Saako toiseksi suurinta uskontoa kritisoida?
[quote=Vierailija]He nimenomaan ovat nähneet ne polvesta alaspäin mutta eivät kenties polvesta ylöspäin. Muutenkin viestisi on aika harhaileva jos sallit ilmauksen. Kyseessä on myös mailman toiseksi suurin uskontosuunta.
Suurin, kristinusko lienee aikaansaanut eniten kärsimystä elikkä olkaamme kärsivällisiä.[/quote]
Keskustelu poistui, aloitan oman ja tulen sitä myös jatkamaan.
Kristinusko saa kärsimystä aikaan yhä edelleen kuten kaikki dogmaattiset järjestelmät, jotka kieltävät joustavan ajattelun tai ylipäätään ajattelun.
Jännästi näissä keskusteluissa yritetään haudata se fakta, että länsimaissa toiseksi suurimman uskonnon kritiikkiä ei todellakaan aina esitetä ensimmäiseen nojaten vaan sitäkin kritisoiden. Sittenhän tässä omituisia ollaan, jos ykköstä kritisoidaan ja toisesta ollaan hiljaa.
Voit miettiä miten suhtautuisin 1500-luvun kristinuskon nimissä harrastettuun touhuun tässä päivässä. Ei, en olisi kärsivällinen. Kakkosen kannattajatkin ovat voineet surutta kulkea vielä lapsuudessani paljain päin, jos se ei enää ole mahdollista niin aika taitaa siellä kulkea vastakkaiseen suuntaan. Nuoremmat eivät tätä ymmärrä koska eivät muista aikaa ennen Iranin vallankumousta, mutta minä olin herkässä iässä silloin ja järkytykseni naisten kaavuttamisesta ja tilanteen eskaloitumisesta eri maissa ei ole mennyt koskaan ohi.
Nyt olen tullut ikään, jossa alan puhua sitä vastaan. Olen kerran kävellyt afgaaniburkaa vastaan kaupassa yllättäen 90-luvulla ja jalat meinasivat pettää alta ja pyörrytti. En ymmärtänyt, miksi radikaali pari oli täällä. Koko aikuisikäni olen ollut häveliäästi hiljaa vaikka todellinen reaktioni on tämä, ja kevyemmätkin huivit korostavat minulle sitä, miten historiattomasti nuoret naiset puhuvat vaatteestaan samalla, kun he ripustautuvat individualismiin perusteena sen käyttöön. Individualismiin, jota heidän uskontonsa ei muuten siedä.
Vaikeaa on. Tilanne on kuitenkin päästetty liian pitkälle ilman että mitään merkkejä näkyy toivotusta maltillistumisesta, ja toisaalta maltilliset voimat hautautuvat radiohiljaisuuteen. Nyt olisi yhdestoista hetki luoda muutosvoimia, jotka ovat jossain kontrollissa.
Tilannehan on käsittämätön. Isisin tappion viimeistään olisi olettanut käynnistävän melkoisen puhdistautumistarpeen toiseksi suurimman uskonnon kannattajien keskuudessa. En ole ehtinyt seurata maailman mediaa mutta olen siinä käsityksessä, että sellaista vastaliikettä heidän joukossaan ei ole tullut, tai se on vaiettu kuoliaaksi.
Voi olla että ajan henki sekoittaa nuorison päät ja hiljentää heidät tehokkaasti r-sanan pelossa. Mutta me kaikki tiedämme mitä siitä seuraa jos sitä muotia ei nyt aleta kritisoida ja mahdollisteta maltillisemman kritiikin esittäminen ennen kuin ääneen pääsevät vain ne, joita ei mikään häveliäisyys pidättele.