Suosittelijat työnhaussa
Haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta ongelmani ilmeisesti on se, ettei minulla ole suosittelijoita. Se ei silti tarkoita että olisin huono työntekijä. Työsuhteeni on aina olleet pitkiä ja vakituisia, ja olen aina irtisanoutunut itse. Nyt olen kuitenkin ollut 8 vuotta samassa työpaikassa ja sitä ennen 5 vuotta kotona. Nykytyössäni en halua kertoa lähtöaikeistani ja aiempien töiden esimiehet ovat missä lienee ja eläkkeellä. Mistä ihmeestä tällaisessa tilanteessa kaivetaan suosittelija, kun en viitsisi mitään kaveria tai kumminkaimaa siihen pyytää roolia vetämään. Ja hakemani työt ei ole mitään super fancyja hommia edes vaan perus suorittavia toimistotöitä, joihin varmasti olen pätevä.
Suosittelijoita kysellään nykyään jopa siivoustöissä, mikä tuntuu jotenkin käsittämättömältä. Miten te muut toimitte?
Kommentit (31)
Minusta tuo suositteljahomma alkaa menettää merkitystään. Ainakin itse olen päässyt kahteen viimeiseen työpaikkaan ihan ilman suosittelijoita. Enkä kaiketi huono työntekijä ole ollut mutta tilanteet sellaisia, etten vain ole halunnut pyytää suosittelijoita. Työttömänäkin olin yli 2h joten kukaan ei olis ivarmaan musiatnutkaan mua sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo suositteljahomma alkaa menettää merkitystään. Ainakin itse olen päässyt kahteen viimeiseen työpaikkaan ihan ilman suosittelijoita. Enkä kaiketi huono työntekijä ole ollut mutta tilanteet sellaisia, etten vain ole halunnut pyytää suosittelijoita. Työttömänäkin olin yli 2h joten kukaan ei olis ivarmaan musiatnutkaan mua sen jälkeen.
Lyhyt on muisti ollut edellisellä työpaikallasi, lienevät muistisairaita jos unohtavat sinut jo kahdessa tunnissa xD
Mulla on tosi huippu suosittelija, edellisen työpaikan, korkeassa asemassa oleva tyyppi joka oli pomoni. Hän sanoi, että tottakai toimii suositelijana näin hyvälle työntekijälle.
No, ei siitä hyvästä suosittelijasta ole mitään hyötyä näköjään.
t. kohta 2v työttömänä
No just tämä!
Olen saanut suosittelijan jokaisesta työpaikasta, välillä esimies on ihan itse sanonut että laita ihmeessä hänet, ilman että olen edes kysynyt. Nyt vaan on niin, että muutama näistä on vaihtanut työpaikkaa (en tiedä minne) ja yksi ainakin on eläkkeellä. Kahden vuoden takaa on edellinen suosittelija, mutta kuinka kauan suositus ns. pysyy voimassa ilman että muistutan häntä itsestäni ja kysyn vieläkö voin käyttää?
Ratkaisin asian sitten niin, että olen cv:hen laittanut lainauksen työtodistuksesta, ja kuka tämän on sanonut. Se olkoon suositus, vaikkakin viiden vuoden takaa, kun en ole myöhemmin tajunnut kirjallista arviointia pyytää.
Hain juuri kesäkuussa työpaikkaa (olen työpaikan vaihtaja) ja lomakkeeseen olisi pitänyt merkitä suosittelijat. En merkinnyt. Sain silti paikan.
Joskus aiemmin on haastattelussa kysytty suosittelijoita ja olen nimennyt pari ja antanut puhelinnumerot. Heille ei soitettu.
Vanha vitsi:
- Onko suosittelijoita?
- On. Nykyinen työnantaja suositteli hakemaan uutta työpaikkaa.
Onko suositus edes oikeasti luotettava? Tarkoitan, kuinka moni kieltäytyy suosittelemasta, jos työntekijä ei ole ollut ihan laiska ja surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt on muisti ollut edellisellä työpaikallasi, lienevät muistisairaita jos unohtavat sinut jo kahdessa tunnissa xD
no hih. Ehkä joku fiksumpi olisi voinut huomata kirjoitusvirheen ja ymmärtää, että ehkä tarkoitettiin pidempää ajanjaksoa. Kaksi vuotta.
Minun CV:ssä on nähtävissä se, että olen ollut ensin työpaikassa X töissä pari kuukautta ja kolmen kuukauden tauon jälkeen olen sinne palannut. Jos kysytään suosittelijaa haastattelussa niin aion kysyä, että eikö tuossa ole suositusta ihan tarpeeksi. Nimittäin jos en olisi paikkaan soveltunut tai tehnyt työni huonosti, tuskin minua uudelleen olisi taloon palkattu?
Suosittelijat: Yhteystiedot pyydettäessä.
Kertaakaan ei ole kyselty yhteystietoja.
Mulla on tasan kerran soitettu suosittelijalle ja siitäkin on jo 10 v.
Ei se oikeasti toimi. Kaikki keräävät tietenkin hyvät suosittelijat itselleen, suosittelija on helposti jo itsekin vaihtanut firmaa, eikä kukaan suosittelija puhu pahaa kenestäkään, se olisi tosi tyylitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijat: Yhteystiedot pyydettäessä.
Kertaakaan ei ole kyselty yhteystietoja.
Ai. Minulta taas kysytään melkein joka kerta. Ei heille silti soitella, vaikka minut palkattaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no hih. Ehkä joku fiksumpi olisi voinut huomata kirjoitusvirheen ja ymmärtää, että ehkä tarkoitettiin pidempää ajanjaksoa. Kaksi vuotta.
Ihme että olet ikinä saanut töitä, kun alat heti haukkumaan ihmisiä lattean vitsin vuoksi.
Ei sillä ole mitään väliä. Itse sain juuri uuden työpaikan, vaikkei ole suosittelijoita, vielä olen irtisanomisajalla edellisissä hommissa. Olen ollut täällä jo 11 vuotta, kysyin edellisen työpaikan pomoa suosittelijaksi, suostui, mutta en ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä 11 vuoteen. eikä ole edes hänen nykyisiä yhteystietojaan. Uuden työpaikan eka haastattelu oli rekryfirman kautta ja siellä kysyttiin suosittelijoita, sanoin kuten asia on, että käytännössä suosittelijat olisivat nykyisestä työpaikastani, enkä siellä ole kertonut halajavani muualle. Ei ollut mikään ongelma, pääsin seuraavalle haastattelukierrokselle itse firmaan. Siellä ei enää suosittelijoista puhuttu mitään ja sain paikan. Kyllä siinä painoi työkokemus eniten, toiseksi eniten sopiva koulutus ja sopivuus työyhteisöön.
Miten joku voi kuvitella, että uuden työpaikan saaminen olisi jostain suosittelijoista kiinni??? Ei kannata tehdä ongelmia turhista, eikä etukäteen torpata omia mahdollisuuksiaan tuollaisen asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Minun CV:ssä on nähtävissä se, että olen ollut ensin työpaikassa X töissä pari kuukautta ja kolmen kuukauden tauon jälkeen olen sinne palannut. Jos kysytään suosittelijaa haastattelussa niin aion kysyä, että eikö tuossa ole suositusta ihan tarpeeksi. Nimittäin jos en olisi paikkaan soveltunut tai tehnyt työni huonosti, tuskin minua uudelleen olisi taloon palkattu?
Luulet, että olemalla ylimielinen ja näsäviisas sinut palkataan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tosi huippu suosittelija, edellisen työpaikan, korkeassa asemassa oleva tyyppi joka oli pomoni. Hän sanoi, että tottakai toimii suositelijana näin hyvälle työntekijälle.
No, ei siitä hyvästä suosittelijasta ole mitään hyötyä näköjään.
t. kohta 2v työttömänä
Niin, aina sen oman työttömyytensä voi laittaa muiden syyksi. Jos et ole sopiva / paras hakija uuteen työpaikkaan, niin ei se suosittelija sitä muuksi muuta, vaikka olisi minkä firman suurin pääjohtaja.
Ei ollut suosittelijoita, kun hain nykyiseen hommaan. Edellisessä työssä ehdin olla seitsemän vuotta enkä halunnut työnantajan tietävän, että haen muuta työtä ennen kuin olin varma, että saan paikan. Näytöt tulivat siitä, mitä olin edellisessä tehtävässäni saanut aikaiseksi.
Pyydä joitain työkavereita suosittelijoiksi?
Kerran yksi rekryfirma ei käsitellyt hakemustani asiakaspalvelutyöhön, koska en ollut laittanut suosittelijoita 🙄 Soittivat siitä minulle. Entinen työnantajani oli mennyt konkkaan ja sen jälkeen olin ollut yrittäjänä, niin ei ollut suosittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet, että olemalla ylimielinen ja näsäviisas sinut palkataan?
Tässäpä toinen asia, joka ärsyttää työnhaussa: kuinka kirjoittaa hakemus joka ei anna ylimielistä kuvaa, kun itseään pitäisi kuitenkin kehua?
Vaikeaa on. En myöskään halua listata muiden ihmisten yhteystietoja. Kuormittavimmillaan jotkut paikat ovat kutsuneet minua useiden töiden haastatteluihin mutteivät ole palkanneet. Miksi lähettelisin heille aina jonkun muun yhteystietoja? Tai ylipäänsä paikkoihin, jotka eivät minua ole palkkaamassa.
Entä jos monet rekrytoijat haluavat kerätä yhteystietoja omiin tarkoituksiinsa? Haluavat soitella paikkoihin, esittäytyä ja kysellä jonkun töistä rekrytoinnin varjolla. Miksi antaisin heidän tehdä niin loputtomiin, jos en ole itse saamassa töitä?