Rv 6 - uskaltaisitteko lähteä työmatkalle?
Olen ensimmäistä kertaa raskaana, ja mieli on täynnä huolta. Oloni on ollut vaihteleva, välillä epämääräistä heikotusta ja pahaa oloa. Mutta jos en tietäisi olevani raskaana, en varmaan olisi ajatellut asiasta sen ihmeempää.
Minun olisi lähdettävä tiimini kanssa matkalle 400 km päähän, raskauslaskurin mukaan ne olisivat päivät 6+1 - 6+3. Tiedossa on pitkä ajomatka, ja majoitus samassa tilassa yhden henkilön kanssa. Toisin sanoen, ei yksityisyyttä.
Uskaltaisitteko lähteä tuollaiselle reissulle? Pelkään eniten sitä, että pahoinvointi räjähtää yllättäen käsiin. Onkohan se todennäköistä? Reissun peruminen on vaihtoehto, mutta hyvin huono sellainen.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, miten ajattelit elää seuraavat 9 kuukautta?
Pikemminkin seuraavat 18 vuotta..
No ei se lapsi siellä mahassa onneksi ole kuin vaan sen 9 kk.
Mutta vaikuttaa kyllä työmatkailuun vähän pidempään.
Raskaudet ovat erilaisia. Eksä oli kaksi viikkoa ennen synnytystä kalliokiipeilemässä ja kolme viikkoa synnytyksen jälkeen taas kalliolla. Pahoinvointijakso oli hyvin lyhytaikainen alkuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni pahoinvointi alkoi tuossa vaiheessa rajuna. Hädin tuskin pystyin käymään töissä. En olisi mielelläni matkustanut. Alkuraskauden jälkeen pahoinvointi hävisi kokonaan ja kävin työpaikan järjestämällä risteilylläkin.
Tätä juuri pelkään. Että jos lähtöpäivänä olo on vielä hyvä, ja seuraavana päivänä olenkin sänkypotilaana. Enhän siinä tapauksessa pääse edes kotiin sieltä!
-ap-
Pelkäätkö yleensäkin etukäteen kaikkia mahdollisia huonoimpia skenaarioita ja jätät asioita tekemättä sen vuoksi? Tuo on niin pieni todennäköisyys, että yhtäkkiä juuri silloin olo huononee, joten ei tuossa pelossa kannata jättää menemättä. Paitsi jos todella valinnanvaraa on, etkä muutenkaan haluaisi, tai ole välttämätöntä lähteä.
Jos koko ajan pelkäät seuraavaa huonompaa päivää, et voi koko raskausaikana tehdä mitään. Ja myös lapsen kanssa sitten on kyllä odotettavissa yllättäviä sairastumisia ihan riittämiin, mutta et voi millään varautua niihin kaikkiin tai sitten nökötätte kotona vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Raskaudet ovat erilaisia. Eksä oli kaksi viikkoa ennen synnytystä kalliokiipeilemässä ja kolme viikkoa synnytyksen jälkeen taas kalliolla. Pahoinvointijakso oli hyvin lyhytaikainen alkuvaiheessa.
Toivottavasti oli kunnolla köydet kiinni 😱
Vierailija kirjoitti:
No aika harvalla se raskauspahoinvointi jatkuu koko 9 kuukautta.
Jos alat oksennella matkalla, sitä pidetään (vatsa)flunssana. Varaudu siihen että sun on tuolloin kerrottava olevasi raskaana tai muuten sinä ja koko poppoo joudutte koronatestiin ja mahdollisesti jopa karanteeniin. Aiheutat sillä paljon turhaa huolta kollegoille ja heidän perheilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika harvalla se raskauspahoinvointi jatkuu koko 9 kuukautta.
Mutta kyllä se raskaus voi tuoda tullessaan kaikkea mahdollista vakavaakin ongelmaa matkan varrella, ihan yllättäen, mutta ei sitä silti voi pysyä vaan varmuuden vuoksi kotona tai sairaalan vieressä.
Itse en edes tiennyt tuossa vaiheessa olevani raskaana. Ihan normaalisti elin.
Lähdet reissuun ja kaikki menee hyvin. Pienen pahoinvoinnin kanssa pärjää. Jos tulee isompi pahoinvointi, vetoat vaikka migreeniin ja jäät lepäämään. Pomolle voit kertoa siinä tapauksessa raskaudesta jos sille tuntuu.
Reissuun vaan, niin et edes muista murehtia pientä pahoinvointiasi.
Jos vointi lähtö aamuna ok tai vaikka pientä pahoinvointia, uskaltaisin lähteä.
Itse olen noilla viikoilla ollut jo sairaslomalla ja ensimmäistä kertaa ellei jo toista tiputuksessa. Läpi raskauksien olen ollut sairaslomalla pahoinvoinnin vuoksi.
Olen eri mutta itsekin oksentelin monta kertaa viikossa n rv 6-16 ja silti kävin normaalisti töissä. Oksennus tuli yleensä aamulla tai illalla kotona, töissä päivisin voin parhaiten, kai sitä myös jotenkin tsemppasi. Kerran taisin käydä töissä oksentamassa mutta ei sitä huomattu. :)