Olipas "kiva" seurata vierestä palelevia lapsia leikkipuistossa
Pph:t kirosivat siellä keskenään (onneksi), kun hoitolapsilla ei ollut säänmukaisia vaatteita. Eilisen sateen jälkeen maa oli tietysti märkä, samoin keinut, liukunmäki, hiekkalaatikko jne. Lisäksi tuuli todella kylmästi.
Lapsilla ei ollut kuravaatteita ja jokaisella lapsella oli kädessään ohuet lapaset ja jaloissaan kangaskengät. Aikansa pph:t kielsivät lapsia kastelemasta käsineitään ts. leikkimästä, ettei tule kylmä. Asteita oli +5 ja kylmän tuulen takia tuntui paljon kylmemmältä.
Hetken päästä pph:t luovuttivat ja lapset kastelivat itsensä leikkiessään. Kurja juttu, mutta onhan se ihan älytöntä viedä lapset puistoon, jos lapset eivät saa leikkiä siellä!
Nyt jokainen äiti ja miksi ei isäkin; voisitteko hankkia lapsillenne vedenpitävää vaatetta ja kunnon rukkaset! Ei kastu pylly likumäessä ja sormet jäädy leikeissä. Nyt on syksy ja oikeasti KYLMÄ!
Kommentit (97)
Lapsella oli koulussa pitkät alukalsarit, farkut, kalvopäällyshousut, lämmin collegepusero, kalvotakki, pipo, hanskat ja gorelenkkarit. Olenkin käynyt 7 v yliopistoa että osasin katsoa ikkunasta ulos ja lämpömittaria ja varasin hänelle lämpimät vaatteet ja oli vain välituntisin ulkona.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:52"]
Joka vuosi tuleva syksy yllätti taas vanhemmat ja vasta viikon on lehdissä lukenut että tiistaina tulee lunta mutta siitä huolimatta hoitajan täytyy hautoa kaikkia lapsia pari viikkoa sisällä että jokainen vanhempi (aikuinen!!!!) ymmärtää että ulos tarvitsee laittaa vaatetta päälle. Kannattaisikohan joskus vaikka itse ulkoilla niiden omien lasten kanssa niin huomaisi miten eri ilmoilla pukeudutaan.
[/quote]
Idiootti. Ei niitä lapsia tarvitse pitää sisällä paria viikkoa, vaan tämän yhden ainoan poikkeuspäivän! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, maalaisjärjen käyttö on hoitajillakin ihan sallittua...
[/quote]
Eli jos sateita ja kylmää kestää kuukauden, niin... mitä.... Tai vaikka viikon? Ihme kermapersevanhempia täällä, lapset rakastaa lätäköitä ja mutaa:).
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:05"]Täällä on taas täydellisten äitien kokoontuminen menossa! Huvittaa :D
[/quote]
Klassikkovastaus av:lla kun joku ei kykene edes alkeellisiin asioihin.
[/quote]
Yhyy..
Häh, en tajua tätä kastumisasiaa. Minä olen leikkinyt lapsena ulkona säässä kuin säässä. Äiti vain on muistanut pukea päälle sadeasut ja lämmintä, jos sellaista tarvitsee. Myöhemmin kouluiässä olin partioilainen, ja tulihan sitä vaikka mitä retkiä tehtyä märässäkin säässä, mutta meilleppä oli opetettu, että kunnon sadevaatteissa pärjää. Ja päärjäähän sitä. Rakastan ulkoilua edelleen, satoipa vettä tai paistoipa aurinko. Tänään laitoin villapaidan ja sadetakin ja kumpparit mennessäni koiran kanssa lenkille. Lapselle samaan tyyliin. Ei ihminen ole sokerista tehty! Olenkin sitä mieltä, että kyllä lasten kanssa kannattaa ulkoilla säässä kuin säässä, sillä niin heistä kasvaa aikuisia, jotka eivät sadepisaroita ja tuulta pelkää.
Mutta miksi pitää aina vaan kaydä puistossa? Olisivat voineet tehdä metsäretken tai käydä muuten kävelemässä, tai kentällä pelaamassa palloa tms.
Tottakai ulkoilla pitää ja säässä kuin säässä myös, mutta jos niillä lapsilla ei ole varusteita, niin eikö ihan normaali maalaisjärki sano, että sitten ei ulkoilla niin kauan tai ulkoillaan eri tavalla (pelataan, leikitään hippaa, kävellään). Muutama vuosi sitten kovilla pakkasilla lapset ulkoilivat meidän päiväkodissamme 15-30 minuuttia kerrallaan, vaikka ymmärtääkseni lähes koko Suomessa ei yli -15 pakkasella päiväkotilaiset mene ulos. Tämä on sitä järjen käyttöä ja joustavuutta!
Erityisen outoa käytöstä on perhepäivähoitajalta, jos hänestä on ok, että hoitolapset jäädyttävät sormensa ja varpaansa ja kastavat vaatteensa kuravaatteiden puutteen takia, kunhan omat lapset saavat sen päivittäisen ulkoilunsa. Päteekö sitten kaikessa muussakin hoidossa? Omien lasten rytmin mukaan nukkumaan, omat lapset saavat leikkiä mitä haluavat, omat lapset syövät ensin. Tässä on se syy, miksi lapseni eivät ole olleet perhepäivähoitajalla. Päiväkotiin kun saattaa onneksi osua se yksi järkevä ja joustava aikuinen, joka ei laita lasta kärsimään vanhempien mokasta.
Eiköhän se tosiaan ihan lasten vanhemmista ole kiinni, kun eivät ajoissa osaa tuoda hoitopaikkaan säänmukaista vaatetusta lasta varten. Varsinkin kun on varmasti tiedossa, että jossain vaiheessa se syksy ja talvi kuitenkin iskee, vaikka aurinko kuinka vielä paistais ja lämpöasteita ois se +20.
Itse pph:na töitä tehneenä voin kertoa, että me ei olisi koskaan menty ulos jos olisin odotellut sopivia vaatteita, vaikka niistä joka ikinen kerta muistutin. Lopulta ajattelin, että itsepähän ottavat vastuun jos lapset ovat kipeinä. Ulos on yksinkertaisesti pakko mennä jos ei sada kaatamalla, lasten pää ei kestä sisällä kymmentä tuntia, paikassa joka ei ole heille edes oma koti.
Tuota vieraiden lasten hoitamista 10 tuntia voi jokainen vanhempi itse kokeilla, tulkaa sitten sanomaan onko ihan ok, että mukana ei ole säänmukaisia varusteita???
Ja hei, on minulla omiakin lapsia, kyllä ne kotona jaksaa joskus vaikka koko päivän tarvitsematta ulkoilua. Se on vaan eriasia kun lapset eivät ole omassa kotonaan äidin/isän kanssa.
Enää en tee tuota hommaa, enkä aiokaan tehdä. Omat lapseni ovat jo koulussa, yksi päivähoidossa vielä. Voitte arvata, että pidän järjettömän hyvää huolta, että lämmintä ja varavaatetta löytyy!
Mä hain just lapsen päiväkodista. Hänellä oli päällään vain ohut tuulitakki ja -housut, niiden alla ei mitään muuta kuin ohut puuvillapaita ja pikkuhousut ja nilkkasukat. Tuulipuvun päällä oli ne sadevarusteet. Fleece-välitakki, sukkahousut, puuvillahousut, kaulaliina olivat kaikki päiväkodin narikassa. Ihan näkyvillä. Mutta eivät olleet päällä, vaikka lapsi tärisi kylmästä kun hain. Että näin.
Kyllähän tuo yllätti aamulla. Säätiedotusta olin seurannut ja sellasta +8° odotin. Aamulla mittari näytti +0,5°.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:49"]
Uusavuttomuus näkyy ja tuntuu. Surullista lapsille. Syysmärät on niin kivoja, ainakin mulle oli lapsena. Ei kun nyt tars olla tabletti, sipsit ja sisällä. Onneksi omat lapseni ovat luontopäiviksessä, ei ongelmia ollenkaan. Kaikki vanhemmat ovat "täyspäisiä".
[/quote]
Kukas se kissan hännän nostaa? Luontopäiväkodista olen kuullut niin paljon paskaa, että en koskaan veisi lapseani sinne.
Olis äiti saanut tulla pukeen mutkin tänään, kylmä oli. N23
Olen toiminut aikoinaan pph:na muutaman vuoden omien lasteni ollessa pieniä. Minulle sattui onneksi järkeviä vanhempia, joten vaatteet olivat yleensä aina sään mukaiset. Ainoa asia, mitä muistan toivoneeni oli, että lapsilla on sisähousut erikseen ns. hiekkaleikkikautena. Niin, että ulkoa sisälle tullessa vaihdettiin ulkohousut, vaikkapa ne farkut, sisähousuihin. Helpotti kovasti siivoamista!
En myöskään muista, että olisi oltu koskaan sään vuoksi koko päivää sisällä! Lapset olettivat ilman muuta, että pääsevät ulos touhuamaan. Melkoinen homma on saada neljä lasta (ja siinä samalla itsensä) ulkotamineisiin ja taas riisuttua sisään tultaessa. Asuimme silloin vielä kerrostalossa, joten ei ollut esim. kodinhoitohuonetta helpottamassa kuraisten tai lumisten vaatteiden huoltoa. Kyllä sisällä olisi päässyt paljon helpommalla, vaikka joku täällä toista väittää! Satella tai kovalla pakkasella ulkoiltiin tietenkin vähemmän aikaa.
Mikä ihmeen pakko se on mennä ulos, jos ei kerran ole kunnon vaatteita!!???
ei yksi pv, ilman ulkoilua lapsia riko, huomenna jo sitten paremmat vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:22"]
Miksi pph:t eivät sitten pukeneet lapsille kuravaatteita päälle? Ei voi olla niin vaikeaa hoitaa niitä lapsia asianmukaisesti, kun on kerran sellaiseen ryhtynyt.
[/quote]
psstt. jospa niillä lapsilla ei ollut mukana ollenkaan niitä vaatteita. Ei tarvitse olla mikään Einstein tuon asian päättelemiseen.
[/quote]
Luulisi sitten, että he tiedottavat kotiväkeä, että hoitopaikkaan tuodaan lapsille varavaatteet, kuravaatteet, saappaat ja säänmukaiset ulkovaatteet. Näin ainakin tarhoissa, jokaisessa on aina painotettu, että tarhassa pitää olla nämä ja nämä vaatteet jokaisella.
[/quote]
Sä et nyt vaan tajuu... :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:00"]
Ja ne, joilla oli asianmukainen vaatetus, oli pph:n omia lapsia :)
-ap-
[/quote]
Onko naurettavampaa kuultu kuin, että pph:lla olisi myös omat lapset hoidossaan. Kyllä ne pitäisi tarhassa olla.
[/quote]
Minusta ei ole yhtään naurettavaa. Pikemminkin olisi hullua kuskata omat lapset tarhaan ja tuoda vieraita tilalle. Sehän olisi ihan kuin hölmöläisten peiton jatkamista.
[/quote]
Voi jeesus näitä idiootteja akkoja täällä ! Ne ei osaa pukea lapsiansa ilman, että joku hoitotäti kertoo mitä niille laitetaan ja sit ne ei ymmärrä, että mo nikin pph aloittaa uransa pph;na juuri sen takia, että voi samalla hoitaa omia lapsiaan siinä mukana. Ja sitten , kun omat kasvavat niin ura pph:na vaan jatkuu.
Taas kerran mä ajattelin, että voi viddu miten tyhmiä ihmiset voi olla.
Miksi helvetissä niitä palelevia lapsia pitää väkisin viedä ulos? Kyllä talvi omalla tavallaan nytkin yllätti. Se on aika tavallista ja olisiko liikaa vaadittu, ettei pieniä, rasvattomia lapsia vietäisi palelemaan, jos vanhemmat ei ihan pysynyt mukana säänmuutoksessa...? Eihän vanhemmatkaan ala väkisin töröttämään puistossa kahta tuntia, jos tuli liian vähän vaatetta päälle! Ei maailma yhteen päivään kaadu, huomenna ollaan viisaampia.
Ja kyllä, olen katkera. Aina huolehtinut lapselle hyvin vaatteet, mutta eilinen oli pahin. Aamulla oli lämmin, kun lähdin töihin, mutta jo kymmenen jälkeen oli järkyttävä viima. Lapsi yski taukoamatta koko illan ja yön. Juttelin hoitajien kanssa, niin puolella oli liian vähän ollut vaatetta. Eikö järki sitten sano, ettei lapsia tahalleen aleta palelluttamaan? Mutta kun ei kiinnosta. Viedään sinne pienet kropat viimaan hytisemään.