Alakoululaisten vanhemmat, merkitseekö lapsenne opettaja läksyt wilmaan?
Enkä nyt siis tarkoita että lähettäisi jokaiselle vanhemmalle erikseen viestin läksyistä vaan että merkitseekö wilman tunti/kotitehtävät osioon päivän läksyt ainakin niinä päivinä kun luokalta on joku oppilas poissa?
Kommentit (16)
Ei. Yläasteella alkoi toi merkitseminen ja silloinkin oli niitä opettajia, jotka eivät "periaatteesta" merkineet niitä läksyjä mihinkään. Eli jos oli vaikka pois (vaikka hammaslääkärissä), ei niitä läksyjä sitten mistään saanut. Mutta ehkä heillä oli omasta mielestään joku tärkeä pointti tuossa, se vaan kääntyi niin, että oppilaat eivät kyllä arvostaneet ko. opettajaa yhtään.
Merkitsee lähes aina ja hyvä niin. Minusta on kiva tarkistaa, muistiko lapsi tehdä kaiken mitä piti.
Yläkoulun alkaessa oli ilo huomata, että merkitsevät.
Alakoulussa itsekin töissä ja kollegat eivät merkitse, kun ”on ihan liikaa vaivaa”
Muutama kielten ope merkitsee, luokanopettaja ei. Kavereilta kysellään, jos on ollut poissa tai unohtaa. Luokalla on wa-ryhmä, joka yritetään pitää järkevään viestintään juuri tällaista varten. Välillä sitten tulee kyselyitä vanhempien wa-ryhmään.
Ei merkinnyt vanhassa koulussa eikä nyt uudessakaan. Uudessa on tosin läksyvihko, josta voi tarkistaa mitä tulikaan läksyksi. Tykkään tästä, tulee ihan oma ala-aste ja reissuvihko mieleen. :3
Vierailija kirjoitti:
Merkitsee lähes aina ja hyvä niin. Minusta on kiva tarkistaa, muistiko lapsi tehdä kaiken mitä piti.
Tämä tällainen ei palvele lastasi, koska nythän aikuiset hoitavat sitten sen, mikä lapsen pitäisi hoitaa.
Anna lapsen hoitaa itse ja luottaa itseensä ja seuraa merkintöjä. Tämä on lapsellesi paljon kasvattavampaa.
Alakoulussa oma ope ei merkitse, mutta esim. enkun opettaja merkitsee. Yläkoulussa suurin osa merkitsee lähes aina. Tuo, että poissaolijat velvoitetaan kysymään läksyt kaverilta, toimii silloin, kun on niitä kavereita luokalla. Kiusattu lapsi kyseli viime vuonna läksyjä luokkalaisiltaan, ei niitä saanut -> merkintä tekemättömistä läksyistä Wilmaan. Ja Huom, kysyi myös opelta, mutta ei ollut huomannut viestiä kun vasta seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa oma ope ei merkitse, mutta esim. enkun opettaja merkitsee. Yläkoulussa suurin osa merkitsee lähes aina. Tuo, että poissaolijat velvoitetaan kysymään läksyt kaverilta, toimii silloin, kun on niitä kavereita luokalla. Kiusattu lapsi kyseli viime vuonna läksyjä luokkalaisiltaan, ei niitä saanut -> merkintä tekemättömistä läksyistä Wilmaan. Ja Huom, kysyi myös opelta, mutta ei ollut huomannut viestiä kun vasta seuraavana päivänä.
Eli jos ei huomaa edes viestiä kyllä se moka on ihan oma.
Ja aina se vanhempi voi sitten kysyä muilta vanhemmilta jos lapsi ei saa vastausta.
Meillä nelosluokkalainen. Lapset ovat vuorollaan järjestäjiä. Järjestäjän yksi tehtävä on ottaa päivän lopuksi kännykällä kuva luokan taulusta, johon on merkitty sinä päivänä tulleet läksyt. Tämän jälkeen järjestäjä postaa sen luokan oppilaiden omaan Whatsapp-ryhmään.
Hyvä systeemi, jossa lapset oppivat samalla tietotekniikan järkevää käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa oma ope ei merkitse, mutta esim. enkun opettaja merkitsee. Yläkoulussa suurin osa merkitsee lähes aina. Tuo, että poissaolijat velvoitetaan kysymään läksyt kaverilta, toimii silloin, kun on niitä kavereita luokalla. Kiusattu lapsi kyseli viime vuonna läksyjä luokkalaisiltaan, ei niitä saanut -> merkintä tekemättömistä läksyistä Wilmaan. Ja Huom, kysyi myös opelta, mutta ei ollut huomannut viestiä kun vasta seuraavana päivänä.
Eli jos ei huomaa edes viestiä kyllä se moka on ihan oma.
Ja aina se vanhempi voi sitten kysyä muilta vanhemmilta jos lapsi ei saa vastausta.
Siis opettaja ei huomannut viestiä. Ja vanhempien yhteystietoja minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa oma ope ei merkitse, mutta esim. enkun opettaja merkitsee. Yläkoulussa suurin osa merkitsee lähes aina. Tuo, että poissaolijat velvoitetaan kysymään läksyt kaverilta, toimii silloin, kun on niitä kavereita luokalla. Kiusattu lapsi kyseli viime vuonna läksyjä luokkalaisiltaan, ei niitä saanut -> merkintä tekemättömistä läksyistä Wilmaan. Ja Huom, kysyi myös opelta, mutta ei ollut huomannut viestiä kun vasta seuraavana päivänä.
Eli jos ei huomaa edes viestiä kyllä se moka on ihan oma.
Ja aina se vanhempi voi sitten kysyä muilta vanhemmilta jos lapsi ei saa vastausta.
Siis opettaja ei huomannut viestiä. Ja vanhempien yhteystietoja minulla ei ole.
Se taas on sinun mokasi.
Ei ole merkannut Wilmaan, eikä tule muutakaan tietoa, paitsi lukuläksyt kuunnellaan ja kuitataan.
Miksei lapsille opeteta vastuuta jo alaluokilta, nyt hyysätään aivan liikaa. Siinä teille tulevaisuuden päättäjiä kun eivät osaa mitään eikä kantaa mistään itse vastuuta.
Yksi opeteltava asia alakoulussa on oppia kantamaan vastuuta ja huolehtimaan mitä tuli läksyksi. Opettajalla on muutenkin työtä ihan riittämiin. Ette usko miten paljon aikaa menee, jos joka tunnista tekee nuo läksymerkinnät. Samaan aikaan pitäisi olla välituntivalvojana / käytävä vessassa / selvitettävä oppilaiden ristiriitoja / valmisteltava oppimateriaalia seuraavalle tunnille / viestittävä jotain muuta wilmassa jne...
Unohtakaa täydellisyyteen pyrkiminen kokonaan. Välillä lapsi unohtaa merkitä läksyt, se ei ole maailmanloppu. Omat lapset unohtelivat aika paljon, mutta ovat pärjänneet siitä huolimatta. Keskiarvot yli 9. Ovat saaneet kesätöitä ja pärjäävät hyvin tässä maailmassa.
Ei merkinnyt.
Muuta kuin pitkän harvinaisen kielen opettaja.
Ideahan on että oppilas on valveilla tunnilla ja poissa oltuaan kyselee kavereilta. Harvinaisen kielen ryhmä tulee useammalta luokalta (minunkin lpaseni ainoana luokaltaan), joten siinä tuo oli kyllä hyvä.