Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan vuosia karpannut lopettanut karppausta? Miksi & mitä seurasi?

Vierailija
15.09.2014 |

Lisäksi: miten söit karppauksen jälkeen?
Kyselemässä eräs kyllästynyt hiilarihimoista kärsivä joka arvelee ettei runsasrasvainen vhh sittenkään sovi... vaikka olen sen toimimiseen uskonut vuosien ajan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:59"]

Runsasrasvainen vhh-dieetti ei ole diabeetikolle terveellinen, jos syödään eläinrasvaa. Diabetes on valtimotaudin iso riskitekijä eikä riskiä kannata kasvattaa syömällä laardia. 

[/quote]

Laardi ei aiheuta valtimotautia. Liialliset hiilihydraatit aiheuttavat diabetestä.

[/quote]

Joopa joo, ne teidän gurutkin niin kuin jimmy moore ja heikkilä ovatkin niin hyvässä kunnossa, not, ainakaan ei ole pelättyä diabetestä karpeilla....

Vierailija
2/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:26"]

Runsasrasvainen vhh-dieetti ei ole diabeetikolle terveellinen, jos syödään eläinrasvaa. Diabetes on valtimotaudin iso riskitekijä eikä riskiä kannata kasvattaa syömällä laardia. 

[/quote]

Laardi ei aiheuta valtimotautia. Liialliset hiilihydraatit aiheuttavat diabetestä.

[/quote]

Joopa joo, ne teidän gurutkin niin kuin jimmy moore ja heikkilä ovatkin niin hyvässä kunnossa, not, ainakaan ei ole pelättyä diabetestä karpeilla....

[/quote]

Ruotsissa hoidetaan ihan virallisesti diabetestä vhh-ruokavaliolla ja jopa hyvin tuloksin. Mutta ei sinun minua tarvitse uskoa, ota itse selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
4/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:35"]

Onko joku karpannut muka vuosia oikeoppisesti?

[/quote]

On vähän niinku pakko. Perussairaus pysyy lääkkeettömänä kurissa, kun pitää hiilarit grammalleen siinä missä on hyvä.
[/quote]

Mitä sairastat?

Vierailija
5/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh mikä merkkivirhe otsikossa, voihan puhelin. - ap

Vierailija
7/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta karppasin, aloitin laihdutuksen takia. Nykyisin syön Välimeren ruokavalion tyyppisesti eli ruokavalioon kuuluu myös pastaa ja leipää ihan kunnon määriä. Paljon kasviksia, oliiviöljyä ja kalaa myös. 

Lopetin karppauksen, koska tykkään monista ruoista jotka sillä on kiellettyjä, ja halusin kokeilla pystyisinkö lihomatta syömään niitäkin. Näköjään pystyn ihan hyvin. Olo on energisempi ja parempi kuin karpatessa, vaikkei minulla varsinaisesti huono olo karppinakaan ollut, paitsi että jos yritin jotain kestävyyttä vaativaa liikuntasuoritusta, se oli kyllä vähillä hiilareilla aina tukkoista.

Vierailija
8/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Siitä seurasi kauheita. Onneksi myöhemmin karppiinnuin uudestaan. Kun se vilja ja sokeri ei vaan sovi...

Syy miksi lopetin oli täysin minusta riippumaton. Sanotaan vaikka näin, että jouduin olosuhteisiin, joissa ei ollut tarjolla täyskarppia ruokaa niin paljon, että olisin voinut olla niin vähillä hiilareilla kuin minulle olisi sopivaa.

Vierailija
9/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:31"]

Lisäksi: miten söit karppauksen jälkeen? Kyselemässä eräs kyllästynyt hiilarihimoista kärsivä joka arvelee ettei runsasrasvainen vhh sittenkään sovi... vaikka olen sen toimimiseen uskonut vuosien ajan.

[/quote]

Lopetin kuuden vuoden jälkeen kun sain lapsia enkä siinä väsymyksessä jaksanut alkaa kasvattamaan karppikakaroita. En edelleenkään syö kevyttuotteita ja käytän rasvaa surutta, mutta pasta, perunat ja leipä ovat löytäneet tiensä ruokakaappiimme koska mies ja lapset käyttävät niitä.

Paino on noussut viitisen kiloa ja joudun tekemään vähän enemmän töitä kuin karppiaikoina että saan sen pysymään asiallisissa lukemissa. Tilanne on silti ihan ok, kun ottaa huomioon esim. käyttämäni rasvamäärän. Entisten aikojen minä vähärasvaisella ruokavaliolla olisi kaatunut kuolleena maahan nähdessään esimerkiksi voileivälle levittämäni oivariinin määrän. :) 

Vierailija
10/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:35"]

[/quote]

Mitä tämä kysymys mahtaa oikein tarkoittaa? Jos se tarkoittaa että eikö ole kertaakaan, koskaan vuosien aikana laittanut yhtäkään suupalaa mitään runsashiilihydraattsita suuhunsa, niin varmaan niitä on aika vähän. Mutta toisaalta niitä on paljonkin jotka on pitäneet ruokavalion päälinjat karppeina vuosia.

Vierailija
11/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:35"]

[/quote]

On vähän niinku pakko. Perussairaus pysyy lääkkeettömänä kurissa, kun pitää hiilarit grammalleen siinä missä on hyvä.

Vierailija
12/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin karppauksen lopettamisen jälkeen vähärasvaisesti kasvisruokaa, laihduin parissa kk. ne lihomani 20kg mitä oli tullut karppauksesta.

Sain taas nukuttua ja jaksoin liikkua, itselleni vähärasvainen sopii huomattavasti paremmin kuin karppaus.

Kalorit oli alhaisemmat karppauksella, silti vaan lihoin ja lihoin (ja ennen kuin joku hurmoskarppi tulee vinkumaan, kalorini olivat karppauksella noin 2000kcal, eli en kituillut), vähärasvaisella syön enemmän kaloreita, mutta olen silti laihtunut ne lihomani karppauskilot.

Never again sitä rasvan syöntiä, ihanaa.

Vierailija
13/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:47"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:35"]

[/quote] Mitä tämä kysymys mahtaa oikein tarkoittaa? Jos se tarkoittaa että eikö ole kertaakaan, koskaan vuosien aikana laittanut yhtäkään suupalaa mitään runsashiilihydraattsita suuhunsa, niin varmaan niitä on aika vähän. Mutta toisaalta niitä on paljonkin jotka on pitäneet ruokavalion päälinjat karppeina vuosia.[/quote]

En minäkään ollut kaikkia karppivuosiani 100% vähähiilarisella. Matkoilla, juhlissa ja kylässä tuli joskus syötyä sellaista ruokaa jota en itselleni laittaisi, mutta muuten vhh-ruuan syöminen oli minulle normaalia ja luonnollista.

T: se 6 vuotta karpannut

Vierailija
14/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista! Mainittakoon siis tähän, että aloitin karppauksen IBS-oirehtimisen vuoksi, ja siihen viljattomuus on tuonut suuren avun. En kuitenkaan ole vuosien varrella juuri laihtunut, sillä syön karpaten aika runsaasti - en laihdu, mutta en onneksi lihokaan kun hiilarit ovat alhaalla. Nyt olen alkanut haikailla riisin, perunan, banaanin ja maitosuklaan tapaisten ruokien perään. Lisäksi olisi viisitoista kiloa painoa pudotettavana, eikä karppaus kaloreita rajoittaen (rajoittamatta en laihdu, ks. aiempi) kuulosta hyvältä.

Olen nuori ja liikunnallinen, ja monesti tuntuu että isompi annos hiilareita saa veren kiertämään ja ikään kuin aineenvaihdunnan käyntiin - tästä syystä mietin, voisiko runsashiilarisempi linja auttaa laihtumisessa. Liikuntaan hiilariboostaus selvästi sopii. Leipää ja pastaa en voi syödä tulevaisuudessakaan, koska en kestä niistä seuraavia vatsanväänteitä ja ilmavaivoja. Normaalirasvaiset ruoat ja esim. kerma maistunevat jatkossakin. En vain oikein tiedä, mihin suuntaan lähteä kun olen niin pitkään ollut siinä uskossa, että vain runsasrasvainen vhh on terveellinen ruokavalio. (Ja niinhän se voi ollakin esim. kakkostyypin diabeetikoille tai epileptikoille, vaan kun minä en ole kumpaakaan.)

Vierailija
15/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:31"]

Lisäksi: miten söit karppauksen jälkeen? Kyselemässä eräs kyllästynyt hiilarihimoista kärsivä joka arvelee ettei runsasrasvainen vhh sittenkään sovi... vaikka olen sen toimimiseen uskonut vuosien ajan.

[/quote]

Lopetin kuuden vuoden jälkeen kun sain lapsia enkä siinä väsymyksessä jaksanut alkaa kasvattamaan karppikakaroita. En edelleenkään syö kevyttuotteita ja käytän rasvaa surutta, mutta pasta, perunat ja leipä ovat löytäneet tiensä ruokakaappiimme koska mies ja lapset käyttävät niitä.

Paino on noussut viitisen kiloa ja joudun tekemään vähän enemmän töitä kuin karppiaikoina että saan sen pysymään asiallisissa lukemissa. Tilanne on silti ihan ok, kun ottaa huomioon esim. käyttämäni rasvamäärän. Entisten aikojen minä vähärasvaisella ruokavaliolla olisi kaatunut kuolleena maahan nähdessään esimerkiksi voileivälle levittämäni oivariinin määrän. :) 
[/quote]

Ennen karppausta nyt vain rasvausta. Ei hyvää tuu.

Vierailija
16/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:31"] Lisäksi: miten söit karppauksen jälkeen? Kyselemässä eräs kyllästynyt hiilarihimoista kärsivä joka arvelee ettei runsasrasvainen vhh sittenkään sovi... vaikka olen sen toimimiseen uskonut vuosien ajan. [/quote] Lopetin kuuden vuoden jälkeen kun sain lapsia enkä siinä väsymyksessä jaksanut alkaa kasvattamaan karppikakaroita. En edelleenkään syö kevyttuotteita ja käytän rasvaa surutta, mutta pasta, perunat ja leipä ovat löytäneet tiensä ruokakaappiimme koska mies ja lapset käyttävät niitä. Paino on noussut viitisen kiloa ja joudun tekemään vähän enemmän töitä kuin karppiaikoina että saan sen pysymään asiallisissa lukemissa. Tilanne on silti ihan ok, kun ottaa huomioon esim. käyttämäni rasvamäärän. Entisten aikojen minä vähärasvaisella ruokavaliolla olisi kaatunut kuolleena maahan nähdessään esimerkiksi voileivälle levittämäni oivariinin määrän. :)  [/quote] Ennen karppausta nyt vain rasvausta. Ei hyvää tuu.

[/quote]

Kolesteroliarvot ovat edelleen hyvät ja olen normaalipainoinen. Iho ja hiukset ovat todella hyväkuntoiset. Jos tästä jotain haittoja tulee, niin vielä ei ainakaan ole näkynyt :)

Vierailija
17/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö muita?

Vierailija
19/19 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset