on. Väitti, että pelkkä ilma ei voi sattua, kun ei ole vielä tehnyt mitään!
Hevosellakin se ylimääräinen ilma/kaasu aiheuttaa vaikeuksia ja kipua.
"Ummetuksesta voi seurata suoliston kaasuuntumista, mikä voi edelleen johtaa suoliston kiertymiseen väärään asentoon. Suoliston asennonmuutoksista voi seurata rajuja kipukohtauksia" https://xn--elinlkrimoilanen-wnbdab.fi/elainlaakaripalvelut-hevosille/a…
1995
Selästä pari nikamaa painunut. Pärjään silti hyvin yleensä.
Noin 1-2-vuoden välein jos teen jotain tyhmää (esim. nostelen painavia asioita) on tullut paha kipukausi (hermokipua), jolloin olo on sellainen, että nukkuisin vaatekaapissa hengarissa jos se olisi mahdollista. Kipu on iskiessään täysin sietämätön ja pakottaa välittömästi ylös sängystä inhaan vinoseisontaan. Noh. Yritäppä saada tähän kipulääke...
JOKA kerran ( nyt 3 kertaa 6 vuoden aikana) homma on ollut aivan hiton vaikeaa. Nyt siis puhutaan ihan normi Panacodista. Mun vamma näkyy röntgenissä. Olen kokopäivätöissä. Tuputetaan 600 mg Buranaa + muuta lumelääkettä hermokipuun, joka on ollessaan päällä täysin erilaista kuin mikään ikinä kokemani. Kun se iskee valuu kylmä hiki, kädet puutuu ja ***un sähköiskut menee selkärangasta jaökoihin. Siinä Burana toimii kuin aamutakki turnajaisissa.
Taivaan kiitos selkä on ollut oireeton nyt jo 1 1/2 vuotta 🤞
Melkein aina kun on mt-merkintä niin kuvittelee aina luulosairaaksi tai jotain. Täytyy vain yrittää jaksaa näiden kipujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olin tähystyksessä. Suolistoni täytettiin. En saanut mitään esilääkitystä enkä kipulääkettä. Toimenpide sattui kauheasti ja lääkäri huusi koko ajan ette ei voi sattua vaikka suoli täynnä tähystysilmaa, jota päästetään suoleen, että näkee mitä siellä on. Väitti, että pelkkä ilma ei voi sattua, kun ei ole vielä tehnyt mitään!
Hevosellakin se ylimääräinen ilma/kaasu aiheuttaa vaikeuksia ja kipua.
"Ummetuksesta voi seurata suoliston kaasuuntumista, mikä voi edelleen johtaa suoliston kiertymiseen väärään asentoon. Suoliston asennonmuutoksista voi seurata rajuja kipukohtauksia" https://xn--elinlkrimoilanen-wnbdab.fi/elainlaakaripalvelut-hevosille/a…1995
Lisään tähän "Väitti, että pelkkä ilma ei voi sattua, kun ei ole vielä tehnyt mitään" -kohtaan vielä sen, että eihän se mitenkään voi sattua, jos sulla on ILMAA työnnetty suoleen ja TÄHYSTIN perseessä!
Sama
Endometrioosi, näköhermontulehdus, murtunut selkänikama.
Minulla tehtiin alakautta tähystys. Lääkäri oli koko ajan ilkeä ja ärtyisä. Toimenpide sattui ja väitti, ettei voi sattua. Oli oikein kiusaavan halveeraava pelkoani kohtaan. Hyhki kovaan ääneen ja katsoi alaspäin...
Päijät-Hämeessä oli hyvä tahystys. Ensimmäiseksi lääkäri kysyi mitä musiikkia halusin kuunnella toimenpiteen aikana. Kipulääkitystäkin sain suoraan suoneen aina kun tarvitsi. Olisipa kaikki lääkärit samanlaisia niin lääkäripelkoa olisi paljon vähemmän.
Näköjään se vaikuttaa paljon oletko työelämässä. Kun olin jakson työttömänä ja selkä pamahti, ei epäilty mitään ja kaikki sujui hyvässä yhteishengessä. No sitten sama uusi pahempana kun olin taas töissä. Voi sitä vääntöä onko esim sairausloma tarpeen vai ei, niin kun en itse tietäisi.
Eli ei kannata loukata itseään jos on työpaikka!
Toisen lapseni synnytyksessä jostain syystä ei supistukset näkyneet kunnolla käyrässä. Kärvistelin kivuissa ja kätilön mukaan synnytys ei ollut edes kunnolla käynnissä.
Kohta tulikin sitten kiire saliin kun jo ponnistutti :D