mustanäppy!
Huomasin tuossa että sisäreiteen tullut näppy, joka on päältä ja hieman ympäriltä musta. Kokeilin sievästi, niin tuntee että on sisältä pyöreä pallo. Ei kipeä kuitenkaan.
Pari päivää sitten tunsin kipua sisäreidessä, ja nyt huomasin tuon 'näpyn' . Mikähän voisi olla kyseessä? Pitäskö olla huolissaan, vai katsoa ajan kanssa?
Kommentit (25)
Koitin puristaa mutta ei 'tullut mitään'. Päältä tuo on hieman koholla ja musta, sisältä sit tuntee et joku 'herne' oisi :o
5, jos kyseessä on tuo,niin pitääkö kipittää terveyskeskukseen?
Suihkuta ensin lämpimällä vedellä jonkin aikaa ja purista vasta sitten. Lämmin vesi pehmittää ihoa.
Just tulin suihkusta ja Koitin sen jälkeen puristaa, ei siltikään mennyt rikki,alkoi vaan tuntumaan hirveätä kipua, meni enemmän mustaksi ja punottaa myös.
mulla oli tommonen "pallo" joskus muutama vuosi takaperin... usko pois, tarpeeks kun puristaa niin kyllä se ulos tuloo :D se oli just semmonen herneen muotonen, pikkasen pienempi pallo.. :D tiedä mikä se sitten oli..
Ok. On siis laitettava kaikki sisäiset voimani tuon puristamiseen! :D
Aterooma? Se on tukkeutunut talirauhanen, voi tulehtuakin. Se mustapää on hapettunutta rasvaa tulppana siinä päällä, alla on talimassaa suurentuneessa rauhasontelossa. Jos se tulehtuu tai uusii usein niin se kannattaa poistaa kokonaan. Siinä täytyy ottaa koko kapseli pois koska uusii muuten herkästi, terkkarissa osaavat poistaa. Muuten sitä voi huoletta tyhjennellä puristamalla kunhan tekee sen puhtaasti.
kyllä! mulla toi pallo oli ala-selässä ja mä oikeesti vähän pelästyin kun se pamahti ulos! ihoon jäi semmonen pieni "kraateri" ja tuli vähän sellasta samanlaista mössöä kun finneistä :D good luck!!!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:50"]
Aterooma? Se on tukkeutunut talirauhanen, voi tulehtuakin. Se mustapää on hapettunutta rasvaa tulppana siinä päällä, alla on talimassaa suurentuneessa rauhasontelossa. Jos se tulehtuu tai uusii usein niin se kannattaa poistaa kokonaan. Siinä täytyy ottaa koko kapseli pois koska uusii muuten herkästi, terkkarissa osaavat poistaa. Muuten sitä voi huoletta tyhjennellä puristamalla kunhan tekee sen puhtaasti.
[/quote]
Ja aterooma on siis vanha nimitys sarveisontelolle eli epidermaalikystalle. Tukkeutunut ihorauhanen joka tapauksessa.
Pitääkö saada ihan kokonaan tyhjäksi? Myös se 'herne' ? :o
no hui! ei toi mun oma ainakaan mikään aterooma ollut!!! se oli vaan "pallo ihon alla" vähän kuin finni, mutta pallo... ööö joo. :D t. viestien 11 ja 13 lähettäjä!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:54"]
Pitääkö saada ihan kokonaan tyhjäksi? Myös se 'herne' ? :o
[/quote]
siis se herne on se mikä sieltä ihonalta tulee ulos :D se on semmonen pieni pallo! ihanku herne :D
Aterooman ja finnin raja on häilyvä. Molemmat ovat suurentuneita ihorauhasia, finnit vaan ovat useintulwhtuneita ja häviävät päivissä. Aterooma ei välttämättä tulehdu mutta voi kasvaa hiljalleen iholla suureksikin. Pienet ateroomat eivät häiritse yleensä lainkaan. Suuri osa näistä finninpuhkaisuvideoista on kuulemma suuren aterooman tyhjennyksiä.
Voi helvetti mitä taistelua koittaa puristaa tuo! :o Ei millään mene rikki tuo iho tuosta päältä! Katoaako tuo lopulta ajan kans,jos en saa sitä puhkastua? Kiva kun just tuli suihkusta ja nyt on pää hiestä märkä kun taistelen tuon näpyn kans :D vielä niin vaikeassa paikassa,että saa kunnolla venyä joka asentoon :D
mä veikkaan että se ennemmin tai myöhemmin tulee kyllä ulos...
Kiitos. Odotan sen siis poistuvan itsestään! :D
Mustapää? Purista.